Gå til innhold

Mat, når man ikke orker å lage den.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg pleier å ovnsbake søtpotet. Bare skrubber den litt under rennende vann og så rett i oven med skinnet på. Når den er ferdig er det veldig lett å ta av skinnet. Den holder i kjøleskapet noen dager og er også god kald. For å spare oppvask stekes den på aluminiumsfolie uten å pakke den inn. 

Søtpoteten har jeg gjerne til grillet kylling og ferdig salat fra pose. Smaker ekstra godt med litt fetaost til også.

Anonymkode: f629d...38c

Husker en gang jeg bakte en søtpotet. 

Dorthe skrev (17 timer siden):

Jeg anbefaler airfryer.  Det er utrolig lettvint når man ikke orker lage mat.

Nei, det orker jeg i alle fall ikke. Skjønner ikke airfryer. 

Skrevet
XbellaX skrev (17 timer siden):

Salatposer er fint, men finner du de med oppkuttet kål så er det bedre. Mer næring i strimler av kål og gulrot (råkost blanding: https://www.bama.no/gronnogfrisk/produkter/gronnsaker/rakost-mix/ ). Fiskeboller på boks er genialt, spis de kalde eller sleng de i mikroen i 2 minutter. De er også geniale å lagre i kjøkkenskapet. Kyllingpålegg er allerede nevnt. Husk å også få i deg litt fett. Peanøttsmør kan være en god fettkilde. Lomper kan fint brukes om du ønsker variasjon fra knekkebrød/brød. Riskaker er også et godt alternativ. Bokser med kidneybønner kan også benyttes. De er ferdige som de er og kan slenges rett i lompa eller salatbollen, så får du enda litt mer variasjon. Og du, ta vare.

Har prøvd peaunøtt smør før, det er innmari tørt. Takk for alle tips! 

Skrevet
Alba skrev (16 timer siden):

De har ofte ferdige wraps i butikken eller ferdig laget pastasalat. 

Det har de kanskje.

Vhanja skrev (7 timer siden):

Har du butikk med varmedisk i nærheten? Der kan du få tak i flere typer ferdig varmmat som kan fungere som kjapp middag.

Hvorfor orker du ikke Fjordland? Den lager seg selv i mikrobølgeovnen.

Ikke i nærheten men det kan oppsøkes. 

Fjordland har jeg fått aversjon mot. Særlig de triste skrellede potetene som er fanget i plast. 

laban skrev (5 timer siden):

Det er mye man kan sette i stekeovnen og spise med brød og/eller salat til: Fiskekaker, kjøttboller, ferdigstekte kyllingprodukter (som bare skal varmes), diverse fiskefileter i aluminiumsform. Kok fullkornspasta til de dagene du har overskudd til det, hiv gjerne frosne grønnsaker oppi de siste to minuttene av koketiden. 

Jeg liker sånt mye bedre enn Fjordland og andre "alt i ett"-produkter. 

Jeg orker ikke å sette noe i stekeovnen eller lage salat. 

Skrevet
Stikkelsbær skrev (2 timer siden):

Knekkebrød med egg eller makrell i tomat kan en leve lenge på, hvis du helst ikke vil lage noe annet. Ferdig kuttet salat er også ok, men jeg ville nok heller valgt noe bær, sånn rent ernæringsmessig. 

Håper du snart orker å lage/spise mer allsidig 🤗

Takk! 

Bær, frosne bær? Det har jeg aldri kjøpt. Hvor kommer de fra?

Skrevet
Krisebærblomsten skrev (4 timer siden):

Fjordland. 

Klarer ikke tanken på fjordland.

stjernestøv skrev (4 timer siden):

Jeg liker ikke fjordland men de rettene de har på coop er bedre, liker lasangen og toro risgrøt. 

Takk, det skal jeg ha i mente hvis jeg skulle ramle innom en coop. 

Glitter skrev (3 timer siden):

REMA tusen har en pose med god Bali kyllinggryte. 

Høres ut som noe som må varmes og tilsettes ting i. Men takk for tips.

Skrevet
cathlin skrev (5 minutter siden):

Klarer ikke tanken på fjordland.

Takk, det skal jeg ha i mente hvis jeg skulle ramle innom en coop. 

Høres ut som noe som må varmes og tilsettes ting i. Men takk for tips.

Den må varmes, men er ikke nødvendig å tilsette noe. :)

stjernestøv
Skrevet

I dag hadde jeg bare pizza med ekstra ost på toppen, lett men ikke mye næring i. 

Skrevet
cathlin skrev (15 minutter siden):

Jeg orker ikke å sette noe i stekeovnen eller lage salat. 

Jeg tenkte på ferdige salatposer. 

Jeg skjønner ikke hvorfor det er mer slitsomt å sette mat i stekeovnen enn i kjøleskapet, men aksepterer selvsagt det.

Heldigvis selges fiskeburgere og en god del kyllingprodukter ferdigstekte. Jeg liker tunfisk, den er også spiseklar. Kokt egg, salat fra pose og tunfisk fra boks er både godt og næringsrikt. 

Stikkelsbær
Skrevet
cathlin skrev (27 minutter siden):

Takk! 

Bær, frosne bær? Det har jeg aldri kjøpt. Hvor kommer de fra?

Frosne bær er fint, og det finnes i alle matbutikker. Da kan du tine den mengden du vil ha - må sikkert ha litt sukker på :).

Ellers er jo ferske bær til salgs også, selv om de koster mye i perioder. Små tomater(er et bær), druer, blåbær, kiwi. Ta noe du har lyst på.

Skrevet
cathlin skrev (21 timer siden):

eller mener du at du kjøper en ferdig grillet kylling og deler den opp.

Jeg har brukt ferdigstekt skivet kylling i wraps - DSH og Prior har begge 200 g pakker. Det fungerer også fint å bruke lår og plukke av kjøttet, men litt mer arbeid.

Jeg har brukt  speltlefse. Du gjør akkurat så mye eller lite du orker ut av en slik hjemmelaget wraps. Vil du ha potetsalat/saus i bunnen, bruk det.

cathlin skrev (21 timer siden):

Ferdig skylt salat ja det tar jeg med meg. Vet ikke akkurat hvor mye næring det egentlig er i salat, det er vel mest bare vann. 

Om det ikke er mye næring, gir det farge og sprøhet til maten. Viktig det også.

Det jeg selv har brukt noe når energien har vært liten: Banan, eple, pære, klementin (de skal være gode nå), druer...

Jeg liker godt leverpostei på knekkebrød/brødskive. Spiste det store deler av min oppvekst. Siden noen nevnte retroen fiskepudding på brødskive (med en S majones her) kom jeg til å tenke på bananskiver på brødskiven.

Jeg spør fordi jeg ønsker å forstå deg: Hvorfor er det mer slitsomt å sette på en stekeovn enn å koke egg?

Selv setter jeg ofte ting inni på kald ovn og forkorter steketiden med et par minutter. Da passer den seg selv.

Håper du får mer energi - det er uendelig slitsomt å være sliten :P 

Skrevet
laban skrev (1 time siden):

Jeg tenkte på ferdige salatposer. 

Jeg skjønner ikke hvorfor det er mer slitsomt å sette mat i stekeovnen enn i kjøleskapet, men aksepterer selvsagt det.

Heldigvis selges fiskeburgere og en god del kyllingprodukter ferdigstekte. Jeg liker tunfisk, den er også spiseklar. Kokt egg, salat fra pose og tunfisk fra boks er både godt og næringsrikt. 

Hvis TS er som jeg så er det mat som ikke trenger tilberedes i særlig grad. Å koke et egg er grenseverdig til tider. Isåfall kokte jeg hele 6 pakningen slik at jeg ikke trengte vente på kokingen de neste 5 dagene. 

Å steke noe i ovn krever mye tid, også planlegging. Man må også skjære i biter, preparere stekeplaten og bruke folie og olje. 

Mitt siste funn er hermetiske sjampinjonger. Har litt protein også veldig få kalorier. Spiser dem kalde eller til et speilegg i panna. En boks = to måltider. Ellers blir det mye sånn gulrot, eple eller annet. Sjeldent hva jeg vil kalle skikkelige måltider. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...