Gå til innhold

Kan de spørre om sexuell legning?


Gjest veldig anonym

Anbefalte innlegg

Gjest veldig anonym

Jeg er enslig og har nettopp påbegynt hjemmebesøk for å få skrevet sosialrapport. Jeg er lesbisk, men har ingen partner eller kjæreste for tiden. Jeg synes saksbehandlerne var veldig pågående med spørsmål om tidligere forhold o.l. De spurte ikke direkte om sexuell legning, men jeg følte veldig sterkt at det var det de ville fram til. Nå har jeg begynt å grue meg til neste hjemmebesøk. Tenk om de spør mer direkte da ? Har de lov til det? Og hva synes dere jeg evt. skal svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • leenie

    8

  • Goliath

    7

  • Sør

    5

  • Amba

    3

Mest aktive i denne tråden

Du kan vel svare på en eller annen måte i nærheten av dette: at grunnen til at du er søker på adopsjon og ikke har en å adoptere med, er fordi du ikke har funnet den rette personen å adoptere sammen med. Om det er en kvinne eller en mann synes jeg er uvesentlig. Hvis det kommer fram at det er en kvinneligpartner du eventuelt vil få, kan jo det virke negativt, siden homofile ikke får adoptere barn. Du kan jo være så vag som mulig på dette punktet. Alle kan jo være i den situasjon at man ønsker se barn men ikke har funnet noen å få dem med (på en eller annen måte) - av og til finner man partneren like etter adopsjonen, andre ganger aldri, noen ganger år etterpå. Noen som får barn finner jo ut i ettertid at de ikke vil ha kjæreste av motsatt kjønn, og det går jo også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irrritert

Jeg trodde ikke det var tillatt for homofile å adoptere, så jeg forstår ikke hvorfor du har gått i gang med en sånn prosess i det hele tatt. I steden for å spørre om de har lov til å spørre om sexuell legning, synes jeg du skal spørre deg selv om du synes det er riktig å lure myndighetene. Selvom du FOR TIDEN er enslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest saksbehandler

Jeg trodde ikke det var tillatt for homofile å adoptere, så jeg forstår ikke hvorfor du har gått i gang med en sånn prosess i det hele tatt. I steden for å spørre om de har lov til å spørre om sexuell legning, synes jeg du skal spørre deg selv om du synes det er riktig å lure myndighetene. Selvom du FOR TIDEN er enslig.

Nå synes jeg du var veldig ufin! Regelverket er klart, enslige har anledning til å søke om å adoptere alene, og blir i mange tilfeller godkjente. Saksbehandlerne har ikke rett til å spørre om sexuell legning, men kan spørre om tidligere forhold (hvor mange, varighet, hvor lenge siden osv., men ikke hvilket kjønn). Man kan mene hva man vil, men sånn er regelverket. Man lurer ingen hvis man virkelig er enslig når man søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke det var tillatt for homofile å adoptere, så jeg forstår ikke hvorfor du har gått i gang med en sånn prosess i det hele tatt. I steden for å spørre om de har lov til å spørre om sexuell legning, synes jeg du skal spørre deg selv om du synes det er riktig å lure myndighetene. Selvom du FOR TIDEN er enslig.

så teit du er dah

*rister på hue*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymius

Syntes det er helt utrolig at du kan ha samvittighet til å søke om adopsjon når du vet at det ikke er lovlig i dette landet for homofile å adoptere!

Merkelig at ikke andre adoptivforeldre reagerer på dette innlegget. Det kan jo ødelegge senere for både par og enslige å få adoptere fra visse land hvis veldig anonym får adoptere og de finner ut senere at hun er lesbisk. Våkn opp folkens!!!

Er selv adoptert, og hadde følt meg både lurt og sveket senere i livet hvis jeg skulle vokse opp hos deg. Du er sikkert en helt ok person, men for mange adopterte er det nok traumatisk å være det om man ikke i tillegg må vokse opp i et hjem med 2 mødre, det er jo ikke normalt uansett om dere aldri så mye kommer til å kjempe for det!!

Hvem våger å stå opp for BARNA??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes det er helt utrolig at du kan ha samvittighet til å søke om adopsjon når du vet at det ikke er lovlig i dette landet for homofile å adoptere!

Merkelig at ikke andre adoptivforeldre reagerer på dette innlegget. Det kan jo ødelegge senere for både par og enslige å få adoptere fra visse land hvis veldig anonym får adoptere og de finner ut senere at hun er lesbisk. Våkn opp folkens!!!

Er selv adoptert, og hadde følt meg både lurt og sveket senere i livet hvis jeg skulle vokse opp hos deg. Du er sikkert en helt ok person, men for mange adopterte er det nok traumatisk å være det om man ikke i tillegg må vokse opp i et hjem med 2 mødre, det er jo ikke normalt uansett om dere aldri så mye kommer til å kjempe for det!!

Hvem våger å stå opp for BARNA??

Hvis det er OK for barnet å komme til et hjem med én enslig mor som elsker barnet, så er det åpenbart kun for det bedre hvis det er enda en voksen person der som også gir barnet et godt hjem.

Legningen til foreldrene påvirker ikke foreldrenes evne til å gi barnet en god oppvekst.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiger+Slange+Okse+?

Forstår godt at du er veldig anonym, det du er i ferd med er jo i strid med norsk lov.

Deg om det.

Men har du tenkt på hvilket land du vil adoptere fra, og hvilke regler det landet har? Så vidt jeg vet er det ingen land som tillater homofile å adoptere. Hvordan de eventuellt "kontrollerer" slikt vet jeg ikke. Enslige adoptanters forening kan nok fortelle deg mer om dette.

Personlig har jeg ikke noe imot at homofile har barn/adopterer, men jeg liker ikke løgn og lurendreieri. Adopsjon er et ømtålig tema i forhold til de landene vi adopterer fra, og mange land vil nok reagere sterkt om slikt kom fram i ettertid - og det vil nok gå utover alle andre både enslige og par som ønsker å adoptere.

Jeg syns du skal tenke deg godt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at du er veldig anonym, det du er i ferd med er jo i strid med norsk lov.

Deg om det.

Men har du tenkt på hvilket land du vil adoptere fra, og hvilke regler det landet har? Så vidt jeg vet er det ingen land som tillater homofile å adoptere. Hvordan de eventuellt "kontrollerer" slikt vet jeg ikke. Enslige adoptanters forening kan nok fortelle deg mer om dette.

Personlig har jeg ikke noe imot at homofile har barn/adopterer, men jeg liker ikke løgn og lurendreieri. Adopsjon er et ømtålig tema i forhold til de landene vi adopterer fra, og mange land vil nok reagere sterkt om slikt kom fram i ettertid - og det vil nok gå utover alle andre både enslige og par som ønsker å adoptere.

Jeg syns du skal tenke deg godt om.

Den henger jeg meg på!

Jeg personlig, har ikke noe imot verken det ene eller det andre, og er sikker på at du kan være en vel så god forelder som hvem som helst andre, men det er faktisk ikke det det handler om.

Det som er galt, er å lure og fortie overfor giverland som spesifikt forbyr adopsjon til homofile. Det syns jeg er helt forkastelig og respektløst.

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @nonym

Som adoptant reagerer jeg umiddelbart på din mangel på respekt for giverlandenes syn på homofile adoptanter og norsk lovgivning i samme henseende. Slike saker vil utvilsomt ødelegge for utenlandsadopsjon dersom de blir kjent.

Men dersom du har samvittighet til å gå for adopsjon på tross av dette, går jeg ut fra at du også har samvittighet til å lyve dersom de fra barnevernets side spør deg direkte om seksuell legning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pirrka

Eg aner ikkje svaret på det du spør om, men tviler på at dei kan sortere einslege etter legning. Hadde eg blitt spurd direkte ville eg vel ikkje lyge, men forbausa spurd om dei hadde lov til å spørje om slikt.

Eigentleg ville eg berre seie at eg er mildt sjokkert over reaksjonane du har fått under, og ynsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Eg aner ikkje svaret på det du spør om, men tviler på at dei kan sortere einslege etter legning. Hadde eg blitt spurd direkte ville eg vel ikkje lyge, men forbausa spurd om dei hadde lov til å spørje om slikt.

Eigentleg ville eg berre seie at eg er mildt sjokkert over reaksjonane du har fått under, og ynsker deg lykke til.

Og de samme personene som nå er så moralsk forarget over at du i det hele tatt kan tenke på å adoptere, og mener at lyve - nei det er noe man ikke gjør - råder andre (og gjør det selv) til å unnlate å fortelle om graviditeter, depresjoner ol. forhold som kan påvirke deres adopsjonsprosess. Vi har ett ord på det: Dobbeltmoral!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enslige søkere på Kina må sende en erklæring om at de ikke er homofile. Denne skal legges ved søknaden, som et hvilket som helst annet dokument.

Hvordan det er på andre land, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kokila

Forstår godt at du er veldig anonym, det du er i ferd med er jo i strid med norsk lov.

Deg om det.

Men har du tenkt på hvilket land du vil adoptere fra, og hvilke regler det landet har? Så vidt jeg vet er det ingen land som tillater homofile å adoptere. Hvordan de eventuellt "kontrollerer" slikt vet jeg ikke. Enslige adoptanters forening kan nok fortelle deg mer om dette.

Personlig har jeg ikke noe imot at homofile har barn/adopterer, men jeg liker ikke løgn og lurendreieri. Adopsjon er et ømtålig tema i forhold til de landene vi adopterer fra, og mange land vil nok reagere sterkt om slikt kom fram i ettertid - og det vil nok gå utover alle andre både enslige og par som ønsker å adoptere.

Jeg syns du skal tenke deg godt om.

Enestående Adoptanters Forening (EAF) gir råd og veiledning til enslige søkere. Vi spør ikke om medlemmenes sexuelle legning. Det har ikke vi noe med. Men spesielle problemer og spørsmål i forhold til homofile/lesbiske søkere beskjeftiger vi oss ikke med. Vi er ingen interesse- eller pressgruppe for homofile/lesbiske adoptivsøkere!!

Så vidt jeg har kjennskap til er det ikke ulovlig for enslige homofile å søke om adopsjon her i Norge. Det sa selv Valgerd Svarstad Haugland på TV den gangen retningslinjene ble endret i forhold til enslige og adopsjon. Jeg tror ikke saksbehandlerne har lov til å spørre om sexuell legning. Det er riktig som noen skriver at man må undertegne en erklæring om at man ikke er homofil hvis man skal adoptere fra Kina som enslig. Jeg vil IKKE anbefale noen å lyve om dette. Såpass respekt mener jeg vi må vise giverlandet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kokila

De skal jo blant annet luke ut pedofile.

Eller er det politisk vedtatt at også dette avviket nå er normalt?

Dette synes jeg var et utrolig usaklig innlegg. Tror du en pedofil ville røpe seg om han/hun fikk spørsmål om sexuell legning? Og hvordan kan du i det hele tatt få deg til å sammenligne homofile og pedofile? Pedofili kan vel ikke betegnes som annet enn en alvorlig sinnslidelse, og de er til fare for andre, spesielt barn. Prøv å holde deg til saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kokila

Men får enslige i Norge adoptere da? Trodde ikke det jeg, men jeg er kanskje dårlig oppdatert?

Ja, du er dårlig oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heldiggrisen

Dersom du skal adoptere som enslig, vil jeg anbefale deg å fortsette å være enslig også etter at du har fått barnet. Dette synes jeg du skal tenke nøye over om du er villig til. Dette mener jeg først og fremst av hensyn til barnet. Du bør også ta hensyn til at det kan gå utover andre som ønsker å adoptere, spesielt enslige, dersom du senere finner deg en samboer eller partner av samme kjønn, og dette blir kjent i giverlandet. Og det kommer det til å bli!Noen kommer garantert til å varsle avisene som elsker denslags stoff ( fordi det selger), også går det slag i slag. I verste fall kan Norge bli sett på som et umoralsk og lite seriøst mottakerland, og det kan bli vanskelig med adopsjoner i det hele tatt. SÅ VÆR DEG DITT ANSVAR BEVISST!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også enslig

Dersom du skal adoptere som enslig, vil jeg anbefale deg å fortsette å være enslig også etter at du har fått barnet. Dette synes jeg du skal tenke nøye over om du er villig til. Dette mener jeg først og fremst av hensyn til barnet. Du bør også ta hensyn til at det kan gå utover andre som ønsker å adoptere, spesielt enslige, dersom du senere finner deg en samboer eller partner av samme kjønn, og dette blir kjent i giverlandet. Og det kommer det til å bli!Noen kommer garantert til å varsle avisene som elsker denslags stoff ( fordi det selger), også går det slag i slag. I verste fall kan Norge bli sett på som et umoralsk og lite seriøst mottakerland, og det kan bli vanskelig med adopsjoner i det hele tatt. SÅ VÆR DEG DITT ANSVAR BEVISST!!!!!!!

Helt enig med deg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...