Gå til innhold

Meninga med livet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er meninga med livet? Man blir født og skal plages i mange år før man dør igjen? Hva er meninga med livet egentlig? Synes det kun er slitsomt. Også får man kun ett liv som man må plages gjennom? Synes alt er så rart. Uvirkelig. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må på mange måter forsøke å skaffe seg en mening selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må finne noe du liker å gjøre. Det må du ta ansvar for selv.

Anonymkode: 1de6a...c5a

psykedeliker
Skrevet

Meningen med mitt liv akkurat nå er å være mest mulig til bry og en størst mulig byrde for samfunnet.

Skrevet

Jeg tenker ikke så mye over om det er noen mening med livet. Hvis det er en eller annen overordnet mening med det hele, så er det ikke noe jeg kan finne ut av likevel. Så jeg forholder meg ikke til det.

I stedet fokuserer jeg på å ha det så bra som jeg kan ha det i det livet jeg har. Så jeg fyller dagene med ting jeg liker å gjøre og som bringer meg glede.

AnonymBruker
Skrevet
Alba skrev (19 minutter siden):

Hva er meninga med livet? Man blir født og skal plages i mange år før man dør igjen? Hva er meninga med livet egentlig? Synes det kun er slitsomt. Også får man kun ett liv som man må plages gjennom? Synes alt er så rart. Uvirkelig. 

Å bety noe for andre? Gjøre en forskjell?

Anonymkode: 1de6a...c5a

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Meningen er vel å ha det bra, ha venner kjærlighet, få barn. Være psykisk og fysisk frisk.

Det er nok ganske mange på dette forumet som ikke har særlig mening i livet.

Skrevet

Livet mitt har alltid vært sånn. Er ikke fornøyd med livet. Men vet ikke hva jeg skal gjøre for at livet skal være levelig? Finner det bare ikke ut. Prøver å ta en dag av gangen men har så mye bekymringer for fremtiden. Bekymringer og valg som jeg ikke klarer. Tenker frem og tilbake men blir gal av alle tankene også. Kaos i hodet. Vet ikke hvem jeg er. Hva jeg vil. Vet ikke hvorfor jeg er sånn. Funderer. Kverner. Tenker. Masse indre stress. Kaotisk igjen. Redd for å si noe galt. Gjøre noe galt. Oppføre meg feil.

Passer ikke inn i samfunnet. Angst. Depresjon. Mange dumme tanker igjen. Funderer. Hva liker jeg? Jeg vet ikke. Prøver år etter år. En dag om gangen. Ensomhet. Alene. Får ikke til men prøver. Feiler igjen. Ny prøve. Utmatta og sliten. Null energi. Orker ikke. Prøve igjen. Gå ut på tur og tenke. Kommer ikke frem til noe fornuftig. Stress og utmatta med null energi. Kaos igjen. Prøve å finne mening men finner det ikke ut av det selv.

Prøve enda mere men klarer ikke å komme ut av den evige karusellen som spinner rundt. Redsel. Redd for alt mulig. Tenk hvis. Tenk om. Hva hvis. Tankene spinner rundt. Hvem er jeg? Hva vil jeg med livet? Hvorfor er jeg her? Prøver å finne ut av men finner ikke. Prøve en ny dag men finner ikke ut av noe som helst. Prøve å finne interesse. Men eneste jeg liker er dyr. Men må finne noe mere. Men finner ikke. Prøve enda mere. Igjen og igjen. Glad jeg har dyrene mine. Eneste jeg liker er dem. Men må ha andre interesser. Andre verdier. Andre ting å brenne for. Men hva kan det være? Tenke enda mere.

Kaos igjen. Prøve en dag av gangen. En time av gangen. Ett minutt. Men hva skal jeg? Finner ikke ut. Stress igjen. Angst. Forvirra. Må finne ut. Må prøve. Prøve enda mere og litt til. Utbrent. Må sove. Sliten. Null energi og livslyst. 

Jeg får det bare ikke til selv om jeg prøver. Men må bare prøve enda mere selv om alt bare baller på seg. Krusedull. Hodet er som en krusedull. Ingen mening. Bare masse løse tråder som jeg ikke vet. Hva hvis? Hva om? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også lurt på det samme, laget også en tråd om det. Fikk mange fine svar, så deler den her:

Anonymkode: d662b...5a3

psykedeliker
Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (11 minutter siden):

Det er nok ganske mange på dette forumet som ikke har særlig mening i livet.

Det er alltid et alternativ å følge manus. Om det er bærekraftig i lengden er derimot et helt annet spørsmål.

Skrevet
Alba skrev (45 minutter siden):

Livet mitt har alltid vært sånn. Er ikke fornøyd med livet. Men vet ikke hva jeg skal gjøre for at livet skal være levelig? Finner det bare ikke ut. Prøver å ta en dag av gangen men har så mye bekymringer for fremtiden. Bekymringer og valg som jeg ikke klarer. Tenker frem og tilbake men blir gal av alle tankene også. Kaos i hodet. Vet ikke hvem jeg er. Hva jeg vil. Vet ikke hvorfor jeg er sånn. Funderer. Kverner. Tenker. Masse indre stress. Kaotisk igjen. Redd for å si noe galt. Gjøre noe galt. Oppføre meg feil.

Passer ikke inn i samfunnet. Angst. Depresjon. Mange dumme tanker igjen. Funderer. Hva liker jeg? Jeg vet ikke. Prøver år etter år. En dag om gangen. Ensomhet. Alene. Får ikke til men prøver. Feiler igjen. Ny prøve. Utmatta og sliten. Null energi. Orker ikke. Prøve igjen. Gå ut på tur og tenke. Kommer ikke frem til noe fornuftig. Stress og utmatta med null energi. Kaos igjen. Prøve å finne mening men finner det ikke ut av det selv.

Prøve enda mere men klarer ikke å komme ut av den evige karusellen som spinner rundt. Redsel. Redd for alt mulig. Tenk hvis. Tenk om. Hva hvis. Tankene spinner rundt. Hvem er jeg? Hva vil jeg med livet? Hvorfor er jeg her? Prøver å finne ut av men finner ikke. Prøve en ny dag men finner ikke ut av noe som helst. Prøve å finne interesse. Men eneste jeg liker er dyr. Men må finne noe mere. Men finner ikke. Prøve enda mere. Igjen og igjen. Glad jeg har dyrene mine. Eneste jeg liker er dem. Men må ha andre interesser. Andre verdier. Andre ting å brenne for. Men hva kan det være? Tenke enda mere.

Kaos igjen. Prøve en dag av gangen. En time av gangen. Ett minutt. Men hva skal jeg? Finner ikke ut. Stress igjen. Angst. Forvirra. Må finne ut. Må prøve. Prøve enda mere og litt til. Utbrent. Må sove. Sliten. Null energi og livslyst. 

Jeg får det bare ikke til selv om jeg prøver. Men må bare prøve enda mere selv om alt bare baller på seg. Krusedull. Hodet er som en krusedull. Ingen mening. Bare masse løse tråder som jeg ikke vet. Hva hvis? Hva om? 

Det er bra hvis du finner glede i dyr. Mange mennesker liker dyr bedre enn andre mennesker.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Meningen med mitt liv akkurat nå er å være mest mulig til bry og en størst mulig byrde for samfunnet.

Interessant, min har vært det motsatte av dette, men får fryktelig angst av å leve og folk påstår jeg er en selvkritisk perfeksjonist. 

Kanskje livet bedre på din side? Jeg er utslitt og blir byrde på grunn av det. 

Eller en gylden middelvei?

Anonymkode: 8d5df...d86

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Interessant, min har vært det motsatte av dette, men får fryktelig angst av å leve og folk påstår jeg er en selvkritisk perfeksjonist.

Jeg har ikke alltid fulgt denne livsfilosofien, men da jeg ble juridisk definert som syk bestemte jeg meg for å gå 100% inn i rollen jeg ble tildelt.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke alltid fulgt denne livsfilosofien, men da jeg ble juridisk definert som syk bestemte jeg meg for å gå 100% inn i rollen jeg ble tildelt.

Jeg må komplimentere deg for grundig etterlevelse av rigide regler fra ditt manus. Når jeg ser du har svart i en diskusjon vet jeg nesten hva du svarer.

Anonymkode: cc9e8...613

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg må komplimentere deg for grundig etterlevelse av rigide regler fra ditt manus.

Takk for komplimentet, men det er ikke jeg som skriver manus, jeg bare følger manus. Hadde flere gjort som meg, ville det raskt blitt forandringer i samfunnet - men det er en annen diskusjon.

AnonymBruker
Skrevet

Ligger dette manuset ute ett sted? Jeg har ikke skjønt helt hva det går ut på, annet enn å være en byrde og det er jeg jo. Men jeg ordlegger meg på en annen måte, og føler ikke behov for obsternasig å svare strengt.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ligger dette manuset ute ett sted?

Det er i alle fall referert til her: https://www.nrk.no/ytring/nar-verden-feirer-1.17678114 

Enda mer interessant er det at Autismeforeningen bruker begrepet, men uten å si så mye spesifikt om hva det innebærer: https://autismeforeningen.no/autistisk-utbrenthet/

Ellers må man lete gjennom alle utredningsverktøyene som brukes i psykiatrien for å finne de spesifikke definisjonene av normative forventninger og adferd.

Skrevet
40 minutes ago, psykedeliker said:

Hva oppnår du med å leke syk?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Det er i alle fall referert til her: https://www.nrk.no/ytring/nar-verden-feirer-1.17678114 

Enda mer interessant er det at Autismeforeningen bruker begrepet, men uten å si så mye spesifikt om hva det innebærer: https://autismeforeningen.no/autistisk-utbrenthet/

Ellers må man lete gjennom alle utredningsverktøyene som brukes i psykiatrien for å finne de spesifikke definisjonene av normative forventninger og adferd.

Hvis jeg skal plage psykiatrien må jeg begynne å utagere og true med selvmord altså. Høres slitsomt ut, men hva gjør man ikke for å beholde trygda.

psykedeliker
Skrevet
slabbedask skrev (Akkurat nå):

Hva oppnår du med å leke syk?

Jeg leker ikke syk. Jeg er juridisk definert som syk, og da spiller jeg den rollen helt til jeg får min sak på dagsorden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...