Gå til innhold

Panikkangst dødelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor sannsynlig er det at jeg dør om jeg får panikkangst når jeg blør neseblod? Blodtrykk vil jo gå rett opp. Var ikke redd for dette før, men skal behandles. Før gikk det veldig automatisk å bare stappe ett kompress inn en times tid så var det greit. Men skal svi/ cauterisere nesen og er redd for blødning etterpå. Ble utsatt forrige time.

Googlet det og havnet i en skrekkfilm av en artikkel i illustrert vitenskap om at man kunne drukne i eget blod. Noen journalister spiller på frykt altså. Skadelige typer.

@nachnoo du som er lege? Har du noen råd å komme med eller innspill på komboen panikkangst og neseblødning?

Anonymkode: fdae2...2cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du vil ikke dø av det. 

Anonymkode: 1f598...51c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor sannsynlig er det at jeg dør om jeg får panikkangst når jeg blør neseblod? Blodtrykk vil jo gå rett opp. Var ikke redd for dette før, men skal behandles. Før gikk det veldig automatisk å bare stappe ett kompress inn en times tid så var det greit. Men skal svi/ cauterisere nesen og er redd for blødning etterpå. Ble utsatt forrige time.

Googlet det og havnet i en skrekkfilm av en artikkel i illustrert vitenskap om at man kunne drukne i eget blod. Noen journalister spiller på frykt altså. Skadelige typer.

@nachnoo du som er lege? Har du noen råd å komme med eller innspill på komboen panikkangst og neseblødning?

Nei det er ikke dødelig. Angst er angst.

Anonymkode: 088ef...13c

AnonymBruker
Skrevet

Håper dere har rett. Jeg er så angstfylt nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Håper dere har rett. Jeg er så angstfylt nå. 

Hva er hensikten med å spørre hvis du likevel ikke helt tror eller stoler på de svarene du får?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er hensikten med å spørre hvis du likevel ikke helt tror eller stoler på de svarene du får?

Jeg håpte på svar fra nachnoo som jo er lege. Da hadde jeg tatt svaret mer til meg. Ikke fordi dere gir dårlige svar men, akkurat i dette tilfelle ville jeg gjerne hørt fra en lege. Eller noen med nick som er kjent for å ha somatisk kompetanse. Type frosken eller ISW.

Skrevet

Det hjelper neppe mot angsten å fokusere på dette.

For å være brutalt ærlig: Dette er for dumt. 

Skrevet

Hei.

Nei, selv om du har tendenser til å blø neseblod, blør du ikke ihjel under et panikkanfall (selv om det hever blodtrykket). Det skal ekstremt mye til for å blø ihjel.

Panikkanfall har en tendens til å trekke sammen samleårene/venene (og de små arteriene) dine, og venene påvirkes ikke av arterielt blodtrykk. Det gjør nok at blødningen fra eventuelle vener faktisk blir mindre under et panikkanfall.

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (1 minutt siden):

Hei.

Nei, selv om du har tendenser til å blø neseblod, blør du ikke ihjel under et panikkanfall (selv om det hever blodtrykket). Det skal ekstremt mye til for å blø ihjel.

Panikkanfall har en tendens til å trekke sammen samleårene/venene (og de små arteriene) dine, og venene påvirkes ikke av arterielt blodtrykk. Det gjør nok at blødningen fra eventuelle vener faktisk blir mindre under et panikkanfall.

Tusen hjertelig takk. Da skal jeg ta det til meg.

Og beklager hvis jeg har vært dum, men angst er faktisk ikke logisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tusen hjertelig takk. Da skal jeg ta det til meg.

Og beklager hvis jeg har vært dum, men angst er faktisk ikke logisk.

Jeg mente ikke å si at du er dum, bare for å være tydelig på det.

Jeg mener bare det ikke hjelper særlig mot angsten å tro at man bokstavelig talt kan dø av det. Det er ikke et bra sted å ta tankene. 

AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (2 minutter siden):

Jeg mente ikke å si at du er dum, bare for å være tydelig på det.

Jeg mener bare det ikke hjelper særlig mot angsten å tro at man bokstavelig talt kan dø av det. Det er ikke et bra sted å ta tankene. 

Jeg ser den 😃

Skrevet

Dødelig er det absolutt ikke. Men angst for å dø under anfall er nesten et obligatorisk symptom.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Dødelig er det absolutt ikke. Men angst for å dø under anfall er nesten et obligatorisk symptom.

Ok takk for svar 😃

Er beroliget og drar om ett par timer for å få cauterisert neseskilleveggen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...