AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:15 Skrevet mandag kl 07:15 Jeg er litt todelt i dette. Jeg liker ikke alle kjendiser som står frem med det ene og det andre overalt når de er aktuelle med noe nytt. Det fremstår overfladisk og sleipt, kalkulert. Jeg synes det også er en uting at psyke ungdom bruker plattformer som tiktok og instagram som en dagbok der de legger ut om alt ukritisk. Men personlig liker jeg når folk i eget nettverk deler noe vanskelig de går gjennom. Jeg har lite sosial kontakt og ingen jeg snakker med om sånt. For meg gir det faktisk noe å lese andres erfaringer, selv i korte og ufullstendige glimt. Jeg er takknemlig, fordi jeg får et lite innblikk i noe jeg ellers ikke får være en del av. Det hjelper meg til å forstå andre mennesker bedre. Så for meg handler det ikke om motivet deres, men om hva det gjør for meg som leser. Jeg får en type innsikt jeg ellers ikke har tilgang til. Det jeg reagerer på i tråden her, er hvor smalt perspektivet til enkelte er. Alt vurderes ut fra hvorfor noen deler, ikke hva det faktisk betyr for andre å lese. Det er et ganske begrenset blikk, og det er litt overraskende å se et såpass bortskjemt utgangspunkt. Anonymkode: 24687...557 0 Siter
ISW Skrevet mandag kl 08:43 Skrevet mandag kl 08:43 Jeg synes, uavhengig av om man skriver det på Facebook (eller andre sosiale medier) eller ikke, at mennesker generelt i 2026 og særlig den oppvoksende generasjon, legger for mye vekt på følelsene sine. Jeg sier ikke at man skal stenge alle følelser ute, men man må lære seg at det faktum at man føler noe, betyr ikke at det ER slik. At man skal være trofast mot sine følelser eller sitt indre barn eller hva det nå er, trenger ikke stemme for alle, særlig ikke hvis man har en psykisk lidelse, for da vil mange følelser rett og slett være feil eller misledende. Da jeg erkjente at følelser ikke er fakta, gjorde jeg et stort framskritt i terapi. 1 Siter
LGLG Skrevet mandag kl 09:38 Skrevet mandag kl 09:38 AnonymBruker skrev (På 3.4.2026 den 10.16): Åpnet deg om fysiske og psykiske plager du har for å hjelpe venner og familie? Anonymkode: 2d81c...9a8 Nei, men jeg legger heller aldri ut noe på sosiale medier. 0 Siter
Vendi Skrevet mandag kl 12:10 Skrevet mandag kl 12:10 ISW skrev (3 timer siden): Jeg sier ikke at man skal stenge alle følelser ute, men man må lære seg at det faktum at man føler noe, betyr ikke at det ER slik. Nei, det er jo sant. Men jeg synes det er så vanskelig noen ganger (og jeg er godt voksen) å skille følelser og fakta. Jeg er dessverre et utpreget følelsesmenneske i perioder, og da er det lett å tro at det jeg føler er riktig og reelt. Kanskje jeg er umoden. Men som sagt tidligere i tråden er jeg ganske privat på sosiale medier. Jeg deler f.eks ingenting om min psykiske status presens. Det har jeg dol til 0 Siter
stjernestøv Skrevet mandag kl 15:24 Skrevet mandag kl 15:24 ISW skrev (6 timer siden): Da jeg erkjente at følelser ikke er fakta, gjorde jeg et stort framskritt i terapi. Så vi skal alle gå rundt som følelsesløse zombier? 0 Siter
wizwazwoz Skrevet mandag kl 15:29 Skrevet mandag kl 15:29 Jeg kunne ikke gjort det selv, for privat av meg. Men når det kommer til andre så kommer det litt an på hvordan det legges frem. Hvis det er veldig utleverende så kan det bli litt mye men hvis det er mer nøktern og gjort med verdighet så tenker jeg det er veldig bra for mange å få innsikt i at andre også sliter. 0 Siter
stjernestøv Skrevet mandag kl 15:32 Skrevet mandag kl 15:32 wizwazwoz skrev (1 minutt siden): Jeg kunne ikke gjort det selv, for privat av meg. Men når det kommer til andre så kommer det litt an på hvordan det legges frem. Hvis det er veldig utleverende så kan det bli litt mye men hvis det er mer nøktern og gjort med verdighet så tenker jeg det er veldig bra for mange å få innsikt i at andre også sliter. Ja. Og noen legger bare ut toppturer og gode middagsretter på utesteder som om livet bare er helt topp, det blir litt falskt og over positivt. Livet er ikke helt topp hele tiden og det er fakta faen. 0 Siter
Vendi Skrevet mandag kl 15:34 Skrevet mandag kl 15:34 Vendi skrev (3 timer siden): Jeg deler f.eks ingenting om min psykiske status presens. Det har jeg dol til Egentlig ingenting om helsesituasjon overhodet. Deler nesten ingenting generelt heller. Følte bare for å legge til det. 0 Siter
Vendi Skrevet mandag kl 15:35 Skrevet mandag kl 15:35 stjernestøv skrev (1 minutt siden): Ja. Og noen legger bare ut toppturer og gode middagsretter på utesteder som om livet bare er helt topp, det blir litt falskt og over positivt. Livet er ikke helt topp hele tiden og det er fakta faen. Ja, det kan gå for langt i begge retninger. Enten for positivt og "lykkelig", eller for negativt og trist/tragisk. 0 Siter
wizwazwoz Skrevet mandag kl 15:35 Skrevet mandag kl 15:35 2 minutes ago, stjernestøv said: Ja. Og noen legger bare ut toppturer og gode middagsretter på utesteder som om livet bare er helt topp, det blir litt falskt og over positivt. Livet er ikke helt topp hele tiden og det er fakta faen. For noen er livet faktisk så bra, mens andre legger det ut for å skape en fasade 0 Siter
stjernestøv Skrevet mandag kl 15:43 Skrevet mandag kl 15:43 Vendi skrev (7 minutter siden): Ja, det kan gå for langt i begge retninger. Enten for positivt og "lykkelig", eller for negativt og trist/tragisk. Ja det kan jo være en balansegang. 0 Siter
stjernestøv Skrevet mandag kl 15:43 Skrevet mandag kl 15:43 wizwazwoz skrev (7 minutter siden): For noen er livet faktisk så bra, mens andre legger det ut for å skape en fasade Ja jeg tror det er en fasade for det meste. 0 Siter
nachnoo Skrevet mandag kl 15:44 Skrevet mandag kl 15:44 stjernestøv skrev (10 minutter siden): Ja. Og noen legger bare ut toppturer og gode middagsretter på utesteder som om livet bare er helt topp, det blir litt falskt og over positivt. Livet er ikke helt topp hele tiden og det er fakta faen. Naturlig at man legger ut høydepunkter. Og det betyr ikke at man mener at livet er på topp hele tiden. 0 Siter
stjernestøv Skrevet mandag kl 15:49 Skrevet mandag kl 15:49 nachnoo skrev (3 minutter siden): Naturlig at man legger ut høydepunkter. Og det betyr ikke at man mener at livet er på topp hele tiden. Ok. Får bare inntrykk av det, de skal hele tiden fremheve det gode og positive som om det negative ikke finnes. Vi er mennesker alle sammen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.