Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tok nye kontrollprøver hos fastlegen denne uka etter jeg hadde litt høy ASAT og ALAT i november.

Jeg bruker Lipitor 20 mg kolesterolsenkende. Har svært lite øvrige risikofaktorer for hjerte/karsykdom bortsett fra familiær belastning (normalt sukker, blodtrykk, Lp(a), nå snart normalvektig, ikke røyk/snus).

På kontroll i november var kolesterol 3,3 - LDL 2,0 - triglyserider 1,3, ALAT 106 og ASAT 60 (jeg er mann). 

Nå var kolesterol 2,8 - LDL 1,4 - triglyserider 0,7 - ALAT 99 og ASAT 37 (normal). Siden prøvene i november har jeg gått ned 8-9 kg i vekt og drukket veldig lite alkohol (vært avholds store deler av tiden). Ikke brukt Paracet eller andre medisiner ved behov.

Trenger jeg så lavt kolesterol, eller framstår jeg noe overdosert på kolesterolsenkende? Tenker særlig på @frosken eller @nachnoo her? Skal til fastlegen om et par uker. Jeg vet at ALAT rundt 100 ikke er farlig i seg selv, forsåvidt.

Endret av ISW
Videoannonse
Annonse
nachnoo
Skrevet

Kolesterol kan ikke bli for lavt. Du har senket risikoen for hjerte/karsykdom betydelig 🙂

frosken
Skrevet
ISW skrev (9 timer siden):

Jeg tok nye kontrollprøver hos fastlegen denne uka etter jeg hadde litt høy ASAT og ALAT i november.

Jeg bruker Lipitor 20 mg kolesterolsenkende. Har svært lite øvrige risikofaktorer for hjerte/karsykdom bortsett fra familiær belastning (normalt sukker, blodtrykk, Lp(a), nå snart normalvektig, ikke røyk/snus).

På kontroll i november var kolesterol 3,3 - LDL 2,0 - triglyserider 1,3, ALAT 106 og ASAT 60 (jeg er mann). 

Nå var kolesterol 2,8 - LDL 1,4 - triglyserider 0,7 - ALAT 99 og ASAT 37 (normal). Siden prøvene i november har jeg gått ned 8-9 kg i vekt og drukket veldig lite alkohol (vært avholds store deler av tiden). Ikke brukt Paracet eller andre medisiner ved behov.

Trenger jeg så lavt kolesterol, eller framstår jeg noe overdosert på kolesterolsenkende? Tenker særlig på @frosken eller @nachnoo her? Skal til fastlegen om et par uker. Jeg vet at ALAT rundt 100 ikke er farlig i seg selv, forsåvidt.

Du trenger nok ikke å ha fullt så lav kolesterol, men du tar en lav dose kolesterolsenkende - og akkurat nå har du levd restriktivt en lengre periode, så verdiene er kanskje lavere enn de vil være på sikt. Hadde nok fortsatt med samme dose.

nachnoo
Skrevet
frosken skrev (3 timer siden):

Du trenger nok ikke å ha fullt så lav kolesterol,

Jeg synes denne "trenger ikke" kommentaren er litt merkelig når vi vet:

Viktige punkter om sammenhengen:
  • Jo lavere, jo bedre: Studier bekrefter at jo mer LDL-kolesterolet reduseres, desto mer faller risikoen for hjerte- og karsykdommer. 
    image.png.0aa1eeb35b17a178c238cad00b66a7e3.pngEuropean Cardiology Review (ECR) +1
  • 2-for-1 regelen: En tommelfingerregel fra forskning er at for hver 1 % reduksjon i kolesterolnivået, reduseres risikoen for hjertehendelser med omtrent 2%
frosken
Skrevet
nachnoo skrev (16 minutter siden):

Jeg synes denne "trenger ikke" kommentaren er litt merkelig når vi vet:

Viktige punkter om sammenhengen:
  • Jo lavere, jo bedre: Studier bekrefter at jo mer LDL-kolesterolet reduseres, desto mer faller risikoen for hjerte- og karsykdommer. 
    image.png.0aa1eeb35b17a178c238cad00b66a7e3.pngEuropean Cardiology Review (ECR) +1
  • 2-for-1 regelen: En tommelfingerregel fra forskning er at for hver 1 % reduksjon i kolesterolnivået, reduseres risikoen for hjertehendelser med omtrent 2%

Du har sikkert rett i det. Poenget mitt var bare at man jo ofte vil være fornøyd med LDLverdier noe høyere enn 1,4,  men når slike resultater oppnås med lav dose atorvastatin, så er det ingen grunn til endring. 

Skrevet
nachnoo skrev (13 timer siden):

Kolesterol kan ikke bli for lavt. Du har senket risikoen for hjerte/karsykdom betydelig 🙂

Tusen takk for svar! 

Jeg lurte bare på om LDL-kolesterolet hadde en slags biologisk funksjon, men da skjønner jeg.

Jeg gikk jo 10 år med vesentlig forhøyet kolesterol, og har sikkert fått noen avleiringer i årene. Kan et lavt kolesterol reversere noe av dette?

Skrevet
frosken skrev (9 timer siden):

Du har sikkert rett i det. Poenget mitt var bare at man jo ofte vil være fornøyd med LDLverdier noe høyere enn 1,4,  men når slike resultater oppnås med lav dose atorvastatin, så er det ingen grunn til endring. 

Tusen takk! Skjønner hva du mener. Egentlig merkelig at jeg har respondert såpass bra, men som du sier, noe skyldes nok livsstil også! 

Skrevet
nachnoo skrev (9 minutter siden):

Ja, det skal være mulig å reversere noe av dette,

https://tidsskriftet.no/2006/03/statiner-kan-delvis-reversere-areforkalkning

Tusen takk - det er jo oppløftende. Jeg kan løpe med 175 i puls uten brystsmerter, så ekstremt ille er det neppe, men nå er det i alle fall satt en stopper for eventuelle videre avleiringer. En gang skal jeg få somlet meg til å ta en IMT-måling av a.carotis, men det er ikke noe jeg har prioritert så langt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått med lavt kolesterol i  årevis. Jeg tar lipitor. Det går familiær hyperkolestromi i familien. Aldri har lege eller hjertelege sagt at jeg skal slutte på lipitor. De har snarere sagt det er bra verdier. Selv om det flere ganger har vært under grensa.

Anonymkode: 366be...5d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har gått med lavt kolesterol i  årevis. Jeg tar lipitor. Det går familiær hyperkolestromi i familien. Aldri har lege eller hjertelege sagt at jeg skal slutte på lipitor. De har snarere sagt det er bra verdier. Selv om det flere ganger har vært under grensa.

Anonymkode: 366be...5d1

Tusen takk for svar!

Nei, da tenker jeg å fortsette på 20 mg. Det har jo senket kolesterolet fra 7,1 til 2,8, så det er tydeligvis en effektiv medisin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...