AnonymBruker Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Jeg spør fordi jeg hele tiden hører fra behandler at har du møtt en autist har du møtt én. Har enda ikke møtt noen autister som 'er som meg'. Kanskje det er noen her inne? Jeg fikk diagnosen i voksen alder så er god på å maskere. Er spesielt god på å holde meg samlet og normal i sosiale settinger på tross for at det innerst inne gjør meg veldig ukomfortabel fordi jeg er så redd for hva andre mennesker tenker og mener om meg. Har ingen venner igjen fordi jeg ikke har klart å få nye venner i voksen alder og de jeg hadde fra barndommen har flyttet, blitt voksen og har andre liv jeg ikke passer inn i lenger. Jeg er redd for nærhet og sårbarhet og det å bli avvist mislikt og gjøre feil. Det gjør også jobb slitsomt fordi jeg bruker mye kapasitet på det. Grubler også mye om alt mulig. Føler ofte det jeg sier blir dumt eller. Anonymkode: 78ba8...2f1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Da jeg spurte om hvorfor de mente jeg hadde autisme fikk jeg til svar at jeg var ansikts blind og hadde dårlig ordforråd/språk. Føler ikke jeg har det å har tatt tester i ettertid som har avkreftet det. Fikk da beskjed om at jeg har vokst det av meg så jeg er litt usikker. Anonymkode: 20d30...ff9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Jeg har ikke fått diagnosen, men det jeg hører ofte er at jeg er vanskelig å lese, har lite ansikts utrykk og monoton stemme. Noen syns ikke det, men andre har poengtert det kraftig. Akkurat dette kan være fordel i min jobb. Men negativt er at folk ikke " varmer til meg" så lett. Om ikke folk er ganske tydelige med meg, så kan jeg mistolke hva de mener og deres emosjoner. En ting er at jeg sliter med kontroll av øynene mine. Kan rulle øyne uten at jeg mener noe med det, som kan være en uformell i mange situasjoner. Jeg har litt liten forståelse av hvordan min kroppspråk er eksternt. Blir veldig hyperoppmerksom på det, noe som er slitsomt. Jeg har også litt dårlig kontroll til tider over hva som kommer ut av munnen min og kan føle meg veldig selvdestruktiv fordi jeg er usikker på de sosiale/profesjonelle spilleregler. Bilkjøring er slitsomt fordi det skjer så mye og så fort. Jeg har helt andre interesser enn de andre i min aldersgruppe og føler aldri tilhørighet med de. Kan snakke om samme tema litt hakk i plate. Sosiale sammenhenger er slitsomt og blir nærmest utslitt av sånt fordi jeg må prøve å være noen jeg ikke er. Jeg sliter med å lyve, til det punktet at jeg forteller alle alt og tar på meg ansvaret for alt. Tar ting ordrett, så hvis det mangler ord eller brukes feil ord, blir jeg usikker. Det er slitsomt. Noen på jobb ba meg en gang å torke støvet av taklampene som var høyt oppe hver dag. Jeg begynte å dra fram stigen, så sier hun at hun bare tullet....eks. Dette fører nok til at jeg spør masse spørsmål på jobb, sånn at jeg er helt sikker på hva de mener/ mente. Det tror jeg de oppfatter som slitsomt, ganske sikker de klør seg litt i hodet på hvorfor jeg må ha alt så presist. Jeg er naiv med mennesker, om og om igjen. Noe som skader meg på mange måter. Blir lett utnyttet. Hører ikke hjemme på denne planeten 🙁 Anonymkode: 5b71e...052 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2026 den 9.06): Da jeg spurte om hvorfor de mente jeg hadde autisme fikk jeg til svar at jeg var ansikts blind og hadde dårlig ordforråd/språk. Føler ikke jeg har det å har tatt tester i ettertid som har avkreftet det. Fikk da beskjed om at jeg har vokst det av meg så jeg er litt usikker. Anonymkode: 20d30...ff9 Vokst av deg autisme diagnosen? Det trodde jeg ikke var mulig? Anonymkode: 78ba8...2f1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har ikke fått diagnosen, men det jeg hører ofte er at jeg er vanskelig å lese, har lite ansikts utrykk og monoton stemme. Noen syns ikke det, men andre har poengtert det kraftig. Akkurat dette kan være fordel i min jobb. Men negativt er at folk ikke " varmer til meg" så lett. Om ikke folk er ganske tydelige med meg, så kan jeg mistolke hva de mener og deres emosjoner. En ting er at jeg sliter med kontroll av øynene mine. Kan rulle øyne uten at jeg mener noe med det, som kan være en uformell i mange situasjoner. Jeg har litt liten forståelse av hvordan min kroppspråk er eksternt. Blir veldig hyperoppmerksom på det, noe som er slitsomt. Jeg har også litt dårlig kontroll til tider over hva som kommer ut av munnen min og kan føle meg veldig selvdestruktiv fordi jeg er usikker på de sosiale/profesjonelle spilleregler. Bilkjøring er slitsomt fordi det skjer så mye og så fort. Jeg har helt andre interesser enn de andre i min aldersgruppe og føler aldri tilhørighet med de. Kan snakke om samme tema litt hakk i plate. Sosiale sammenhenger er slitsomt og blir nærmest utslitt av sånt fordi jeg må prøve å være noen jeg ikke er. Jeg sliter med å lyve, til det punktet at jeg forteller alle alt og tar på meg ansvaret for alt. Tar ting ordrett, så hvis det mangler ord eller brukes feil ord, blir jeg usikker. Det er slitsomt. Noen på jobb ba meg en gang å torke støvet av taklampene som var høyt oppe hver dag. Jeg begynte å dra fram stigen, så sier hun at hun bare tullet....eks. Dette fører nok til at jeg spør masse spørsmål på jobb, sånn at jeg er helt sikker på hva de mener/ mente. Det tror jeg de oppfatter som slitsomt, ganske sikker de klør seg litt i hodet på hvorfor jeg må ha alt så presist. Jeg er naiv med mennesker, om og om igjen. Noe som skader meg på mange måter. Blir lett utnyttet. Hører ikke hjemme på denne planeten 🙁 Anonymkode: 5b71e...052 Takk for at du deler. Anonymkode: 78ba8...2f1 0 Siter
psykedeliker Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): Tar ting ordrett, så hvis det mangler ord eller brukes feil ord, blir jeg usikker. Andres språkslurv er ikke ditt ansvar. Du har rett til å ta folk på ordet, så det er ingenting å være usikker på. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vokst av deg autisme diagnosen? Det trodde jeg ikke var mulig? Anonymkode: 78ba8...2f1 Jeg tolka det som at jeg var feildiagnostisert og det var en lur måte av dem å unngå å ta særlig ansvar for det. Aldri hørt noen andre si at man kan vokse av seg autisme jeg heller. Anonymkode: 20d30...ff9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni 26 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg tolka det som at jeg var feildiagnostisert og det var en lur måte av dem å unngå å ta særlig ansvar for det. Aldri hørt noen andre si at man kan vokse av seg autisme jeg heller. Anonymkode: 20d30...ff9 Uansett er autisme en tulle diagnose, som er på moten nå. På samme måte som høysensitiv. Folk har ulike personligheter. Ikke nødvendig å psykeliggjøre alt. Anonymkode: 5db7d...f64 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni 12 minutes ago, AnonymBruker said: Uansett er autisme en tulle diagnose, som er på moten nå Anonymkode: 5db7d...f64 Er vel mer at samfunnet aldri har vært så dårlig egnet for autister enn som nå, så en ser det mer og diagnostiserer det mer. Samfunnet er et tulle samfunn, tullesamfunn er på moten nå. Ta "homser for hamaz", eller "feminister for islamsk innvandring" f.eks, åpenbart ren idioti/tull rent objektivt sett, men en autist vil f.eks si er du idiot hamaz ville kastet deg fra hustaket så fort du satte foten din der, og disse er de du kjemper for? Autisten vil så, for å sa sagt sannheten/fakta bli stemplet som rasist/miste jobben/miste venner etc. Var det autisten sin feil? Er han overdiagnostisert? Dere har laget et samfunn som er tortur for autister, også snur dere på det og skylder på autistene og anklager dem for å bare ha mote diagnoser. Psykopatisk trekk imo. 19 minutes ago, AnonymBruker said: Folk har ulike personligheter. Ikke nødvendig å psykeliggjøre alt. Anonymkode: 5db7d...f64 Enig. Anonymkode: 60b1a...8c0 0 Siter
psykedeliker Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (På 19.6.2026 den 23.12): Uansett er autisme en tulle diagnose, som er på moten nå. På samme måte som høysensitiv. Folk har ulike personligheter. Ikke nødvendig å psykeliggjøre alt. Det er nok ikke en tullediagnose i utgangspunktet, men problemet er måten behandlere velger å fortolke diagnosekriteriene. AnonymBruker skrev (På 19.6.2026 den 23.34): Autisten vil så, for å sa sagt sannheten/fakta bli stemplet som rasist/miste jobben/miste venner etc. Var det autisten sin feil? Er han overdiagnostisert? En "autist" har akkurat de samme rettighetene og pliktene som alle andre, så dette er vrøvl, og et typisk eksempel på hvordan diagnosen brukes som unnskyldning for å la være å ta ansvar for sitt eget liv - inkludert å stå opp for seg selv, respondere saklig på kritikk og kreve sine rettigheter både i arbeidslivet og i samfunnet ellers. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni psykedeliker skrev (1 time siden): En "autist" har akkurat de samme rettighetene og pliktene som alle andre, så dette er vrøvl, og et typisk eksempel på hvordan diagnosen brukes som unnskyldning for å la være å ta ansvar for sitt eget liv - inkludert å stå opp for seg selv, respondere saklig på kritikk og kreve sine rettigheter både i arbeidslivet og i samfunnet ellers. Bytt ut "autist" med downs, og se hvordan det står seg. Ja, det er et drøyt eksempel, med noe sannhet er det i det. Hadde man ikke hatt et handicap, hadde det heller ikke vært en diagnose. Anonymkode: 00c0e...2b8 0 Siter
psykedeliker Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bytt ut "autist" med downs, og se hvordan det står seg. Det er en helt ugyldig sammenligning på alle måter. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni 3 minutes ago, psykedeliker said: Det er en helt ugyldig sammenligning på alle måter. Det vil jeg ikke si. Anonymkode: 5db7d...f64 0 Siter
psykedeliker Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det vil jeg ikke si. Kanskje du heller skal lese hva jeg faktisk skriver, istedenfor å projisere dine egne meninger på mine ord. Autismediagnosen burde være forbeholt folk som dette, ikke de som leter etter en unnskylding for å la være å ta ansvar for sitt eget liv. Det er flere av dem enn man skulle tro, men særinteresseorganisasjonene deres er selvfølgelig ikke interessert i noen debatt rundt tematikken. 0 Siter
Ftss Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det vil jeg ikke si. Anonymkode: 5db7d...f64 Der har du et klipp av en autistisk person, hva har det med downs og gjøre? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni 8 minutes ago, Ftss said: Der har du et klipp av en autistisk person, hva har det med downs og gjøre? Du får lese innlegget til Anonymkode: 00c0e...2b8 og gruble litt på det. Anonymkode: 5db7d...f64 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni 10 minutes ago, psykedeliker said: Kanskje du heller skal lese hva jeg faktisk skriver, istedenfor å projisere dine egne meninger på mine ord. Autismediagnosen burde være forbeholt folk som dette, ikke de som leter etter en unnskylding for å la være å ta ansvar for sitt eget liv. Det er flere av dem enn man skulle tro, men særinteresseorganisasjonene deres er selvfølgelig ikke interessert i noen debatt rundt tematikken. Så asperger er ikke autisme? Anonymkode: 5db7d...f64 0 Siter
psykedeliker Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så asperger er ikke autisme? Jeg forstår det slik at asperger og autisme nå er slått sammen til én diagnose. Men hva har det med saken å gjøre? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni 1 hour ago, psykedeliker said: Jeg forstår det slik at asperger og autisme nå er slått sammen til én diagnose. Det stemmer. 1 hour ago, psykedeliker said: Men hva har det med saken å gjøre? Du sier "Autismediagnosen burde være forbeholt folk som dette". Men folk med asperger er ikke slik som dette. Dette er tung (barne?) autisme. Med din logikk er asperger en tulle diagonse. Anonymkode: 5db7d...f64 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.