Gå til innhold

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet
Angstlei skrev (1 minutt siden):

Fikk svar fra han om at jeg ikke burde fokusere på diagnoser og at det ikke var noe poeng å henvise på nytt. 

Der har du makten leger har igjen, de burde høre på pasientenes ønsker. 

Videoannonse
Annonse
frosken
Skrevet
Angstlei skrev (2 minutter siden):

Fikk svar fra han om at jeg ikke burde fokusere på diagnoser og at det ikke var noe poeng å henvise på nytt. 

Bruk litt tid de kommende ukene på å formulere skriftlig hva du evt. ville ønske hjelp med. Så etter en stund kan du ta denne diskusjonen på nytt med fastlegen. 

Hva mener fastlegen du skal fokusere på?

Angstlei
Skrevet
frosken skrev (1 time siden):

Bruk litt tid de kommende ukene på å formulere skriftlig hva du evt. ville ønske hjelp med. Så etter en stund kan du ta denne diskusjonen på nytt med fastlegen. 

Hva mener fastlegen du skal fokusere på?

Han mener jeg bør fokusere på det jeg har fått til med angsten og bedringen jeg har hatt.
Men nå har tankene låst seg veldig, driver og kjenner etter hvordan jeg har og føler det hele tiden.
Selv om jeg vet dette er det verste jeg kan gjøre så har det låst seg fast. Selv når jeg gjør aktiviteter så driver tankene å kverner.

Skrevet
wizwazwoz skrev (2 timer siden):

Helt klart enig og godt sagt. Ulike personer har ulike behov, men jeg opplever at det er flere på forumet her som har en "slagside" mot terapi med fokus på følelser/psykodynamikk/indre barn osv. For de som er villig til å legge ned arbeidet som trengs så er dette de beste terapiene for å bli helt bra fra sine plager. Medisiner og kognitiv/metakognitiv terapi er bare symptombehandling mens mer dyptgående terapier har potensialet til å virkelig gi store positive endringer i livet. 

Virket nesten for utrolig til å være sant det du skrev over, men da var det vel neppe bipolar lidelse du hadde? Jeg ville aldri gått til Psykia selv, fordi jeg ikke har bipolar lidelse. Men hadde jeg hatt det, ville jeg gått dit.

Det siste utsagnet ditt her er jeg ikke enig i. Jeg er enig med deg i at psykodynamisk terapi for enkelte tilstander kan ha noe for seg, men ikke at øvrige terapier bare er symptombehandling. Hvis en lidelse ikke er utløst av et traume (men f.eks. av genetikk), hva kan man da finne i fortiden?

Skrevet
frosken skrev (2 timer siden):

For øvrig har man mulighet til å påvirke hvilken avtalespesialist man møter.

Det må du gjerne fortelle meg hvordan man gjør i praksis. 

Trådstarter har her fått avslag på hjelp i det offentlige. Jeg har ikke et inntrykk av at de beste behandlerne nærmest står i kø for å gi verken vedkommende eller meg en time?

wizwazwoz
Skrevet
15 minutes ago, ISW said:

Virket nesten for utrolig til å være sant det du skrev over, men da var det vel neppe bipolar lidelse du hadde? Jeg ville aldri gått til Psykia selv, fordi jeg ikke har bipolar lidelse. Men hadde jeg hatt det, ville jeg gått dit.

Det siste utsagnet ditt her er jeg ikke enig i. Jeg er enig med deg i at psykodynamisk terapi for enkelte tilstander kan ha noe for seg, men ikke at øvrige terapier bare er symptombehandling. Hvis en lidelse ikke er utløst av et traume (men f.eks. av genetikk), hva kan man da finne i fortiden?

Jeg var litt kjapp og forenklet det litt når jeg kalte det bare symptombehandling, jeg er enig i at de også kan være gode og det rette for mange. Poenget er bare at behandling for psykiske lidelser er så mye mer enn bare psykofarmaka og kognitiv terapi og det er utrolig hva man kan få til med bedre selvregulering. Jeg har veldig troen på de "enkle" tingene som godt kosthold, trening, stopp med rus og det å ha aktiviteter man trives med og mestrer. Når det kommer til BP2 så er det mange fagfolk som mener at dette kan være en lidelse med psykodynamiske årsaker, det er også slik jeg opplever det, sjekk for eksempel ut Marianne Mjaaland sitt syn på dette: https://www.vg.no/helse/i/Wb9e6K/legens-hemmelighet-jeg-er-bipolar

frosken
Skrevet
ISW skrev (7 timer siden):

Det må du gjerne fortelle meg hvordan man gjør i praksis. 

Trådstarter har her fått avslag på hjelp i det offentlige. Jeg har ikke et inntrykk av at de beste behandlerne nærmest står i kø for å gi verken vedkommende eller meg en time?

Hvem som får og ikke får hjelp i det offentlige, handler mye om hvor gode henvisningene er. Fastlegene må både kjenne godt til pasientenes situasjon og kjenne prioriteringsveilederen (slik at det fremkommer tydelig hvorfor fastlegen mener pasienten har en tilstand som skal prioriteres). I helse sør-øst er det nå et felles henvisningsmottak hvor rettighetsvurderingen skal foretas .Pasienten har fortsatt fritt sykehusvalg, slik at vedkommende kan velge ved hvilket dps man ønsker henvisningen skal vurderes - og deretter hvor man ønsker hjelpen skal gis - f.eks. hos en spesifikk avtalespesialist eller et bestemt dps. 

I Oslo finnes mange svært kompetente psykiatere med avtalepraksis. Det krever imidlertid en del research for å vite hva den enkelte har som sin spisskompetanse. 

Det er mange svakheter med offentlig psykiatri, men det finnes også gode tilbud. Det som etter min oppfatning er mest opprørende, er at det er de som mangler evnen til å fremstille sine egne problemer eller som ikke har noen andre til å hjelpe til med hjelpsøkningen, som gjerne kommer dårligst ut. Noen fastleger skriver gode henvisninger, andre trenger betydelig hjelp fra pasienten for at henvisningen skal oppfylle den hensikten den har. 

frosken
Skrevet
Angstlei skrev (7 timer siden):

Han mener jeg bør fokusere på det jeg har fått til med angsten og bedringen jeg har hatt.
Men nå har tankene låst seg veldig, driver og kjenner etter hvordan jeg har og føler det hele tiden.
Selv om jeg vet dette er det verste jeg kan gjøre så har det låst seg fast. Selv når jeg gjør aktiviteter så driver tankene å kverner.

Får du noe hjelp fra bydels-psykiatrien for tiden? Og kommer du deg fortsatt på Fontenehuset? Kan hende fastlegen har rett i at det ikke er akkurat når du er i "krisemodus" det er nyttig å spekulere på diagnoser osv. 

Angstlei
Skrevet
frosken skrev (19 timer siden):

Får du noe hjelp fra bydels-psykiatrien for tiden? Og kommer du deg fortsatt på Fontenehuset? Kan hende fastlegen har rett i at det ikke er akkurat når du er i "krisemodus" det er nyttig å spekulere på diagnoser osv. 

Får 45min annenhver uke med psykiatrisk sykepleier. Kommer meg på Fontenehuset, men klarer ikke slappe av der heller nå. Har enormt med angst hele tiden. Skjønner ikke hvordan jeg skal holde ut. Blir jo bare verre og verre 🙁

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...