Gå til innhold

Tips for å klare å deaktivere kropp og hode?

Anbefalte innlegg

Retttilverdighet
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.3.2026 den 18.47):

Er i utredning hos dps. Har vært det sånn omtrent siden jul, og det går skikkelig dårlig. Det er et eller annet som trigger med meg timene, og jeg går i lås. 

Torsdag denne uken var virkelig ille. Alt gikk galt. Behandlerne endte opp med å avslutte timen etter bare 20 minutter siden vi ikke kom noen vei. Kroppen min går i frys og jeg klarer ikke snakke. Jo mer de presser, jo mer låser det seg. Jeg har forsøkt å forklare, men de mener jeg bare må endre det. Men jo hardere jeg forsøker, så mer låser det seg. I forkant av timene tenker jeg alt det kommer til å gå fint; jeg forbereder meg på hva jeg vil si, og er rolig. Men når det nærmer seg timen, begynner det å låse seg. Innen vi er fremme på kontoret og jeg har satt meg i stolen, er kroppen allerede fullt aktivert. Nå vil de avslutte meg siden de mener jeg ikke samarbeider, men utfordringen min er at jo mer jeg forsøker å samarbeide, jo mer press blir det, og jo mer låser det seg. 

Problemet nå er at kroppen har vært fullt aktivert siden denne timen. Jeg klarer ikke komme ut av det. Vanligvis pleier det å roe seg i løpet av kvelden de dagene jeg har hatt time på dps, men nå bare øker det på. 

Det er uutholdelig. Jeg kommer ikke ut av aktiveringen. Det har aldri vært så ille. Jeg kaldsvetter, skjelver, pulsen er høy, det knyter seg i hele kroppen, piper i ørene, hodet er pakket i vatt, alle lyser er dempet,  tåke foran øynene, verden går i saktefilm, kroppen er i full beredskap. Samtidig er jeg helt låst og rolig på utsiden; det er overlevelsesmodusen min. Jeg viser aldri på utsiden hvordan jeg har det på innsiden.

Jeg har forsøkt å avlede meg. Jeg har gitt beskjed til mannen. Men ingenting hjelper. Kroppen har gått helt i panikkmodus, og hodet fokuserer på at det kun er én vei ut. Jeg gjør alt jeg kan for å holde igjen, men dette klarer jeg ikke i lengden. Det eneste som går på repeat i hodet er visualisering av veien ut, og det føles som det eneste riktige. 

Jeg har vurdert å ringe legevakt, men livredd for hva som da vil kunne skje. Tror nok ikke jeg vil takle en avvisning nå. Jeg føler meg overhodet ikke trygg med meg selv. 

Noen som har tips? 

Anonymkode: 3471a...f99

For det første må jeg si virkelig beklager for at du er i denne situasjonen nå. Jeg håper du kommer deg gjennom dette.

Jeg vet ikke mye om din situasjon, men jeg kan si at jeg har slitt og sliter med frys respons selv. Spesielt i tidligere timer gjennom psykolog. For meg føltes det ikke riktig. Jeg ble aktivert på en måte der jeg følte meg verre etter timene enn før jeg var der.  '4-7-8 breathing', iskaldt vann for å gi kroppen et lite sjokk og somatiske øvelser som man kan finne på youtube er noe jeg gjør for å føle meg trygg og noen ganger funker, noen ganger ikke. 

Med det sagt så kan jeg ikke si hva som er riktig og ikke riktig i din situasjon. 

Det jeg derimot kan si hva som har hjulpet meg i ettertid. Legg merke til at dette er ikke råd for de som er i kriser og trenger annen form for akutt hjelp. 

Jeg begynte først å bli bedre av andre tilnærmingsformer for behandling. Gestalt terapi hadde jeg en god opplevelse med. Vi jobbet mer med kropp og her og nå. Jeg følte at vi jobbet på en måte som føltes trygt og ikke kontrollerende. Som igjen gjorde til at jeg klarte ta i mot behandlingen på en bedre måte. Etter timen følte jeg på en varme, som om at dette var riktig for meg. Personen hjalp meg regulere meg under timene, noe psykologene jeg har vært til ikke har gjort. Jeg la merke til at terapeuten var veldig tilstede i seg selv og sin kropp, som har mye å si for hvordan de er i stand til å hjelpe andre. Personen man møter har også mye å si. Med det har jeg kombinert yin yoga og timer på breathwork. Breathwork var en av de timene som overrasket meg mest da jeg ikke visste at kroppen kunne "gi slipp" på traumer som hadde vært lagret gjennom pust.

Somatisk arbeid var avgjørende for meg for at jeg skulle klare å begynne å jobbe med kroppen på en tryggere måte. Jeg er fortsatt i en prosess, alt er ikke bra. Men det føles som at jeg er på riktig vei og har funnet hva som funker for meg. Somatic experiencing (SE), er også noe jeg vurderer å prøve ut. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Decibel skrev (49 minutter siden):

Fikk noen sobril av fastlegen nå. Han sa jeg kunne prøve å ta en halv eller en hel tablett en halvtimes tid før timen på dps. Høres det fornuftig ut? Tenke jeg skulle teste det ut i morgen for å sjekke hvordan kroppen reagerer. Tidligere har jeg bare fått sobril som forsøk på sovetablett på sykehuset, men det fungerte ikke. Husker ikke hvor stor dose vi prøvde da. 

Vil jo veldig gjerne bli deaktivert før timen, men vil samtidig ikke være så sløv at jeg ikke får med meg hva som skjer. Redd jeg både kan bli for sløv, og samtidig få en skikkelig reaksjon i ettertid når virkningen går ut av kroppen igjen? Hva skjer egentlig når man bruker Sobril? Av det jeg finner av informasjon står det både sløvhet, kognitiv svekkelse, økt selvmordsrisiko og redusert hukommelse? 

Du kan jo teste en tablett nå så ser du hvordan du reagerer? Jeg blir litt trett og roligere. Sobril er mild.

Anonymkode: 66fb2...07d

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du blir ikke dopa av en halv tbl, det går fint :) Prøv å ikke vær så opphengt i det med å være deaktivert/aktivert. Gå til timen uansett, ha med deg et brev eller notater slik at du har det å fylle på med. Du kan ikke forvente å gå til en terapitime uten å være nervøs eller bekymret eller ha angst osv, det er ikek realistisk. Man går til timen likevel og jobber sge gjennom det som er tungt. Litt om gangen.

Anonymkode: 195bb...6a4

Har ingen problemer med å være nervøs; det lever jeg fint med. Problemet her er at det blir så lammende aktivering at jeg ikke uttrykt meg. Jeg vil veldig gjerne møte opp, ta tak i det som er vanskelig og jobbe meg gjennom det. Men da er jeg avhengig av at dps ikke avslutter meg fordi jeg havner i en slik tilstand (aner ikke hva jeg skal kalle det), at jeg trenger hjelp for å komme gjennom det. Og jeg trenger å ha et eller annet i bakhånd som kan hjelpe meg å komme ut av slik det er nå, for det er ikke mulig å leve med så så ekstrem aktivering i lengden. Vanligvis kommer jeg ut av det i løpet av en dag eller to, men nå holder det seg fremdeles på maks, og det er snart en uke siden. Jeg trenger å få roet ned kroppen og få en liten pause snart. 

Jeg har fått satt ned noen punkter på et ark, det tar jeg med hvis jeg ikke klarer å forklare dem selv. 

Skrevet
Retttilverdighet skrev (37 minutter siden):

For det første må jeg si virkelig beklager for at du er i denne situasjonen nå. Jeg håper du kommer deg gjennom dette.

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare, og for at du delte av erfaringen din.

Enn så lenge har ikke dps hjulpet, men jeg kan ikke gi det opp ennå. 

Jeg er ikke så kjent med ulike behandlingsmetoder. Egentlig er jeg vel ikke kjent med noe som helst strukturerte behandlingsmetoder; vi har aldri kommet så langt. Men håper jeg også finne noe som fungerer etter hvert. Akkurat nå sliter jeg med å se hva det skulle være, men det er fordi alt føles umulig nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du kan jo teste en tablett nå så ser du hvordan du reagerer? Jeg blir litt trett og roligere. Sobril er mild.

Anonymkode: 66fb2...07d

Tenkte jeg skulle prøve i morgen slik at jeg ser hvordan den virker på dagtid. Bonus hvis den virker så jeg kanskje klarer å jobbe litt, for det har det ikke blitt mye av den siste uken. 

Skrevet
Decibel skrev (11 minutter siden):

Har ingen problemer med å være nervøs; det lever jeg fint med. Problemet her er at det blir så lammende aktivering at jeg ikke uttrykt meg. Jeg vil veldig gjerne møte opp, ta tak i det som er vanskelig og jobbe meg gjennom det. Men da er jeg avhengig av at dps ikke avslutter meg fordi jeg havner i en slik tilstand (aner ikke hva jeg skal kalle det), at jeg trenger hjelp for å komme gjennom det. Og jeg trenger å ha et eller annet i bakhånd som kan hjelpe meg å komme ut av slik det er nå, for det er ikke mulig å leve med så så ekstrem aktivering i lengden. Vanligvis kommer jeg ut av det i løpet av en dag eller to, men nå holder det seg fremdeles på maks, og det er snart en uke siden. Jeg trenger å få roet ned kroppen og få en liten pause snart. 

Jeg har fått satt ned noen punkter på et ark, det tar jeg med hvis jeg ikke klarer å forklare dem selv. 

Hvis du blir stum og ute av stand til å si noe bør du legge mer i det skriftlige enn å kun sette opp noen punkter. Sett deg ned og skriv skikkelig utfyllende. Da kan de faktisk se at du legger litt sjel i det du gjør. Det sier ikke dem så mye at du ramser opp noen punkter på et ark.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis du blir stum og ute av stand til å si noe bør du legge mer i det skriftlige enn å kun sette opp noen punkter. Sett deg ned og skriv skikkelig utfyllende. Da kan de faktisk se at du legger litt sjel i det du gjør. Det sier ikke dem så mye at du ramser opp noen punkter på et ark.

Punktene er så utfyllende jeg får dem nå. Det er ikke bare ord; det er utfyllende setninger. Mye hentet fra denne tråden.

En del punkter om hva jeg vil ha hjelp til, en del punkter om hva som skjer når jeg blir taus, og et par veldig kaotiske avsnitt om litt av det som kanskje er grunnen til at ting er vanskelig. Men det siste der er bare rot. Får ikke til å skrive noe konkret, og det er bare surr. Men bedre enn ingenting. Det viser i alle fall litt av det kaoset som oppstår når jeg forsøker å fokusere på noe bakover i tid.

Kan hende sobrilen kan hjelpe meg med det også. 

Endret av Decibel
Skrevet
Decibel skrev (1 minutt siden):

Punktene er så utfyllende jeg får dem nå. Det er ikke bare ord; det er utfyllende setninger. Mye hentet fra denne tråden.

En del punkter om hva jeg vil ha hjelp til, en del punkter om hva som skjer når jeg blir taus, og et par veldig kaotiske avsnitt om litt av det som kanskje er grunnen til at ting er vanskelig. Men det siste der er bare rot. Får ikke til å skrive noe konkret, og det er bare surr. Men bedre enn ingenting. Det viser i alle fall litt av det kaoset som oppstår når jeg forsøker å fokusere på noe bakover i tid.

Kan hende sobrilen kan hjelpe meg med det også. 

bra :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

bra :) 

Håper dps også synes det. Det er ubehagelig å være i en slik posisjon at jeg føler jeg må tilfredsstille krav for å få hjelp av et par behandlere jeg akkurat nå ikke har noen tillit til lengre. Vet ikke hvorfor jeg er så desperat på Syver ikke skal avslutte meg, men tror det er fordi det er siste lille tråd jeg har å klore meg fast i. Etter dette er det ingenting igjen.

Skrevet
Decibel skrev (13 minutter siden):

Håper dps også synes det. Det er ubehagelig å være i en slik posisjon at jeg føler jeg må tilfredsstille krav for å få hjelp av et par behandlere jeg akkurat nå ikke har noen tillit til lengre. Vet ikke hvorfor jeg er så desperat på Syver ikke skal avslutte meg, men tror det er fordi det er siste lille tråd jeg har å klore meg fast i. Etter dette er det ingenting igjen.

det er mye igjen, du har knapt begynt. Sats så godt du kan og gjør så godt du kan. Dersom det blir avslag er ikke det slutten på noe. Da satser man på nytt andre steder. Det er slik for mange av oss, du er ikke den eneste :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...