Gå til innhold

relasjonen mellom pasient og behandler/NHD

Anbefalte innlegg

Gjest Miss Saigon
Skrevet

Jeg lurer på hvor vanlig er det at behandler blir forelsket i pasienten? Jeg har ofte hørt at pasienten kan bli forelsket i behandler. Men har aldri hørt at behandler blir forelsket i pasienten.

Skrevet

Det er nok ikke så ofte vil jeg tro. De har jo ingen grunn til å bli forelsket i pasienten sin. Grunnen til at en pasient blir forelsket i terapauten er jo fordi h*n forstår pasienten og er en meget viktig støttespiller i en vanskelig periode. Pasienten har ikke den samme rollen for en terapaut.

Derfor er sjansen like liten som om hvis du hadde satt to tilfeldige personer sammen. Det vil si at det KAN skje, men hvis det gjør det er som regel terapauten profesjonell nok til å holde fingra av fatet!

Skrevet

Det er nok ikke så ofte vil jeg tro. De har jo ingen grunn til å bli forelsket i pasienten sin. Grunnen til at en pasient blir forelsket i terapauten er jo fordi h*n forstår pasienten og er en meget viktig støttespiller i en vanskelig periode. Pasienten har ikke den samme rollen for en terapaut.

Derfor er sjansen like liten som om hvis du hadde satt to tilfeldige personer sammen. Det vil si at det KAN skje, men hvis det gjør det er som regel terapauten profesjonell nok til å holde fingra av fatet!

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Det sto at det hadde skjedd en feil så jeg prøvde å sende den noen ganger til, men så var det ingen feil allikevel tydeligvis :)

Skrevet

..hvis du skjønner hva jeg mener.

Noen blir lett forelsket, noen nesten aldri.

Noen pasienter er lett å bli betatt av, andre virker frastøtende.

That's life - i og utenfor terapirommet !

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes publikasjoner som omtale hvor ofte et behandlingsforhold utvikler seg til et parforhold.

Derimot har jeg aldri lest noen statistikk over det du spør om.

Jeg tror det er viktig å ha den kontinuerlige aksen, like - like godt - være begeistret for - være fascinert av - være forelsket i, klart for seg. Mange blander dette litt sammen.

Jeg _tror_ det er relativt sjelden at ytterpunktet forelskelse nås.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...