Gå til innhold

spørmål om egeneklæring


Gjest anonym_nå_idag

Anbefalte innlegg

Gjest anonym_nå_idag

hei!

vi er så smått igang med adopsjon av vårt tredje barn og har noen spørsmål til dette flotte forumet. på egenerklæringsskjemaet er det spørsmål om en har hatt alvorlig fysisk eller psykisk sykdom og om man har tatt kontakt med psykiater, psykolog etc. Det er nytt for oss å måtte lure på om vi skal fylle ut noe her: saken er den at jeg tok kontakt med psykolog og hadde 6 - 8 samtaler med ham for ett års tid siden pga. en arbeidskonflikt på mitt tidligere jobb. psykologen kunne ikke gi meg noen direkte diagnose, annet enn en mild depresjons reaksjon på det som hadde skjedd på jobben. så derfor lurer jeg på om jeg skal krysse av for 'alvorlig psykisk sykdom' eller kun gi opplysninger om min kontakt med psykologen? Hvis noen kan svare meg, er jeg veldig takknemlig!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anonym_nå_idag

kom ikke i farten på å spørre om alt jeg lurte på, så derfor et lite tillegsspørsmål:

Jeg lurer på hvordan barnevernet/sosialkontor og SUAK vil vurdere en slik tidligere kontakt med psykolog, det dreier seg jo ikke om sykdom, eller vil SUAK se mer alvorlig på dette tilfellet enn det vi og vår lege tror? Hvis noen har erfaringer eller tanker om dette å dele, vil jeg sette stor pris på å høre fra dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

kom ikke i farten på å spørre om alt jeg lurte på, så derfor et lite tillegsspørsmål:

Jeg lurer på hvordan barnevernet/sosialkontor og SUAK vil vurdere en slik tidligere kontakt med psykolog, det dreier seg jo ikke om sykdom, eller vil SUAK se mer alvorlig på dette tilfellet enn det vi og vår lege tror? Hvis noen har erfaringer eller tanker om dette å dele, vil jeg sette stor pris på å høre fra dere.

Hei. Du kan jo for eksempel ringe SUAK og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUAK skriver dette om fysisk og psykisk helse på sin hjemmeside - http://www.suak.no/adopsjon/index.html

"Adoptivsøkere må ha god helse både fysisk og psykisk. Samtidig vil SUAK etter en konkret vurdering legge vekt på at foreldrene skal utgjøre en omsorgsenhet. Blant annet må det vurderes hvorvidt sykdom kan tenkes å få betydning for søkernes evne og muligheter til å gi barnet tilstrekkelig omsorg og trygghet, ikke bare på det tidspunktet adopsjonen finner sted, men over lang tid. Hvis noen av søkerne har hatt en alvorlig sykdom som er behandlet med tilfredsstillende resultat, kan det etter omstendighetene bli snakk om å kreve en symptomfri periode. Når det gjelder psykisk helse og funksjonsnivå, nevnes det som et eksempel i departementets kommentarer til retningslinjene at det bør utvises tilbakeholdenhet med å gi godkjenning til søkere som er avhengige av daglige medisiner mot psykiske lidelser for å kunne fungere normalt. For øvrig er det viktig å være oppmerksom på at egenerklæring om helse og legeattest ikke må være mer enn et halvt år gamle når søknad om forhåndssamtykke til adopsjon av barn fra utlandet oversendes fra kommunen til SUAK. Derfor er det viktig at disse attestene først innhentes like i forkant av at selve utredningsprosessen og opptaket av sosialrapporten tar til, slik at en ikke må fremskaffe nye attester når rapporten er ferdig og søknaden skal oversendes SUAK. Eventuelle anmerkninger på legeattesten og egenerklæringen om helse skal være omtalt i sosialrapporten."

Videre skriver de dette om sosialrapporten:

"Det er viktig at søkerne er så åpne som mulig i utredningsprosessen. En god sosialrapport viser seg ofte å være krydret med detaljer og nyanser som gjør at det samlet sett er lett å danne seg et bilde av hvem søkerne egentlig er. Det er viktig at sosialrapporten får frem det spesielle og unike ved de enkelte søkerne, slik at søkerne gjøres tydelige og fremstår som de personene de på godt og vondt er i den beskrivelsen som gis. De rapportene som evner å få frem dette, fremstår gjerne som langt mer troverdige rapporter enn rapporter som er mer overfladiske og kanskje like gjerne kunne handle om hvem som helst.".

Slik jeg forstår det så har du ingen alvorlig psykisk sykdom - du er ikke avhengig av daglige medisiner mot psykiske lidelser for å kunne fungere normalt. Det skulle da være nok å opplyse om kontakten med psykologen. Barneverntjenesten vil omtale dette i sosialrapporten, men jeg kan ikke se at det vil ha negativ betydning for adopsjonssaken.

Er du fremdeles i tvil er det bare å ta kontakt med SUAK.

Lykke til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Jeg hadde kontakt med psykolog en kort periode noen år før vi startet vår adopsjonsprosess, og jeg valgte å skrive dette på egenerklæringsskjemaet. Jeg skrev hvor lenge kontakten varte og årsaken til denne kontakten. Jeg oppga barnløshet og en tidligere spontanabort som årsak til samtalene. Dette ble ikke berørt nevneverdig i sosoialrapporten.

Vi hadde ingen problemer med å bli godkjent, og fikk overhodet ingen spørsmål fra SUAK på bakgrunn av disse opplysningene.

Jeg kan ikke tro at dere skulle få problemer på grunn av det du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Syns det vil være vel drastisk å krysse av for alvorlig psykisk sykdom så lenge det er snakk om en nedtur i forbindelse med arbeidskonflikt.

Jeg ville understreket veldig sterkt hva det gjaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kokila

En lett depresjon pga. arbeidskonflikt for 2 år siden kan ikke betegnes som alvorlig psykisk sykdom. Det må være tilstrekkelig å opplyse om psykologen, og begrunne godt hvorfor det var nødvendig en kort periode.

Dere vil sikkert ikke få noen problemer pga. dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym_nå_idag_også

En lett depresjon pga. arbeidskonflikt for 2 år siden kan ikke betegnes som alvorlig psykisk sykdom. Det må være tilstrekkelig å opplyse om psykologen, og begrunne godt hvorfor det var nødvendig en kort periode.

Dere vil sikkert ikke få noen problemer pga. dette.

Tusen takk for svar og gode råd fra dere alle!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...