Gå til innhold

Uskyldig anklaget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kommet opp i en meget dramatisk situasjon. Min datter på snart 15 år har prøvd å ta selvmord, og har i ettertid for å rettferdiggjøre sine hendelser anklaget sin stefar for seksuelle overgrep. Dette vet jeg med sikkerhet ikke er tilfelle. Har noen opplevd noe lignende ? Hun er nu tatt hånd om av barnevernet, og jeg føler ingen tiltro til psykiatrien som tok hånd om henne de første ukene. Hvor kan jeg henvende meg for hjelp, og hva skal jeg gjøre. Hva er det som får barn/ungdom til å snu oss omsorgspersoner så totalt ryggen ?

Jeg er skikkelig fortvilet over situasjonen, og er redd for både min mann og min datter. Jeg elsker dem begge to !! Hva skal jeg gjøre !!

Gjest Jurara
Skrevet

Hvordan kan du med sikkerhet vite at intet har hendt?

Det er jo en grunn til at datteren din forsøkte selvmord?

Skrevet

Hvis man forutsetter at du har rett i at dette er en falsk anklage, så er dere alle i en vanskelig situasjon.

Hvis det er mulig, så hadde jeg forsøkt å gi henne litt tid til å endre oppfatning. Vis at dere ikke ønsker å avvise henne, at dere tolker beskyldningene hennes som et rop om hjelp i en eller annen form, og at det er mulig å forstå at det går an å reise slike beskyldninger på falskt grunnlag når man er veldig fortvilet.

Hvis stefaren nå er under politietterforskning, så er det selvfølgelig ikke så enkelt å være tålmodig... Falske beskyldninger av denne karakter er vel noe av det verste man kan utsettes for!

Du konkluderer jo selv med det helt sentrale - du er glad i både din datter og din mann. Dette er vel viktig at hun forstår - og innser at du kommer til å ta konsekvensen av.

MEN - så var det dette med hvordan du med sikkerhet kan vite at hun lyver. Jeg håper du har rett i dine antagelser her - for ellers er det hun som nå utsettes for et stort svik.

Antar at du må forsøke å bevare roen - og snakke med alle de impliserte parter, inklusive barnevernet.

Lykke til :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg slutter meg til froskens innlegg, og legger til dette:

Det er helt umulig for oss utenfor å ta stilling til "skyldspørsmålet". Dette er det politiets oppgave å etterforske.

Derfor vil jeg oppfordre dere til å samarbeide best mulig med politiet i deres etterforskning. Alle parter vil på sikt være tjent med at de faktiske forhold kommer på bordet. Uansett er det mange som vil ha det svært vondt som følge av det som er skjedd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...