Gå til innhold

Dere andre som har lagt på dere betydelig etter å ha blitt syk/begynt på medisiner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har behandler kommentert det uten at du har tatt det opp? 

Anonymkode: a8bd4...20c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men skulle ønske noen nevnte det før det gikk så langt som det gjorde

Anonymkode: f1625...00b

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg ble satt på zeldox istedenfor zyprexa og raste ned i vekt. Men zeldox var ikke nok for meg. Jeg ble og veid og oppfordret til slanking og aktivitet. 

Var stabil på DPS. Gikk opp ytterligere da jeg sluttet der.

AnonymBruker
Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (8 minutter siden):

Jeg ble satt på zeldox istedenfor zyprexa og raste ned i vekt. Men zeldox var ikke nok for meg. Jeg ble og veid og oppfordret til slanking og aktivitet. 

Hva tenker du er grunnen til at du gikk opp etter DPS?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Enig.

Skrevet

Beveger meg opp og ned i vekt på en skala 10-12 kg i et visst mønster. AP bruker jeg ikke da jeg umiddelbart etter inntak får et enormt matsug. Har prøvd forskjellige ulike. Synes synd på dere som bare er nødt til å bruke disse preparatene men skjønner at det kan være nødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet
krøll9 skrev (Akkurat nå):

Beveger meg opp og ned i vekt på en skala 10-12 kg i et visst mønster. AP bruker jeg ikke da jeg umiddelbart etter inntak får et enormt matsug. Har prøvd forskjellige ulike. Synes synd på dere som bare er nødt til å bruke disse preparatene men skjønner at det kan være nødvendig. 

Prøvd Abilify?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøvd Abilify?

Ja. Tror det var en av dem som gjorde at jeg begynte å svette helt enormt samt å bare kjenne en uendelig trang til å hive innpå med brødskiver.

Skrevet
krøll9 skrev (3 minutter siden):

Ja. Tror det var en av dem som gjorde at jeg begynte å svette helt enormt samt å bare kjenne en uendelig trang til å hive innpå med brødskiver.

Den skal være vektnøytral, men det er den nok ikke, nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den skal være vektnøytral, men det er den nok ikke, nei.

Hvilke erfaringer har du med ulike medikamenter selv? 

Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (33 minutter siden):

Finnes zeldox ennå?

Anonymkode: ba4db...dc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ønsker det her også. 

Worriesome Plenty 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Finnes zeldox ennå?

Tror dette er det samme

https://www.felleskatalogen.no/medisin/ziprasidon-actavis-actavis-584182?direkte-oppslag=snomed&sokord=1093701000202107

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva tenker du er grunnen til at du gikk opp etter DPS?

Zyprexa over mange år, flere kalorier enn det som jeg burde spist.

Skrevet
krøll9 skrev (8 minutter siden):

Hvilke erfaringer har du med ulike medikamenter selv? 

Stor(!) vektoppgang på Zyprexa pga intenst matsug, matsug/økt tørste av Litium. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Stor(!) vektoppgang på Zyprexa pga intenst matsug, matsug/økt tørste av Litium. 

Ok. Særlig det med matsig kan jo påvirke en ganske negativt, men dessverre er det vel slik at de fleste AP er forbundet med vektøkning? 

Worriesome Plenty 2 skrev (8 minutter siden):

Tror dette er det samme

https://www.felleskatalogen.no/medisin/ziprasidon-actavis-actavis-584182?direkte-oppslag=snomed&sokord=1093701000202107

Zyprexa over mange år, flere kalorier enn det som jeg burde spist.

Leste på denne her at både vektnedgang og vektøkning er vanlig. Også reagerte jeg på at den brukes ved bipolar lidelse men at det er vanlig at den forårsaker mani. Spenstig. Men bruker man den mot schizofreni eller annet psykoserelatert er det vel ikke relevant. 

Hva brukte du ved siden av Zeldox som også kan ha påvirket da tro? 

Worriesome Plenty 2
Skrevet
krøll9 skrev (4 minutter siden):

Ok. Særlig det med matsig kan jo påvirke en ganske negativt, men dessverre er det vel slik at de fleste AP er forbundet med vektøkning? 

Leste på denne her at både vektnedgang og vektøkning er vanlig. Også reagerte jeg på at den brukes ved bipolar lidelse men at det er vanlig at den forårsaker mani. Spenstig. Men bruker man den mot schizofreni eller annet psykoserelatert er det vel ikke relevant. 

Hva brukte du ved siden av Zeldox som også kan ha påvirket da tro? 

Jeg brukte bare zeldox da jeg gikk ned i vekt. Men det holdt ikke sykdommen i sjakk, så det ble tilbake på zyprexa.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har behandler kommentert det uten at du har tatt det opp? 

Behandler bør følge opp vekt etc., særlig ved behandling med AP. Her er en anbefaling mht hvordan dette bør gjøres - og hovedmottoet er "Ikke bare observer - intervener". Microsoft Word - HJERTEFRISK algoritme 261119 v1.4.doc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...