Gå til innhold

fordomsfulle og feilinformerte!


Gjest lesbisk enslig adoptivmor

Anbefalte innlegg

Gjest lesbisk enslig adoptivmor

De fleste innleggende nedenfor er basert på manglende kjenneskap, både til faktisk lovgivning og til homofile/lesbiske og deres barn.

Jeg har lyst til å informere om følgende:

1) Norsk lov tillater enslige å adoptere, enten de er lesbiske eller heterofile. Til og med Valgerd Svarstad Haugland sa dette eksplisitt. Homofile par derimot, kan foreløpig ikke adoptere (vent litt, ble ikke loven nettopp endret der, forresten? Det er ihvertfall foreslått å endre loven slik at også homofile par kan adoptere, såfremt det er fra giverland som godtar dette).

2) Sosialkontoret har IKKE lov til å spørre om seksuell legning. Dersom de gjør den ulovlighet å spørre direkte, mener jeg du har rett til å beskytte deg ved å ikke gi den rette informasjonen. Eller enda bedre, vis overraskelse og spør om de virkelig har rett til å spørre folk om dette (hvilket de ikke har).

3) Kina er det eneste landet som krever at enslige skriver under en egenærklæring om at man ikke er homofil/lesbisk. Ingen andre land har dette kravet.

4) All nyere forskning viser at barn som vokser opp hos lesbiske, ikke viser større problemer enn barn som vokser opp hos heterofile, og heller ikke blir mer mobbet. Folk flest er ikke klar over den massive forskningen som finns på dette.

5) Man skulle tro at homofile og lesbiske som har et gjennomarbeidet forhold til sin legning, og vet noe om det å være annerledes, vil kunne være ekstra gode ressurser for barn som er annerledes.

6) Flere enslige lesbiske har blitt godkjent for adopsjon i Norge (også innenfor Enestående Adoptanters Forening finnes noen, selv om jeg ikke har inntrykk av at noen av dem er åpne om sin legning der, så de kan være litt vanskelige å finne.) SÅ du er IKKE alene.

7) Når foreldre som har viktige sider av dem selv som IKKE er avklart og akseptert, vil dette kunne påvirke barnet i negativ retning. Basert på dette vil jeg derfor råde deg sterkt til å jobbe med å aksepetere din egen legning, FØR du starter noen adopsjonsprosess.Ta f.eks. kontakt med homofile foreninger, rådgivningstjenesten for homofile el.lign., for å få hjelp til dette.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anonym

vent litt, ble ikke loven nettopp endret der, forresten? Det er ihvertfall foreslått å endre loven slik at også homofile par kan adoptere, såfremt det er fra giverland som godtar dette).

Loven er ikke endret mht. homofile/lesbiske par og utenlandsadopsjon. Det er nok lang vei fram dit. Adopsjonsforeningene i Norge har ikke kontakt med noen giverland som aksepterer homofile søkere (par).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vent litt, ble ikke loven nettopp endret der, forresten? Det er ihvertfall foreslått å endre loven slik at også homofile par kan adoptere, såfremt det er fra giverland som godtar dette).

Loven er ikke endret mht. homofile/lesbiske par og utenlandsadopsjon. Det er nok lang vei fram dit. Adopsjonsforeningene i Norge har ikke kontakt med noen giverland som aksepterer homofile søkere (par).

Hei,

Adopterer man ikke fra Sør Afrika?

Grunnloven der forbyr ALL slik diskriminering (var faktisk Nelson Mandela personlig som ordnet det).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også enslig

Du skriver at flere enslige lesbiske er blitt godkjent for adopsjon. Hvordan vet du det egentlig, når du samtidig skriver at de ikke står fram om det i adopsjonssammenheng? Hvilke land har/skal disse adoptere fra? Jeg har inntrykk av at de fleste enslige hittil har adoptert eller er godkjente for Kina, og der aksepterer de jo ikke enslige lesbiske. Jeg er enig i at det ikke er skadelig for et adoptivbarn å leve sammen med en enslig lesbisk mor, men mener du at det er greit at den enslige evt. inngår partnerskap/samboerskap etter at adopsjonen er gjennomført? Dersom det skjer og giverlandet får kjennskap til det, tror du da at det kan gjøre det vanskeligere for andre enslige søkere å få adoptere? Jeg håper du kan/vil svare på dette, selvom dette er et veldig følsomt tema her på DOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Hei,

Adopterer man ikke fra Sør Afrika?

Grunnloven der forbyr ALL slik diskriminering (var faktisk Nelson Mandela personlig som ordnet det).

Med vennlig hilsen

Norske foreninger formidler ikke barn fra Sør Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske foreninger formidler ikke barn fra Sør Afrika.

Hei,

Vet du hvorfor ikke?

Det året jeg jobbet der ble jeg bedt om å "overta" ca ett barn i uken.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonym

Hei,

Vet du hvorfor ikke?

Det året jeg jobbet der ble jeg bedt om å "overta" ca ett barn i uken.

Med vennlig hilsen

Jeg vet ikke hvorfor. Det er adopsjonsforeningene: Verdens Barn, Inor Adopt og Adopsjonsforum som formidler barn fra giverlandene til søkerne. Det er de som søker om formidlingsrett til forskjellige land,og Barne- og familiedep., avd. Suak som godkjenner giverlandene tror jeg. Kanskje du kan tipse noen av dem om Sør Afrika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pompel

Hei,

Vet du hvorfor ikke?

Det året jeg jobbet der ble jeg bedt om å "overta" ca ett barn i uken.

Med vennlig hilsen

"Adopterer man ikke fra Sør Afrika?

Grunnloven der forbyr ALL slik diskriminering (var faktisk Nelson Mandela personlig som ordnet det"

Sør. Det kan være en idè å sette seg inn i informasjon om saksgangen før man uttaler seg. Jeg tillater meg å foreslå disse lenkene:

http://www.inoradopt.no/

http://www.verdensbarn.no/

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere europeisk forskning viser (iflg. M. Dalen) at a-typiske familier ofte takler bedre å ha a-typiske barn... Særlig i de tilfeller hvor det a-typiske blir problematisk. Med andre ord diskvalifiserer ikke det å være homse eller lesbe en person i å være en god adoptivmor eller far. Heller tvert i mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er ikke svart/hvitt, det er aldri enten eller. Leste nettopp i Dagbladet om at "Sannheten er subjektiv" . Altså vi ser sannheten med fargede øyne alt etter ståted.

Derfor synes jeg det er fint å få slike innspill som gir litt mer balanse i debatten. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

jeg har ingen store motforestillenger mot at homofile kan få adoptere, men jeg er sterkt imot oppfordringen til å lyve om sin legning. Fysj!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...