Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men jeg er enig i at selvfølgelig så fant de som stod rundt Emely, foreldre, skole, ppt, bup nøkkelen til å hjelpe henne.

Her mangler det muligens et "ikke"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (8 minutter siden):

@Musikk du forstår tydeligvis ikke det AB skriver i innlegget jeg siterer her. 

Jeg forstår media vil ha klikk på sinne innlegg de lever for dette!  jobben dere. 

Ikkeanonymnok
Skrevet
Musikk skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår media vil ha klikk på sinne innlegg de lever for dette!  jobben dere. 

Dette har jo ingenting med det innlegget jeg linket til å gjøre? Hvis du ikke evner å forstå og dermed ikke klarer å delta i diskusjoner uten å ta ting personlig burde du kanskje ta deg en pause. 

Skrevet
Musikk skrev (51 minutter siden):

Info: Folk må holde seg til media/linker og ikke dele privat info om folk/jenta🙂dette skal ikke deles her mener jeg og utleveres. Alle som leser denne tråden/innlegget da eks: mitt om denne jenta. Kan forstå dette er deg/vi om du er anonym eller har et nick her.

Det ble ikke delt noe privat om jenta. Den mest detaljerte informasjonen om henne ligger i kommentarartikkelen jeg la ut lenke til. Den refererer til vitnemål fra den åpne delen av rettssaken. 

At noen minner om at saken har flere sider og nevner at de har vært så tett på den at de kjenner noen fakta, ikke bare rykter, er ikke å utlevere noen. Som jeg skrev over her: Selv om Sola kommune ikke er landets største, er det nok mer enn én fagperson som har vært inne i bildet i løpet av Emelys skoleår. 

Musikk skrev (54 minutter siden):

Holde oss til manus.

Det er ikke noe "manus" inne i bildet her. 

Skrevet
laban skrev (4 minutter siden):

Hvorfor døde jenta? hvorfor tok hun sitt liv? Hvem sviktet henne? skolen? bup? lærer? kommunen? 

Skrevet
laban skrev (2 minutter siden):

Det ble ikke delt noe privat om jenta. Den mest detaljerte informasjonen om henne ligger i kommentarartikkelen jeg la ut lenke til. Den refererer til vitnemål fra den åpne delen av rettssaken. 

At noen minner om at saken har flere sider og nevner at de har vært så tett på den at de kjenner noen fakta, ikke bare rykter, er ikke å utlevere noen. Som jeg skrev over her: Selv om Sola kommune ikke er landets største, er det nok mer enn én fagperson som har vært inne i bildet i løpet av Emelys skoleår. 

Det er ikke noe "manus" inne i bildet her. 

Jo, da manus. 

AnonymBruker
Skrevet
laban skrev (9 minutter siden):

Huff ja. Det gjør det. Sorry.

Musikk skrev (1 minutt siden):

Hvorfor døde jenta? hvorfor tok hun sitt liv? Hvem sviktet henne? skolen? bup? lærer? kommunen? 

Ingen vet hvorfor jenta tok sitt eget liv. Det kan ingen vite. Man kan spekulere.

Selvfølgelig skulle man ønske at voksne alltid kan redde alle barn. At voksne alltid kan gjøre ting bedre. 

Verden er ikke slik. 

Ingen på noen nivåer er uenig med deg i at det er tragisk når barn dør. Denne rettsaken sier bare at kommunen har fulgt lovverket.

Jeg har prøvd å få deg til å forstå hvor komplekst mobbesaker nesten alltid er, men det virker som om du ikke klarer å ta det til deg. 

Musikk skrev (1 minutt siden):

Anonymkode: 84b76...90d

Skrevet
Musikk skrev (7 minutter siden):

Hvorfor siterer du meg på dette? Det er ikke jeg som kjenner saken fra innsiden. Jeg bor på en helt annen kant av landet. Men jeg vet hva en rettssak skal vurdere - i dette tilfellet om skolen/kommunen gjorde det de er pålagt å gjøre. 

Leste du kommentaren jeg lenket til? Der framgår det at barn med Emelys diagnose er vanskelige å hjelpe innenfor de vanlige rammene og ressursene. 

Musikk skrev (6 minutter siden):

Jo, da manus. 

Da får du utdype hva du mener. "Holde oss til manus" har ingenting med forumets retningslinjer å gjøre.

Musikk skrev (2 minutter siden):

Her det folk som er for syke til å kunne diskutere jeg er hakke høne. 

Du er ikke hakkekylling, men folk blir irritert når du siterer deg selv i stedet for den du vil svare, kommer med påstander som ikke stemmer med virkeligheten og generelt skriver mye uforståelig i en hissig tone. 

Musikk skrev (5 minutter siden):

Har prøvd og få denne tråden slettet!! uten at forum bryr seg! de liker diskusjoner av en  lav sko tydelig. 

Det står i reglene at man ikke kan regne med å få tråder slettet bare fordi man angrer. Dessuten er det ikke moderatorer her hele tiden, det skjer ingenting på sekundet. 

JEG ER JÆVELIG LEI AV ENKLE HER

DETTE ER MUSIKK SIN TRÅ

Man bestemmer ikke over hvem som kan svare eller innholdet i svarene selv om man er trådstarter.

Du har selv fortalt at du er utestengt fra Kvinneguiden. Pass deg så ikke historien gjentar seg. 

Skrevet
Musikk skrev (3 minutter siden):

Wow!!!

Nei, ærlig talt - forklar meg hvorfor du synes min kommentar var usmakelig sett i sammenheng av det jeg siterte?

Skrevet

Jøss her skjedde det mye på kort tid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2026 den 19.49):

Synd. Fordi jeg tenker du kunne lære litt gjennom å faktisk reflektere litt. Jeg er anonym fordi jeg kjenner denne saken veldig godt på et nivå som du ikke er i nærheten. For det første så har jeg universitetsutdannelse i forebygging av mobbing både fra Norge og utlandet. Jeg har jobbet med barn med emosjonelle vansker inkludert mobbesaker i 20 år. I tillegg har jeg følgt Emely sin klasse fra hun begynte I første klasse. Jeg kjenner også til klassen hun startet i når hun byttet skole. Jeg kjenner faktisk til veldig mange som har blitt påvirket av denne saken. Jeg kjenner også til innholdet i Emelyreformen som foreldrene ville ha gjennomført og forstår hvilke konsekvenser noe slikt ville hatt for skoler i landet.

Du vet at et barn opplevde at hun ble mobbet. Og at hun tok livet sitt. 

Dette er en veldig veldig komplisert som du ikke har forutsetninger til å forstå fordi du bare har hentet informasjon fra en kilde. En kilde som ønsker mange klikk.

.........og jeg mener seriøst. Hvis du var lærer? Hva ville du ha gjort når alt som er forsket fram av tiltak allerede er satt inn? Det finnes ikke noen flere bøker du kan lese? Ingen flere eksperter du kan søke hjelp hos?

Synes det er betenkelig at du velger og dele så mye personlig og nært i denne situasjonen.
At du skriver som anonym er ingen garanti for at noen ikke kjenner deg igjen. Denne saken er så vond for de involverte at den burde virkelig ikke diskuteres på et åpent forum. Spesielt når du er såpass mye involvert som du skriver at du er.

Anonymkode: a5f2f...690

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Synes det er betenkelig at du velger og dele så mye personlig og nært i denne situasjonen.
At du skriver som anonym er ingen garanti for at noen ikke kjenner deg igjen. Denne saken er så vond for de involverte at den burde virkelig ikke diskuteres på et åpent forum. Spesielt når du er såpass mye involvert som du skriver at du er.

DU FORSTÅR🌺

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har faktisk ikke delt noe av det jeg vet fra denne saken annet enn den, som alle mobbesaker, er komplisert. Hva mener du jeg har delt?

Jeg har heller ikke påstått at jeg har vært involvert. Jeg har sagt at jeg kjenner til saken godt. Det er det svært mange som gjør. Jeg har sagt at jeg ikke har taushetsplikt i denne saken. Det betyr at jeg ikke er ansatt ved skolen eller i kommunen. 

Jeg har gitt flere eksempler som viser kompleksiteten ved mobbing. Ingen av mine eksempler er hentet fra den aktuelle skolen eller kommunen. De er også så vanlige i norsk skole at de kunne vært hentet fra hvor som helst.

Alle mobbesaker er uhyre komplekse. Jeg er veldig glad for at retten så at kommunen har gjort jobben sin. Men en mobbesak er alltid en for mye. Uansett hvor stor eller liten den er. Mobbing får alltid konsekvenser. Både for mobber og offer og aller mest for dem som har dobbeltrolle som både mobbeoffer og mobber.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2026 den 19.49):

Synd. Fordi jeg tenker du kunne lære litt gjennom å faktisk reflektere litt. Jeg er anonym fordi jeg kjenner denne saken veldig godt på et nivå som du ikke er i nærheten. For det første så har jeg universitetsutdannelse i forebygging av mobbing både fra Norge og utlandet. Jeg har jobbet med barn med emosjonelle vansker inkludert mobbesaker i 20 år. I tillegg har jeg følgt Emely sin klasse fra hun begynte I første klasse. Jeg kjenner også til klassen hun startet i når hun byttet skole. Jeg kjenner faktisk til veldig mange som har blitt påvirket av denne saken. Jeg kjenner også til innholdet i Emelyreformen som foreldrene ville ha gjennomført og forstår hvilke konsekvenser noe slikt ville hatt for skoler i landet.

Du vet at et barn opplevde at hun ble mobbet. Og at hun tok livet sitt. 

Dette er en veldig veldig komplisert som du ikke har forutsetninger til å forstå fordi du bare har hentet informasjon fra en kilde. En kilde som ønsker mange klikk.

.........og jeg mener seriøst. Hvis du var lærer? Hva ville du ha gjort når alt som er forsket fram av tiltak allerede er satt inn? Det finnes ikke noen flere bøker du kan lese? Ingen flere eksperter du kan søke hjelp hos?

Her deler alt for mye på noe som er et åpent forum. Som du kan ikke begrunne/rettferdig gjør med at du skriver som anonym.
Du er for personlig involvert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her deler alt for mye på noe som er et åpent forum. Som du kan ikke begrunne/rettferdig gjør med at du skriver som anonym.
Du er for personlig involvert.

Men hva har jeg delt om denne saken, annet enn at jeg kjenner godt til den?

Jeg snakker om mobbing generelt. Det er et viktig tema som jeg fint mener at kan diskuteres på åpent forum. Det er et naturlig tema å diskutere under en fane som denne saken fordi foreldrene til Emely har vært veldig tydelige på og oppfordret til en slik diskusjon.  Det at jeg er enig med statsforvalter og rettsvesenet gjør vel ikke at jeg ikke kan diskutere mobbing generelt?

Jeg mener at diskusjonen om mobbing er kjempeviktig. Du har helt rett når du sier jeg er personlig involvert når det kommer til mobbesaker. Jeg har jobbet hele mitt voksne liv for å hjelpe barn som på en eller annen måte har hatt det vanskelig i livet sitt. Det er ikke rent sjelden at jeg har gått fra mitt eget barn hjemme for å kjempe for et barn som føler på utenforskap og mobbet i skolen. 

Men du tar feil i at jeg er personlig involvert i Emelysaken. Det er jeg ikke. Jeg kjente ikke Emely. Jeg har heller aldri vært, som jeg sa, involvert i saken. Men jeg har deltatt med min stemme i debatten som foreldrene har åpnet for. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hva har jeg delt om denne saken, annet enn at jeg kjenner godt til den?

Jeg snakker om mobbing generelt. Det er et viktig tema som jeg fint mener at kan diskuteres på åpent forum. Det er et naturlig tema å diskutere under en fane som denne saken fordi foreldrene til Emely har vært veldig tydelige på og oppfordret til en slik diskusjon.  Det at jeg er enig med statsforvalter og rettsvesenet gjør vel ikke at jeg ikke kan diskutere mobbing generelt?

Jeg mener at diskusjonen om mobbing er kjempeviktig. Du har helt rett når du sier jeg er personlig involvert når det kommer til mobbesaker. Jeg har jobbet hele mitt voksne liv for å hjelpe barn som på en eller annen måte har hatt det vanskelig i livet sitt. Det er ikke rent sjelden at jeg har gått fra mitt eget barn hjemme for å kjempe for et barn som føler på utenforskap og mobbet i skolen. 

Men du tar feil i at jeg er personlig involvert i Emelysaken. Det er jeg ikke. Jeg kjente ikke Emely. Jeg har heller aldri vært, som jeg sa, involvert i saken. Men jeg har deltatt med min stemme i debatten som foreldrene har åpnet for. 

Problemet er at du diskuterer ikke mobbing bare generelt. Du kommer med betraktninger rundt en spesiell sak. Hvor du poengterer at du kjenner saken bedre enn andre.

Skrevet (endret)

Jeg foreslår at vi legger denne tråden død

Endret av Fru2020
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Problemet er at du diskuterer ikke mobbing bare generelt. Du kommer med betraktninger rundt en spesiell sak. Hvor du poengterer at du kjenner saken bedre enn andre.

Det stemmer at jeg har poengtert at jeg kjenner nok denne saken bedre enn de fleste her i tråden. Det var da jeg sa at saken er mer komplekst enn Dagbladet og andre aviser rapporterer.

Men så føler jeg at jeg har gått over til å diskutere generelt om mobbing, med særlig fokus på at det ikke er så enkelt å løse en mobbesak som ellers.

Men jeg er enig i at denne tråden har blitt feil. Det har vært diskusjoner på flere nivåer som kanskje ikke har vært så like saklig hele tiden. Jeg synes det hadde vært interessant å starte en ny tråd og diskutert mobbing skikkelig. Jeg vil tro at det er flere her som hsr erfaring med det.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (8 minutter siden):

Jeg foreslår at vi legger denne tråden død

Enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...