Gå til innhold

Har du tatt gentest om din genetiske opprinnelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sendte inn testen min for ett par dager siden. Skal bli spennende å se om jeg har noen aner jeg ikke vet om. Noen som har tatt det før? Og i såfall fant du noe spennende?

Anonymkode: b949d...762

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken side/tjeneste brukte du for det?

AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (49 minutter siden):

Hvilken side/tjeneste brukte du for det?

Myheritage 

AnonymBruker
Skrevet

Den er sikkert fra afrika

Anonymkode: bceea...0e5

stjernestøv
Skrevet

Jeg hadde mest fra dna fra Finland. 

psykedeliker
Skrevet

Nei, jeg ser flere ulemper enn fordeler ved å gi fra meg min DNA-informasjon.

UtakknemligDiva
Skrevet (endret)

Jeg tør ikke, men jeg skulle likt å visst hva slags gener jeg har da. 

Men jeg har likevel info. Morslekten vet jeg tilbake til 1600-tallet, ikke beveget seg særlig langt. Ser ut til at virkelig ligger i genene å bli på samme sted man vokste opp. At det er mulig å flytte seg så lite….

Ble litt lettet når jeg så pappa sin. Den er jo egentlig bare spredd. Men jeg vet ikke like mye dessverre. Vet bare at oldefar er tysk.

Endret av UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sendte inn testen min for ett par dager siden. Skal bli spennende å se om jeg har noen aner jeg ikke vet om. Noen som har tatt det før? Og i såfall fant du noe spennende?

Om de slektsbøkene jeg har vært borti i forbindelse med mitt slektstre så er det ikke stort spennende å finne hos meg. :) Det må være fra flere hundre år tilbake i så fall. Tror ikke jeg bruker penger på akkurat det, men jeg skjønner at folk synes det er spennende.

Skrevet

Det finnes apper nå hvor man tar bilde av trynet sitt også sier den hvor du er fra. Om man kan stole på det vet jeg ikke men.

Skrevet

Ja, men ingen overraskelser.  Norsk, svensk og finsk. 

Men er det noe vits i å sende inn DNA-tester hvis man ikke har slektstre?

Skrevet

Nei, men begge foreldrene mine har det.

Mest norsk og litt skotsk kanskje, men det kan visst diskuteres om der gir mening å skille de to

Mye av Skottland var tross alt en del av Norge I gode gamle dager.

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg tar er fordi jeg har svart hår og brune øyne, mørkebrune til og med. I slekten der det kommer fra er det bare norske navn så lang jeg har kommet (1700 tallet). Jeg sp unordisk ut, i perioder i min ungdom. Selv om jeg har bare norske navn om treet. Jeg vet at svart hår og brune øyne er dominerende.

stjernestøv
Skrevet
Dorthe skrev (10 timer siden):

Ja, men ingen overraskelser.  Norsk, svensk og finsk. 

Men er det noe vits i å sende inn DNA-tester hvis man ikke har slektstre?

Det dukket opp stadig flere slektninger hos meg fra langt tilbake, men jeg så ikke vitsen med det til slutt. 

Skrevet
stjernestøv skrev (3 timer siden):

Det dukket opp stadig flere slektninger hos meg fra langt tilbake, men jeg så ikke vitsen med det til slutt. 

Jeg får stadig opp femenninger og seksmenninger både her og i USA og det er helt uinteressant.

stjernestøv
Skrevet
Dorthe skrev (48 minutter siden):

Jeg får stadig opp femenninger og seksmenninger både her og i USA og det er helt uinteressant.

Ja jeg slettet hele siden og meldte meg ut. 

Skrevet
Dorthe skrev (2 timer siden):

Man kan få opp ukjente slektninger altså? Min far var sjømann og en real sjarmør i sine unge dager, det hadde ikke forbauset meg ett sekund om det hadde dukket opp opptil flere ukjente halvsøsken rundt omkring i verden... ;) 

Skrevet
Lillemus skrev (2 timer siden):

Man kan få opp ukjente slektninger altså? Min far var sjømann og en real sjarmør i sine unge dager, det hadde ikke forbauset meg ett sekund om det hadde dukket opp opptil flere ukjente halvsøsken rundt omkring i verden... ;) 

Hvis du er nysgjerrig på det, så kan du ta en test 😀.

stjernestøv
Skrevet
Lillemus skrev (3 timer siden):

Min far og var sjømann og lurte på det samme, ingen dukket opp men så må de jo være registrert der og da. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan man risikere å måtte dele evt arv? Hehe.

Skrevet
stjernestøv skrev (18 timer siden):

Ja jeg slettet hele siden og meldte meg ut. 

Ble DNA-informasjonen også slettet?

Jeg leste et sted at ved innsending av et slikt skjema, måtte en krysse av et felt med liten skrift for å ikke samtykke til testing av en del sykdommer. Men det er nå 6-7 år siden. Jeg håper praksisen er endret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...