Gjest Lisbet Skrevet 24. september 2000 Del Skrevet 24. september 2000 hei, Tulla mi er nå snart 6 mnd. og til nå har jeg vært så heldig og ikke fått brystbetennelse. Men nå lurer jeg på om det er fare for dette så lenge man ammer eller er det bare helt i begynnelsen. Jeg lekker ikke noe særlig lenger og har derfor sluttet med ammeinnlegg. Nå som kulda kommer, bør jeg bruke ammeinnlegg igjen for å beskytte brystet mot kulde, eller er faren for betennelse liten nå???? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5016-brystbetennelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth Tufte, helsesøster Skrevet 25. september 2000 Del Skrevet 25. september 2000 Kjære Lisbet. Det er flere årsaker til brystbetennelse. Tidlig i ammeforløpet blir mange mødre såre og får sprekker på brystknoppen. Dette er inngangsport for bakterier og kan føre til betennelse. Du er over det stadiet. Det er liten risiko for deg å få en bakteiell brystbetennelse. En annen årsak er tette melkeganger og dette kan oppstå når som helst i ammeforløpet. Det viktigste er å være obs på alle forandringer av rutiner. Barnet sover lenger, begynner med fast føde, mor starter i jobb, flytting osv. Alle faktorer som gjør at det går lengre tid mellom ammingene enn før. Passer du på å amme eller melke ut melk når du føler ømmhet eller begynnende kuler i brystet skulle du klare deg uten å få brystbetennelse. Når det gjelder ullinnlegg så må du avgjøre hva du syns er behagelig. Du må ikke bruke det. Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp ibrevet bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5016-brystbetennelse/#findComment-27902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.