Gå til innhold

Hvilke navn er fine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke navn liker du best?

Anonymkode: ceda9...90c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nora til jente.

Anonymkode: 14b07...8b5

Skrevet

Jeg liker korte, relativt enkle navn uten all verdens varianter når det gjelder stavemåte. Vår yngste ville antakelig hett Tone hvis han hadde vært jente. Nå som "alle" får begge foreldrenes etternavn, synes jeg man skal begrense lengden og "vanskelighetsgraden" på fornavnet.

Med datteren vår var Eirin høyt oppe på lista, men vi valgte til slutt noe annet. Hadde vi brukt Eirin på henne, ville lillebroren kanskje fått navnet Geir.
Noen andre guttenavn jeg liker: Harald/Håvard/Hallvard, Eivind/Øyvind, Ivar, Jørgen og Jone (i landsdeler der det bare brukes som guttenavn og ikke er 'rart"). Håpløst gammeldags, altså.

Jentenavn: Maja, Lone/Line /Live (eller Lina/Liva, det bør testes mot etternavnet), Tove, Torill, Svanhild - Marita og Ingeborg hvis det skal være litt flere stavelser. Jeg synes også Juni er nydelig - og nå har kanskje folk sluttet å forbinde det med Hotel Cæsar?

Maja er på SSB-lista over navn som "klatrer", så det er kanskje lurt å unngå det akkurat nå. Generelt anbefaler jeg å sjekke de sidene før man velger navn til nyfødte. 2025-tallene kommer trolig snart nå.

https://www.ssb.no/befolkning/navn/statistikk/navn/artikler

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...