Gå til innhold

Har jeg ødelagt balansen i hjernen med for mye zyprexa?

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Står på abilify injeksjon. I tilleg til det 100 seroquel og 50 lamictal. De to siste har jeg trappet ned over 2-3 mnd. fra 400 mg seroquel og 300 mg lamictal. I løpet av den perioden jeg trappet ned tok jeg ofte 15-20 mg av og på med zyprexa hver gang jeg følte meg oppstemt og ikke fikk sove. Jeg står egt på 5 mg ved behov men siden jeg ikke følte det gjorde en dritt tok jeg mer. Nå har jeg startet på litium og serum ligger på 0,4. Nå tar jeg også bare 5 mg zyprexa + seroquel 100 mg og lamictal 50mg  Jeg har en del tankekjør, umotivert latter, oppstemthet og mye kroppslig uro. Jeg lurer da på om jeg har ødelagt hjernens balanse ved å ta så mye antipsykotika den tiden jeg trappet ned. At liksom symptomene ble verre i lengden pga for mye zyprexa. Jeg har schizoaffektiv bipolar type. Hadde virkelig satt pris på svar. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (3 timer siden):

Står på abilify injeksjon. I tilleg til det 100 seroquel og 50 lamictal. De to siste har jeg trappet ned over 2-3 mnd. fra 400 mg seroquel og 300 mg lamictal. I løpet av den perioden jeg trappet ned tok jeg ofte 15-20 mg av og på med zyprexa hver gang jeg følte meg oppstemt og ikke fikk sove. Jeg står egt på 5 mg ved behov men siden jeg ikke følte det gjorde en dritt tok jeg mer. Nå har jeg startet på litium og serum ligger på 0,4. Nå tar jeg også bare 5 mg zyprexa + seroquel 100 mg og lamictal 50mg  Jeg har en del tankekjør, umotivert latter, oppstemthet og mye kroppslig uro. Jeg lurer da på om jeg har ødelagt hjernens balanse ved å ta så mye antipsykotika den tiden jeg trappet ned. At liksom symptomene ble verre i lengden pga for mye zyprexa. Jeg har schizoaffektiv bipolar type. Hadde virkelig satt pris på svar. 

Har du behandler/psykiater på DPS som kan svare på dette?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spør du ikke legen din?

Anonymkode: 46705...6f3

Skrevet

Zyprexa var veldig bra for meg  måtte dessverre slutte pga vekta 

Skrevet

Jeg tenkte - hvordan er du fulgt opp medikamentelt stemningsmessig under nedtrappingen av Lamictal og Seroquel?

Skrevet

Du har absolutt ikke ødelagt noe pga Zyprexa. 

Den forsvunne diamanten
Skrevet
Marye skrev (5 timer siden):

Zyprexa var veldig bra for meg  måtte dessverre slutte pga vekta 

Ja det skjønne jeg.

Den forsvunne diamanten
Skrevet
Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Jeg tenkte - hvordan er du fulgt opp medikamentelt stemningsmessig under nedtrappingen av Lamictal og Seroquel?

Samtaler med psykiatrisk sykepleier 1 gang i mnd og samtale med psykiater/veiledning på hva jeg skulle ta. Jeg sa ikke hvor mye zyprexa jeg egt tok for å holde meg stabil…

Den forsvunne diamanten
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Du har absolutt ikke ødelagt noe pga Zyprexa. 

Det er jo fint å vite. Synd zyprexa har så mye bivirkninger.

Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (3 timer siden):

Samtaler med psykiatrisk sykepleier 1 gang i mnd og samtale med psykiater/veiledning på hva jeg skulle ta.

Hva er planen videre når den tidligere stemningsstabiliserende medisinen din (Seroquel&Lamictal) reduseres?

Skal noe mer gjøres med Litium etter nedtrapping? Jeg har, dessverre, opplevd tidligere at leger har startet/avsluttet medisinering - dermed var det oppdraget fullført (kunne det virke som).

Jeg håper du klarer å formidle til spl. hva du opplever/tenker. Om du nå føler at ting er ustabilt, si det til spl. Det er ikke det samme som at du er ustabil - tvert imot. Du fortjener å få en best mulig fungerende hverdag.

*Virtuell klem* om du vil ha.

Den forsvunne diamanten
Skrevet
Eva Sofie skrev (52 minutter siden):

Hva er planen videre når den tidligere stemningsstabiliserende medisinen din (Seroquel&Lamictal) reduseres?

Skal noe mer gjøres med Litium etter nedtrapping? Jeg har, dessverre, opplevd tidligere at leger har startet/avsluttet medisinering - dermed var det oppdraget fullført (kunne det virke som).

Jeg håper du klarer å formidle til spl. hva du opplever/tenker. Om du nå føler at ting er ustabilt, si det til spl. Det er ikke det samme som at du er ustabil - tvert imot. Du fortjener å få en best mulig fungerende hverdag.

*Virtuell klem* om du vil ha.

Det er litium som liksom skal ta over for seroquel og lamictal. Takk, og jeg tar gjerne i mot en virtuell klem. Har i dag hatt en ganske rolig dag inni meg. Det har jeg ikke hatt på lenge❤️

stjernestøv
Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (4 minutter siden):

Det er litium som liksom skal ta over for seroquel og lamictal. Takk, og jeg tar gjerne i mot en virtuell klem. Har i dag hatt en ganske rolig dag inni meg. Det har jeg ikke hatt på lenge❤️

Håper litium hjelper deg nå da ❤️ 

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Ååå jeg tør ikke håpe for mye enda. Men herregud dagen i dag har vært vanlig og det  har jeg ikke hatt på lenge. Jeg føler meg rolig og fattet. Kan det være at litiumen har kicket inn nå? Jeg fikk jo økningen i går kveld. Men det er jo veldig kort tid siden. Uansett håper jeg dette varer også må jeg ha i hodet at ting kan gå litt opp og ned. Men jeg føler jeg kan tenke og eier tankene mine igjen. Det er ikke et evig tankespinn og kaos. Kriblingen i kroppen er ikke der. Jeg ler ikke umotivert lenger. Føler meg ikke særlig oppstemt heller. Bare nøytral! Der man liksom skal være! 

Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (1 time siden):

Ååå jeg tør ikke håpe for mye enda. Men herregud dagen i dag har vært vanlig og det  har jeg ikke hatt på lenge. Jeg føler meg rolig og fattet. Kan det være at litiumen har kicket inn nå? Jeg fikk jo økningen i går kveld. Men det er jo veldig kort tid siden. Uansett håper jeg dette varer også må jeg ha i hodet at ting kan gå litt opp og ned. Men jeg føler jeg kan tenke og eier tankene mine igjen. Det er ikke et evig tankespinn og kaos. Kriblingen i kroppen er ikke der. Jeg ler ikke umotivert lenger. Føler meg ikke særlig oppstemt heller. Bare nøytral! Der man liksom skal være! 

Kan jo virke som at det begynner å virke da. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...