Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Musikk skrev (5 minutter siden):

Dom i Emely-saken: Sola kommune vant fullt ut. Foreldrene er overrasket og skuffet, men vet ikke om de vil anke. Advokat reagerer på tallframstilling i retten. (Stavanger Aftenblad) PS: for og lese mer om denne tragiske saken må en ha abonnement:-( 

Endret av Musikk
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig tragisk at Emely valgte å ta livet av seg. Det vitner om stor smerte.

Men det betyr ikke at ikke rettens avgjørelse er riktig. Jeg kjenner saken veldig godt fra mange sider. Som ved alle slike saker har den veldig mange sider. Det er mange ofre i denne saken. 

Godt at kommunen blir frikjent. Håper at foreldrene nå kan finne tid til sorgen og at andre også kan få ro.

Anonymkode: 84b76...90d

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er veldig tragisk at Emely valgte å ta livet av seg. Det vitner om stor smerte.

Men det betyr ikke at ikke rettens avgjørelse er riktig. Jeg kjenner saken veldig godt fra mange sider. Som ved alle slike saker har den veldig mange sider. Det er mange ofre i denne saken. 

Godt at kommunen blir frikjent. Håper at foreldrene nå kan finne tid til sorgen og at andre også kan få ro.

Hvem er det sin feil at et barn på 12 år tar sitt eget liv forbindelse med mobbing på skolen? kommunen eller skolen?  

Endret av Musikk
Forumassistent
Skrevet

Ryddet for krenkende innlegg og brukerdebatt.

Forumassistent

AnonymBruker
Skrevet
Musikk skrev (44 minutter siden):

Hvem er det sin feil at et barn på 12 år tar sitt eget liv forbindelse med mobbing på skolen? kommunen eller skolen?  

Av og til kan man ikke legge skylden på en plass.

Jeg tror du har et veldig enkelt syn på mobbing og ikke forstår hvor kompleks mobbesaker er.

Jeg har jobbet med mobbing i mange år og har enda til gode å møte en sak der det er en mobber og et mobbeoffer. Heller ikke i denne saken er det slik.

Snakker du med foreldre generelt vil de gjerne forstå det sånn, men de som står midt i det, skolen, vil somregel ha en mye større forståelse for det som skjer og se hvor komplekst det er. Det er desverre ikke slik at en lærer har all makt mellom himmel og jord. En lærer kan ikke knipse og gjøre klassemiljø riktig. Av og til er klassemiljø, foreldresamarbeid og nærmiljøet slik at en klasse vil ha det vanskelig hele skoleløpet. På tross av at alt riktig blir gjort.

Dette er et eksempel på dette. En skole som har gjort alt som anbefales skoler å gjøre. Som har fulgt alle regler og lover. Som har strukket seg langt for alle involverte. Og så har det likevel ikke hjulpet alle involverte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Av og til kan man ikke legge skylden på en plass.

Jeg tror du har et veldig enkelt syn på mobbing og ikke forstår hvor kompleks mobbesaker er.

Jeg har jobbet med mobbing i mange år og har enda til gode å møte en sak der det er en mobber og et mobbeoffer. Heller ikke i denne saken er det slik.

Snakker du med foreldre generelt vil de gjerne forstå det sånn, men de som står midt i det, skolen, vil somregel ha en mye større forståelse for det som skjer og se hvor komplekst det er. Det er desverre ikke slik at en lærer har all makt mellom himmel og jord. En lærer kan ikke knipse og gjøre klassemiljø riktig. Av og til er klassemiljø, foreldresamarbeid og nærmiljøet slik at en klasse vil ha det vanskelig hele skoleløpet. På tross av at alt riktig blir gjort.

Dette er et eksempel på dette. En skole som har gjort alt som anbefales skoler å gjøre. Som har fulgt alle regler og lover. Som har strukket seg langt for alle involverte. Og så har det likevel ikke hjulpet alle involverte. 

Jeg er freding med deg! forstår du ikke dette! 

Skrevet
Musikk skrev (10 minutter siden):

Jeg er freding med deg! forstår du ikke dette! 

Forumassistent har bed deg og å slutte kommentere meg, du forstår vel ikke dette heller på lik linje som med mobbing. Nei, Jeg tror ikke på noe av dette du skriver om deg selv dessverre. 

Skrevet (endret)

Til dere andre på dette forum🙂jeg reager kraftig på saker som omhandler barn som er mobbeoffer😭bare som jeg har forklart hvorfor dette ble et slik innlegg, dette som skulle sette fokus på  Emely og hennes foreldre🌺mitt innlegg hetter Emely som jeg har linket til. 

Endret av Musikk
AnonymBruker
Skrevet
Musikk skrev (12 minutter siden):

Til dere andre på dette forum🙂jeg reager kraftig på saker som omhandler barn som er mobbeoffer😭bare som jeg har forklart hvorfor dette ble et slik innlegg, dette som skulle sette fokus på  Emely og hennes foreldre🌺mitt innlegg hetter Emely som jeg har linket til. 

Det gjør vel alle? 

Men det er ingen motsetning mellom å synes dette er en utrolig trist og tragisk sak og samtidig mene at skolen har gjort det de kunne.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det gjør vel alle? 

Men det er ingen motsetning mellom å synes dette er en utrolig trist og tragisk sak og samtidig mene at skolen har gjort det de kunne.

Skolen og kommunen har ikke gjort dette! er du den anonymbruker som ofte folk her irriterer seg over?🧐

Endret av Musikk
Skrevet
Musikk skrev (11 minutter siden):

er du den anonymbruker som ofte folk her irriterer seg over?

Hva slags svar forventer du å få på slike spørsmål? 

Tråden er allerede ryddet for brukerdebatt. Det unngås ved å diskutere sak. 

Skrevet
laban skrev (10 minutter siden):

Hva slags svar forventer du å få på slike spørsmål? 

Tråden er allerede ryddet for brukerdebatt. Det unngås ved å diskutere sak. 

Noen andre som har problemer med denne bruker. 

AnonymBruker
Skrevet
Musikk skrev (25 minutter siden):

Skolen og kommunen har ikke gjort dette!

Som det sto i artikkelen i Aftenbladet som du referer til, hvor Sola kommune sin advokat er sitert:

«Det er jo slik at hvis noen får kreft, får de behandling, men det er ikke alltid det funker. Folk dør på sykehuset, uten at sykehuset holdes ansvarlig med mindre de har sviktet. Dette er en tragisk sak, og kommunen mener de gjorde alt for å hjelpe Emely». 

Som sagt, det er tragisk at Emely valgte å ta livet sitt, men det er ikke nødvendigvis riktig å legge skyld og ansvar på skolen eller kommunen. 

Anonymkode: d4496...97c

Skrevet
Musikk skrev (1 minutt siden):

Noen andre som har problemer med denne bruker. 

Det er massevis av anonyme brukere her. Det er bare i samme tråd de kan skilles fra hverandre. Ingen vet hvem som irriterer hvem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som det sto i artikkelen i Aftenbladet som du referer til, hvor Sola kommune sin advokat er sitert:

«Det er jo slik at hvis noen får kreft, får de behandling, men det er ikke alltid det funker. Folk dør på sykehuset, uten at sykehuset holdes ansvarlig med mindre de har sviktet. Dette er en tragisk sak, og kommunen mener de gjorde alt for å hjelpe Emely». 

Som sagt, det er tragisk at Emely valgte å ta livet sitt, men det er ikke nødvendigvis riktig å legge skyld og ansvar på skolen eller kommunen. 

Anonymkode: d4496...97c

👹🧌

AnonymBruker
Skrevet
Musikk skrev (31 minutter siden):

Skolen og kommunen har ikke gjort dette! er du den anonymbruker som ofte folk her irriterer seg over?🧐

Hva vet du om det egentlig? Har du lest tiltaksplanene ? Vet du hvilke tiltak som ble satt inn i klassen allerede fra første klasse? Vet du om andre i klassen følte seg mobbet? Vet du hvem som var venninner med hvem? Vet du hvilke sårbarheter de forskjellige barna i klassen hadde og har? 

Så vil jeg spør deg. Retten og politiet slår alle fast at skolen gjorde alt etter boken. Det vil si de satte inn alle tiltak som man kjenner til at kan hjelpe. Det vil si at man i skoleverket ikke kjenner til andre tiltak som kunne fungere bedre.

Hva ville du gjort? Hvordan ville du hjulpet?

Skrevet
laban skrev (7 minutter siden):

Det er massevis av anonyme brukere her. Det er bare i samme tråd de kan skilles fra hverandre. Ingen vet hvem som irriterer hvem. 

Ok, Endelig et klokt menneske her.  

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva vet du om det egentlig? Har du lest tiltaksplanene ? Vet du hvilke tiltak som ble satt inn i klassen allerede fra første klasse? Vet du om andre i klassen følte seg mobbet? Vet du hvem som var venninner med hvem? Vet du hvilke sårbarheter de forskjellige barna i klassen hadde og har? 

Så vil jeg spør deg. Retten og politiet slår alle fast at skolen gjorde alt etter boken. Det vil si de satte inn alle tiltak som man kjenner til at kan hjelpe. Det vil si at man i skoleverket ikke kjenner til andre tiltak som kunne fungere bedre.

Hva ville du gjort? Hvordan ville du hjulpet?

Jeg svarer ikke deg mer ditt nett🧌

Endret av Musikk
AnonymBruker
Skrevet
Musikk skrev (Akkurat nå):

Jeg svarer ikke anonyme mer

Synd. Fordi jeg tenker du kunne lære litt gjennom å faktisk reflektere litt. Jeg er anonym fordi jeg kjenner denne saken veldig godt på et nivå som du ikke er i nærheten. For det første så har jeg universitetsutdannelse i forebygging av mobbing både fra Norge og utlandet. Jeg har jobbet med barn med emosjonelle vansker inkludert mobbesaker i 20 år. I tillegg har jeg følgt Emely sin klasse fra hun begynte I første klasse. Jeg kjenner også til klassen hun startet i når hun byttet skole. Jeg kjenner faktisk til veldig mange som har blitt påvirket av denne saken. Jeg kjenner også til innholdet i Emelyreformen som foreldrene ville ha gjennomført og forstår hvilke konsekvenser noe slikt ville hatt for skoler i landet.

Du vet at et barn opplevde at hun ble mobbet. Og at hun tok livet sitt. 

Dette er en veldig veldig komplisert som du ikke har forutsetninger til å forstå fordi du bare har hentet informasjon fra en kilde. En kilde som ønsker mange klikk.

.........og jeg mener seriøst. Hvis du var lærer? Hva ville du ha gjort når alt som er forsket fram av tiltak allerede er satt inn? Det finnes ikke noen flere bøker du kan lese? Ingen flere eksperter du kan søke hjelp hos?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...