Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden gikk jeg av og til på et psykiatrisk dagsenter. Trodde ærlig talt det skulle være et fristed. Der mennesker kunne få puste ut i en ellers krevende hverdag. Men hva opplevde jeg. Stadig masing om intime ting som for meg er helt forferdelig å ta opp. Spesielt med tanke på at det ikke er noe behandligsopplegg dette, men en plass der mennesker møtes over kopp kaffi, synes jeg det er helt uhørt å stadig mase og tjase om intimitet.

Ble helt sliten av hele greia og kutta ut hele dagsenteret. Ofte føltest det som jeg var i ferd med å bryte sammen. Og d gadd jeg ikke fremfor mennesker jeg IKKE stolte på. Ofte følte jeg det som en hersketeknikk også. En måte å ta meg på fordi jeg er sårbar på dette området. Ikke for å være snill men for å ha noe å le av..Rare meg.

Jeg vil bare gråte når jeg tenker på det. Kunne vi ikke heller snakke om mindre "farlige" ting....gjøre noe sammen..være medmennesker og ikke tråkke for nær. Hvorfor så forbanna intim..GRRRR

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg forstår din frustrasjon, samtidig som jeg vet at det ofte er slik selv om det ikke skal være det.

Jfr. froskens svar til "hvordan behandle schizofrene".

En skal ikke forveksle et dagsenter og en psykoterapi. Intime ting skal kun luftes i en psykoterapi - ikke presses inn i en samtale på et dagsenter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...