krøll9 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Når medisinering gjennomføres gjennom tvang og eventuelt fysisk makt, hva har du tenkt og følt rundt det i ettertid? Hva slags fase er du i nå? Stabil/relativt frisk, innlagt eller på annen måte med lavt funksjonsnivå? Føler du i ettertid at medisinen har hatt effekt? Var det "verdt det" og sånn sett riktig betraktet retrospekt? Føler du at gjennomføringen har blitt et traumatisk minne for deg? Har det hatt konsekvenser for ditt følelsesliv? Dette uavhengig av om du nå ser nytten av tiltaket eller ikke og dine holdningen til saken generelt. Hva har det betydd rent personlig for deg? Jeg lurer sterkt på hvordan medisineringen virker? Mulig jeg tror feil, men regner med at det stort sett er AP det går i ved slike vedtak? Gjør den noen mennesker så og si oppegående og normale igjen (om de var det før aktuell sykdomsfase)? Reduserer den psykosesymptomer bittelitt eller helt? Og hender det at folk opplever mer belastning gjennom bivirkninger enn nytte gjennom virkning? Kanskje de rundt deg har en annen mening enn du selv? Hvis du ser bort fra din egen konkrete sak (som jeg forstår folk ofte vil være uenig i uansett): i hvilke situasjoner/tilstander mener du bruk av tvang i psykiatrien er riktig og nødvendig? Eller mener du at det aldri kan bli riktig? 0 Siter
krøll9 Skrevet 19. mai Forfatter Skrevet 19. mai (endret) Det er såpass betent at ingen ønsker eller orker skrive noe til det, eller har folk stort sett ikke vært utsatt for det? Sistnevnte er jeg i så fall glad for! Hvis du synes spørsmålene var for mange eller lange. Skriv gjerne kort det du måtte ha å si om temaet. Endret 19. mai av krøll9 0 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Fikk medisiner på tvang men ikke fysisk tvang. Men mer hvis du ikke tar sprøyta frivillig kommer vi til å gi deg mens vi holder deg nede. Jeg synes egt det var på sin plass. Hodet mitt var så sykt at den ikke visste hva som var best. Nå er jeg ute av psykose og tar sprøytene frivillig. 2 Siter
Glitter Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Jeg får AP på tvang, men orker ikke motsette meg det fysisk. Vil ikke bli holdt fast. Jeg føler ikke jeg trenger det og det har jo ikke fjernet plagene mine. Det har blitt LITT bedre, men det tenker jeg ikke har med AP å gjøre. Det er bare tilfeldig. Det er jeg som har blitt sterkere til å stå imot. Men legen mener det har hjulpet, selv om han sier jeg ennå har psykotiske symptomer. Ikke enig i det, men prøver å tenke at kanskje ikke jeg vet best. Men tror egentlig jeg vet best. Jeg liker ikke å bli tvangsmedisinert, men får ikke gjort så mye med det akkurat nå. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai krøll9 skrev (5 timer siden): Det er såpass betent at ingen ønsker eller orker skrive noe til det, eller har folk stort sett ikke vært utsatt for det? Sistnevnte er jeg i så fall glad for! Hvis du synes spørsmålene var for mange eller lange. Skriv gjerne kort det du måtte ha å si om temaet. Holdningene her på forumet til medisinering, tvangsbehandling og traumer gjør at jeg ikke ønsker å dele. Anonymkode: 698bd...0ea 0 Siter
mmmmonster Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) er på ap tvangsmedisinering og jeg tror ikke det har hjulpet meg, men legene er uenig. jeg håper bare at de ikke bytter til noe annet legemiddel så jeg vil gjøre det jeg kan for å unngå det Endret 19. mai av mmmmonster 0 Siter
Everybody Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Finnes det egentlig noen som har fått et bra liv og bra fungering av å ta AP? 1 Siter
stjernestøv Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Everybody skrev (Akkurat nå): Finnes det egentlig noen som har fått et bra liv og bra fungering av å ta AP? Tviler jeg sterkt på. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Jeg fikk tvangsbehandling etter paragraf 7, men det var heldigvis bare én gang. Anonymkode: 90e09...5dc 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Everybody skrev (18 minutter siden): Finnes det egentlig noen som har fått et bra liv og bra fungering av å ta AP? Selfølgelig? Anonymkode: 13647...17e 0 Siter
stjernestøv Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Selfølgelig? Anonymkode: 13647...17e Har ikke sett mange eksempler av det her og da jeg var ung gikk eldre kronikere på ap, de var jo helt fjerne. Har sett mye på dagsenteret og da jeg var innlagt, ei eldre dame sa til meg "Hva enn du gjør så ikke ta ap". 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai stjernestøv skrev (3 minutter siden): Har ikke sett mange eksempler av det her og da jeg var ung gikk eldre kronikere på ap, de var jo helt fjerne. Har sett mye på dagsenteret og da jeg var innlagt, ei eldre dame sa til meg "Hva enn du gjør så ikke ta ap". Hmm.....er det ikke dokumentert god effekt? Hvorfor er psykiatere så "glad i" medisinen? Anonymkode: 13647...17e 0 Siter
stjernestøv Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hmm.....er det ikke dokumentert god effekt? Hvorfor er psykiatere så "glad i" medisinen? Anonymkode: 13647...17e Jeg har vært fjern både med ap og uten, psykiatere er fornøyd så lenge man ikke er psykotisk. De driter i livskvalitet. 0 Siter
krøll9 Skrevet 21. mai Forfatter Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (På 19.5.2026 den 14.45): Holdningene her på forumet til medisinering, tvangsbehandling og traumer gjør at jeg ikke ønsker å dele. Anonymkode: 698bd...0ea Det respekterer jeg, men fint at du kom med innspillet. mmmmonster skrev (På 19.5.2026 den 15.55): er på ap tvangsmedisinering og jeg tror ikke det har hjulpet meg, men legene er uenig. jeg håper bare at de ikke bytter til noe annet legemiddel så jeg vil gjøre det jeg kan for å unngå det Så leit å høre at du ikke føler det har effekt. Ville du i teorien være enig med bruken dersom den virker som den skal? Har du bivirkninger? Everybody skrev (På 19.5.2026 den 16.43): Finnes det egentlig noen som har fått et bra liv og bra fungering av å ta AP? Dette er litt av hva jeg lurer på også. Det er noe jeg håper er tilfellet, at medisinen faktisk virker på en god måte - særlig med tanke på at så mange tar AP uten å være inneforstått med det. Da bør det være verdt det på sikt for å rettferdiggjøre tiltaket. stjernestøv skrev (På 19.5.2026 den 17.12): Har ikke sett mange eksempler av det her og da jeg var ung gikk eldre kronikere på ap, de var jo helt fjerne. Har sett mye på dagsenteret og da jeg var innlagt, ei eldre dame sa til meg "Hva enn du gjør så ikke ta ap". Helt klart bør ingen ta det uten at det er nødvendig i alle fall. Men samtidig så kan det være utgjøre stor forskjell for noen, må jeg anta. AnonymBruker skrev (På 19.5.2026 den 17.16): Hmm.....er det ikke dokumentert god effekt? Hvorfor er psykiatere så "glad i" medisinen? Anonymkode: 13647...17e Kanskje medisinen kan ha effekt men allikevel ikke være hensiktsmessig dersom ulempene og bivirkningene er for mange. Hvis man uansett sitter igjen med dårlig livskvalitet og lav fungering, hvorfor ikke bare la være? Med mindre man utgjør en fare for seg selv eller andre. Dette er ikke en mening jeg har, men et perspektiv jeg ser på som en av flere å kunne vurdere emnet ut fra. stjernestøv skrev (På 19.5.2026 den 17.20): Jeg har vært fjern både med ap og uten, psykiatere er fornøyd så lenge man ikke er psykotisk. De driter i livskvalitet. Synes det er skummelt å gå med på den ideen der sånn umiddelbart, men vil ikke avfeie den som usannsynlig heller. Men er folk enige i at det finnes noen tilfeller der bruk av AP er helt nødvendig og at tvangsmedisinering kan være riktig ved manglende innsikt hos pasienten, eller er holdningene her (på forumet) stort sett at tvangsmedisinering alltid er feil? Har ikke landet helt hvor jeg står ennå. Foreløpig tenker jeg at emnet er problematisk, komplisert, vanskelig for alle involverte parter, og at selv om jeg er åpen for at tiltaket kan være helt rett også i en del tilfeller der pasienten ikke har innsikt til å være enig - ofte vet erfarne fagfolk tross alt best, så vet jeg ikke om jeg synes det er riktig å gjennomføre for enhver pris. Synes det er en for stor krenkelse å bruke fysisk makt mot mennesker. Kanskje rart tenkt, men synes nesten det hadde vært bedre å gi beroligende for å gjøre pasient mer medgjørlig - ja, rett og slett dope litt ned 🫣 - for å ivareta menneskeverdet. For å unngå situasjoner der dramatikk og konflikt eller er uunngåelig. Bare dersom man uansett kommer frem til at det må gjennomføres - men bør kan ikke da gå langt for å unngå krenkelse og det å skape nye traumatiske opplevelser? Å "dope ned noen" er også etisk problematisk, og i hvilken grad liksom - mener bare slik at de naturlig blir mer avslappede og tilbøyelige til å gå med på medisineringen. Men tenker bare at enkelte situasjoner er helt utilbørlige og derfor må unngås, også dersom man kan komme til å tråkke utenfor andre etiske grenser 🫣 Misforstå meg rett. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai krøll9 skrev (41 minutter siden): Synes det er skummelt å gå med på den ideen der sånn umiddelbart, men vil ikke avfeie den som usannsynlig heller. Men er folk enige i at det finnes noen tilfeller der bruk av AP er helt nødvendig og at tvangsmedisinering kan være riktig ved manglende innsikt hos pasienten, eller er holdningene her (på forumet) stort sett at tvangsmedisinering alltid er feil? Har ikke landet helt hvor jeg står ennå. Foreløpig tenker jeg at emnet er problematisk, komplisert, vanskelig for alle involverte parter, og at selv om jeg er åpen for at tiltaket kan være helt rett også i en del tilfeller der pasienten ikke har innsikt til å være enig - ofte vet erfarne fagfolk tross alt best, så vet jeg ikke om jeg synes det er riktig å gjennomføre for enhver pris. Synes det er en for stor krenkelse å bruke fysisk makt mot mennesker. Kanskje rart tenkt, men synes nesten det hadde vært bedre å gi beroligende for å gjøre pasient mer medgjørlig - ja, rett og slett dope litt ned 🫣 - for å ivareta menneskeverdet. For å unngå situasjoner der dramatikk og konflikt eller er uunngåelig. Bare dersom man uansett kommer frem til at det må gjennomføres - men bør kan ikke da gå langt for å unngå krenkelse og det å skape nye traumatiske opplevelser? Å "dope ned noen" er også etisk problematisk, og i hvilken grad liksom - mener bare slik at de naturlig blir mer avslappede og tilbøyelige til å gå med på medisineringen. Men tenker bare at enkelte situasjoner er helt utilbørlige og derfor må unngås, også dersom man kan komme til å tråkke utenfor andre etiske grenser 🫣 Misforstå meg rett. Ja men det er ofte sant i mange tilfeller. Ja vet om en nå som er psykotisk og har vært det lenge men de gjør ingenting? Er han da samtykkekompetent? Det forstår jeg ikke helt så borte vekk som han er og driver å legger ut videoer på fb der han tar heroin, setter fyr på leiligheten sin osv. Han burde de gjort noe med for lenge siden men hva? Han sier heroin roer han ned så han selvmedisiner jo, de må jo være å bli dopet ned? Ja de kunne heller dopet pasientene ned med benzo enn å gi dem ap men det spør jo hvor borte vekk de er, men man får ikke god livs kvalitet på ap. Det er sikkert. 0 Siter
Vendi Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Jeg har ingen erfaring med tvang, men nedsnakkingen av AP her gjør meg litt lei meg.. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Vendi skrev (15 minutter siden): Jeg har ingen erfaring med tvang, men nedsnakkingen av AP her gjør meg litt lei meg.. Da må du gjøre noe med årsakene til nedsnakkingen av AP. I mange tilfeller er det ut fra omstendighetene en helt rasjonell tanke at AP gis - med eller uten tvang - av en annen grunn enn et genuint ønske om å løse problemer. 0 Siter
Vendi Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai (endret) psykedeliker skrev (7 minutter siden): Da må du gjøre noe med årsakene til nedsnakkingen av AP. I mange tilfeller er det ut fra omstendighetene en helt rasjonell tanke at AP gis - med eller uten tvang - av en annen grunn enn et genuint ønske om å løse problemer. Jasså gitt.. så hvis jeg forstår deg riktig her (det kan det hende jeg ikke gjør) så mener du at leger gir AP av andre årsaker enn å ha et genuint ønske om å hjelpe pasienten? Det må du nesten forklare.. Endret 21. mai av Vendi 0 Siter
Sokk Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Jeg er tilhenger av at vi har adgang til i noen situasjoner å gi behandling inkludert medisiner på tvang. Men det kommer med et stort ansvar, bl.a. at fravær av psykose ikke blir eneste hensyn, på bekostning av livskvalitet. Hvis jeg var helt borte psykotisk eller manisk håper jeg at jeg hadde fått hjelp på tvang så jeg kunne komme til meg selv igjen. 1 Siter
psykedeliker Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Vendi skrev (7 minutter siden): Jasså gitt.. så hvis jeg forstår deg riktig her (det kan det hende jeg ikke gjør) så mener du at leger gir AP av andre årsaker enn å ha et genuint ønske om å hjelpe pasienten? Det må du nesten forklare.. Jeg mener ikke nødvendigvis det i alle tilfeller, det er bare en rasjonell konklusjon ut fra omstendighetene noen ganger. Det veier spesielt tungt i den vurderingen at det har vært en påfallende motstand fra de involverte institusjonene til å erkjenne sine egne feil. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.