Gjest redd Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 jeg trenger råd...har en samboer som sliter..er sucidal og tror alle er ute etter han pyktiske tendenser,var på psyklegevakt med han i går og psyk ville legge han inn,det nektet han og gå med på..så sitter jeg her da og må passe på at han tar medisinen sin og ikke tar livet av seg... jeg orker ikke dette ansvaret...hjelp ... 0 Siter
frosken Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 Har han annen familie som evt. kan hjelpe til? 0 Siter
Gjest redd Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 Har han annen familie som evt. kan hjelpe til? nei,desverre,de tar det ikke på alvor... 0 Siter
avil Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 hvis han er psykotisk og akutt selvmordstruet kan han tvangsinnlegges. Høres ut som han kan være psykotisk (de paranoide tankene hans) og du er ihvertfall bekymret for at han tar livet sitt. Han må til lege /psyk igjen, det er klart at dette er ikke noe du skal klare selv! Stakkars deg, vennen! *trøsteklem* 0 Siter
frosken Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 nei,desverre,de tar det ikke på alvor... Er det første gangen han har det slik? Hvorfor tar ikke familien det på alvor? 0 Siter
Gjest redd Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 Har han annen familie som evt. kan hjelpe til? mente psykose... fått medisin 8 mg trillafon i døgnet.. 0 Siter
Gjest redd Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 Er det første gangen han har det slik? Hvorfor tar ikke familien det på alvor? ja det er første gang,får ikke han med meg til legen igjen...venter på time hos psykolog,men det kan jo ta sin tid...jeg vil hjelpe,men vet ikke hvordan...jeg vil ikke gjøre han noe vondt,men er så fortvilet... 0 Siter
Gjest redd Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 Er det første gangen han har det slik? Hvorfor tar ikke familien det på alvor? ja det er første gang,får ikke han med meg til legen igjen...venter på time hos psykolog,men det kan jo ta sin tid...jeg vil hjelpe,men vet ikke hvordan...jeg vil ikke gjøre han noe vondt,men er så fortvilet... 0 Siter
avil Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 ja det er første gang,får ikke han med meg til legen igjen...venter på time hos psykolog,men det kan jo ta sin tid...jeg vil hjelpe,men vet ikke hvordan...jeg vil ikke gjøre han noe vondt,men er så fortvilet... Hvis gutten er paranoid så har han det veldig vondt. Det er en motbydelig psykisk lidelse. Det er mulig han kan få god effekt av medisiner, mulig han ikke får stor nok dose, eller må vente litt på virkningen. Problemet er jo at når man er paranoid så stoler man ikke på noen. Kanskje han lurer seg til å spytte ut igjen pillene, kanskje han ikke stoler på deg heller, lurer deg, er redd deg. Det å leve med en kjæreste som er paranoid er en umulig jobb, og kanskje ender du med å få det skikkelig dårlig selv. Derfor SKAL dette over i psykiatrien. Kanskej han ikke stoler på dem, er redd dem og redd for å bli innlagt. Men det er faktisk dem som kan hjelpe han best nå. Hvis du prøver å redde ham selv, ender det kanskje opp med at dere sitter der inni leiligheten og bare er redde og slitne hver for seg. Dette er ikke din jobb! Den beste hjelpen du kan gi ham, er å få ham til en god psykiater / psykolog i psykiatrien, som kan få ham innlagt. Der kan han få ro, rutiner, bli skjermet mot uro, og være under observasjon mens han er selvmordstruet og de prøver hvilke medisiner som virker. Selvsagt er det ikke alltid en kjempefin opplevelse å bli innlagt, det kan sikkert mange her på forum si noe om. Men det er heller IKKE godt å isolere seg hjemme med mistenksomhet, redsel og selvmordstanker. Og skulle han finne på å henge seg hjemme, så ville det være verre, i hvertfall for deg!! Da er det bedre han blir innlagt og får hjelp. Det er viktig du får sagt kalrt frea til psykiater/lege/psykolog at dette handler om 1. du opplever akutt suicidfare og 2. du mener han er psykotisk. *klem* 0 Siter
Gjest redd Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 Hvis gutten er paranoid så har han det veldig vondt. Det er en motbydelig psykisk lidelse. Det er mulig han kan få god effekt av medisiner, mulig han ikke får stor nok dose, eller må vente litt på virkningen. Problemet er jo at når man er paranoid så stoler man ikke på noen. Kanskje han lurer seg til å spytte ut igjen pillene, kanskje han ikke stoler på deg heller, lurer deg, er redd deg. Det å leve med en kjæreste som er paranoid er en umulig jobb, og kanskje ender du med å få det skikkelig dårlig selv. Derfor SKAL dette over i psykiatrien. Kanskej han ikke stoler på dem, er redd dem og redd for å bli innlagt. Men det er faktisk dem som kan hjelpe han best nå. Hvis du prøver å redde ham selv, ender det kanskje opp med at dere sitter der inni leiligheten og bare er redde og slitne hver for seg. Dette er ikke din jobb! Den beste hjelpen du kan gi ham, er å få ham til en god psykiater / psykolog i psykiatrien, som kan få ham innlagt. Der kan han få ro, rutiner, bli skjermet mot uro, og være under observasjon mens han er selvmordstruet og de prøver hvilke medisiner som virker. Selvsagt er det ikke alltid en kjempefin opplevelse å bli innlagt, det kan sikkert mange her på forum si noe om. Men det er heller IKKE godt å isolere seg hjemme med mistenksomhet, redsel og selvmordstanker. Og skulle han finne på å henge seg hjemme, så ville det være verre, i hvertfall for deg!! Da er det bedre han blir innlagt og får hjelp. Det er viktig du får sagt kalrt frea til psykiater/lege/psykolog at dette handler om 1. du opplever akutt suicidfare og 2. du mener han er psykotisk. *klem* ja jeg er enig.men jeg får ikke være alene lenge nok til og ringe. 0 Siter
Gjest redd Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 ja jeg er enig.men jeg får ikke være alene lenge nok til og ringe. har funnet adjøbrev ,men fikk ikke lov til og vise det til psykriateren i går... 0 Siter
avil Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 ja jeg er enig.men jeg får ikke være alene lenge nok til og ringe. Så må du ringe når han er der. Eller ta sjansen på å gå ut. I øyeblikket kan det virke veldig skremmende å ringe lege mens han hører på. Kanskje enda mer skremmende å gå fra ham. Alternativet er bare verre. 0 Siter
Gjest redd Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 Så må du ringe når han er der. Eller ta sjansen på å gå ut. I øyeblikket kan det virke veldig skremmende å ringe lege mens han hører på. Kanskje enda mer skremmende å gå fra ham. Alternativet er bare verre. han kommer til og hate meg!!!! han sier jeg er den eneste han stoler på.. 0 Siter
avil Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 har funnet adjøbrev ,men fikk ikke lov til og vise det til psykriateren i går... Ja, det er nettopp sånne forferdelige ting man står i som pårørende. Men nå er ikke tiden til å være lojal kjæreste. Det hjelper ikke han, og det hjelper ikke deg. Du må si disse tingene til lege/psyk selv om han vil oppleve det som et svik. Fortell det til han, hvis du vil. Si at nå er du veldig redd for han, du vil ikke han skal dø, du kan ikke hjelpe han selv, og du vil be noen som er flinkere enn deg til å hjelpe han. 0 Siter
Gjest redd Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 har funnet adjøbrev ,men fikk ikke lov til og vise det til psykriateren i går... enten lurer han psykriateren/legen eller meg...han tar seg sammen når han snakker med de...men etterpå er det påan igjen.... 0 Siter
avil Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 han kommer til og hate meg!!!! han sier jeg er den eneste han stoler på.. Du har ikke sagt så mye om hva han tror eller tenker som er psykotisk, men de svarene jeg gir deg her tar utgangspunkt i at han er psykotisk og paranoid. Hvis han er det, så lever han i det rene helvete. Klart han vil føle seg sviktet, det ville alle som sto i Helvete og følte de kanskje kunne stole bittelitt på en enste person, og så oppdaget at denne personen ikke gjorde som de ønsket. Men poenget er jo nettopp å få han helt ut av selve helvete. Og da er ikke det å være med på hans psykotiske forestillinger, den rette måten å gjøre det på. Du må skaffe han hjelp. For hans skyld og for din skyld. Han vil nok føle seg sviktet når du gjør det, men når han kommer til seg selv igjen, kan dere snakke ut om det. 0 Siter
Gjest redd Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 Ja, det er nettopp sånne forferdelige ting man står i som pårørende. Men nå er ikke tiden til å være lojal kjæreste. Det hjelper ikke han, og det hjelper ikke deg. Du må si disse tingene til lege/psyk selv om han vil oppleve det som et svik. Fortell det til han, hvis du vil. Si at nå er du veldig redd for han, du vil ikke han skal dø, du kan ikke hjelpe han selv, og du vil be noen som er flinkere enn deg til å hjelpe han. ja,men han begynner og grine og sier han ikke takler og være andre steder enn hjemme...jeg går på nåler...jeg er på vei till og bli hysterisk selv,tør ikke sove,være med venner,snakke i tlf,sende mld for han tror de er ute etter han.at det er en sammensvergelse... 0 Siter
Gjest redd Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 Ja, det er nettopp sånne forferdelige ting man står i som pårørende. Men nå er ikke tiden til å være lojal kjæreste. Det hjelper ikke han, og det hjelper ikke deg. Du må si disse tingene til lege/psyk selv om han vil oppleve det som et svik. Fortell det til han, hvis du vil. Si at nå er du veldig redd for han, du vil ikke han skal dø, du kan ikke hjelpe han selv, og du vil be noen som er flinkere enn deg til å hjelpe han. jeg kan ikke skrive mer nå...han er mistenksom.. takk for hjelpen..jeg ser innom her senere.ska ta meg en prat med han. klem 0 Siter
avil Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 ja,men han begynner og grine og sier han ikke takler og være andre steder enn hjemme...jeg går på nåler...jeg er på vei till og bli hysterisk selv,tør ikke sove,være med venner,snakke i tlf,sende mld for han tror de er ute etter han.at det er en sammensvergelse... Selvsagt tør han ikke noe, og du tør ikke noe, og alt er fælt. Du kan neppe overbevise han om at psykoiatrisk avdeling er løsningen. Men du må få dette videre likevel. Det beste ville selvsagt være om han frivillig gikk til psyk, og der ble overtalt til frivillig innleggelse. Sannsynligvis ville de si til han at alternativet til frivilig innleggelse for øyeblikket er at han tvangsinnlegges på paragraf, siden han skriver avskjedsbrev og planlegger suisid, samtidig med at han er psykotisk. Dermed skal du "bare" få ham til lege/psyk. Vet dette ikke er enkelt, og det er dessverre ikke noe jeg kan si eller gjøre som løser problemet. Men jeg kan innstendig råde deg til å være ærlig overfor lege/psyk, og heller ta sjansen på at han vil hate deg. Sånn som dette kan du ikke leve, og sånn som dette får han heller ingen hjelp til å komme ut av psykosen. Lykke til! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. april 2002 Skrevet 24. april 2002 Her er du i en situasjon hvor du ikke kan oppfylle alle ønsker. Du vil hjelpe han Du vil gjøre som han sier Du vil være vennen hans Du vil ikke at han skal føle at du svikter han Du vil ikke gjøre noe han ikke liker Du vil ikke ha en konflikt med han Du vil ikke at han skal ta livet sitt. Alle disse ønskene lar seg ikke forene. Du må finne ut hvilke av disse ønsker som er viktigst. Ved å oppfylle dette, må du gi avkall på noen av de andre. Mitt syn er dette: Det viktigste er at han berger livet, og at du blir fritatt for denne situasjonen/ansvaret. Jeg mener at du bør ringe legevakten og få lege hjem til dere. Legen kan finne ut om det er "berettigetr mistanke om alvorlig sinnslidelse", eller om det kan fastslås "alvorlig sinnslidelse. Da kan han tvangsinnlegges etter hhv §3-8 eller §3-3 i Psykisk helsevernloven. Offentlig lege/kommunelege I bør være tutor (den som ber om innleggelsen). http://www.lovdata.no/all/nl-19990702-062.html 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.