Gå til innhold

Adopsjons-booom i Norge...


Gjest mathilde

Anbefalte innlegg

Gjest mathilde

Hørte dere nyhetene i dag, om at det har kommet en boom av nye adopsjonssøkere i Norge? Var det SUAK eller AF som antok at dette ville føre til lengre ventetid? Men værst av alt: Det er mange flere som ønsker barn, enn det er barn tilgjengelig, så noen blir kanskje ikke foreldre likevel... Blæhh! Nå ble jeg bekymra altså... I hvert fall litt.... Hvordan er det med dere andre? Hvordan forholder en seg til slikt?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant! Hvor hørte du dette? Vi venter på svar fra SUAK, og sluker all informasjon som kan ha betydning for saksbehandlingstiden. Håper ikke dette forsinker prosessen, verken for oss eller andre som venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Interessant! Hvor hørte du dette? Vi venter på svar fra SUAK, og sluker all informasjon som kan ha betydning for saksbehandlingstiden. Håper ikke dette forsinker prosessen, verken for oss eller andre som venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jo ikke være et stort sjokk at det kom en "adopsjons-boom" nå. Nok en konsekvens av vedtaket om å kutte all støtte til prøverørsforsøk.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mathilde

Det burde jo ikke være et stort sjokk at det kom en "adopsjons-boom" nå. Nok en konsekvens av vedtaket om å kutte all støtte til prøverørsforsøk.

Mvh

Jah, men... Det var ikke akkurat at saken i seg selv ikke var noen bombe jeg mente å kommentere. Den observasjonen skal det ikke stor orienteringssans til for å oppdage, yogi! :o)

Det var mer at jeg ønsker å diskutere de konsekvenser dette får for den enkelte søker, på kort og lang sikt, og for de forskjellige fasene som hver av oss befinner seg i. (Kan sikkert lage avhandling om dette men.. )

Problemstillingen opptar meg, siden vi har saken vår hos SUAK nå, og håper på godkjenning til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jo ikke være et stort sjokk at det kom en "adopsjons-boom" nå. Nok en konsekvens av vedtaket om å kutte all støtte til prøverørsforsøk.

Mvh

Hvis dette betyr e n d a lenger ventetid ..da får jeg hetta! enda værre er det vel hvis suak får hetta og gjør vurderinger på en annen måte en før...?

Uff... flere ting å bekymre seg om!

Bare politiker'ne snart ser hvilken blemme det var å kutte støtten til prøverørsbehandlingene.... *ønsketenkning*

:o) Det går vel helst bra!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ChiengMai

Jah, men... Det var ikke akkurat at saken i seg selv ikke var noen bombe jeg mente å kommentere. Den observasjonen skal det ikke stor orienteringssans til for å oppdage, yogi! :o)

Det var mer at jeg ønsker å diskutere de konsekvenser dette får for den enkelte søker, på kort og lang sikt, og for de forskjellige fasene som hver av oss befinner seg i. (Kan sikkert lage avhandling om dette men.. )

Problemstillingen opptar meg, siden vi har saken vår hos SUAK nå, og håper på godkjenning til sommeren.

Hva så om politikerne gjør det vi adoptanter gjerne ønsker, gir større økonomisk støtte til oss som adopterer? Da også vil nok flere adoptere.

Å gi egenbetaling ved ivf "skylden" tror jeg er feil. En del starter muligens tidligere på adopsjon på grunn av denne, men svært mange av dem ville nok ende opp som adoptivforeldre uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Hva så om politikerne gjør det vi adoptanter gjerne ønsker, gir større økonomisk støtte til oss som adopterer? Da også vil nok flere adoptere.

Å gi egenbetaling ved ivf "skylden" tror jeg er feil. En del starter muligens tidligere på adopsjon på grunn av denne, men svært mange av dem ville nok ende opp som adoptivforeldre uansett.

Til opplysning: Det gis offentlig støtte til adopsjon! derimot gis det ingen offentlig støtte til IVF-behandling!

For det andre - hvilken annen faktor enn innføring av egenbetaling skulle forklare veksten i adoptivsøknader????????????? Naturlig konsekvens spør du meg (men det gjør du sikkert ikke)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, men... Det var ikke akkurat at saken i seg selv ikke var noen bombe jeg mente å kommentere. Den observasjonen skal det ikke stor orienteringssans til for å oppdage, yogi! :o)

Det var mer at jeg ønsker å diskutere de konsekvenser dette får for den enkelte søker, på kort og lang sikt, og for de forskjellige fasene som hver av oss befinner seg i. (Kan sikkert lage avhandling om dette men.. )

Problemstillingen opptar meg, siden vi har saken vår hos SUAK nå, og håper på godkjenning til sommeren.

Beklager hvis du følte at jeg “angrep” deg Mathilde. Det var aldeles ikke meningen. Ser at jeg har formulert meg litt dumt. Du forstår at jeg har vært/er så irritert på udugelige politikere som ikke konsekvensutredet det vedtaket før de banket det igjennom. Dette er en av konsekvensene de ikke har fått med seg. Noe som forresten antakelig jeg også kommer til å merke med tid og stunder.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mathilde

Beklager hvis du følte at jeg “angrep” deg Mathilde. Det var aldeles ikke meningen. Ser at jeg har formulert meg litt dumt. Du forstår at jeg har vært/er så irritert på udugelige politikere som ikke konsekvensutredet det vedtaket før de banket det igjennom. Dette er en av konsekvensene de ikke har fått med seg. Noe som forresten antakelig jeg også kommer til å merke med tid og stunder.

Hilsen

Ja, jeg er helt enig med deg i at avgjørelksen om å ikke lenger støtte IVF er HELT på tryne. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mathilde

Hvis dette betyr e n d a lenger ventetid ..da får jeg hetta! enda værre er det vel hvis suak får hetta og gjør vurderinger på en annen måte en før...?

Uff... flere ting å bekymre seg om!

Bare politiker'ne snart ser hvilken blemme det var å kutte støtten til prøverørsbehandlingene.... *ønsketenkning*

:o) Det går vel helst bra!

Klem fra

Litt hetta innimellom er greit synes jeg! Har dere startet adopsjonsprosessen nylig eller? Og hvor ønsker dere å adoptere fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Til opplysning: Det gis offentlig støtte til adopsjon! derimot gis det ingen offentlig støtte til IVF-behandling!

For det andre - hvilken annen faktor enn innføring av egenbetaling skulle forklare veksten i adoptivsøknader????????????? Naturlig konsekvens spør du meg (men det gjør du sikkert ikke)!

_Selv_om_ det gis støtte for de som adopterer kommer gjerne en adopsjon på rundt 70 - 100 000 kroner likevel, avhengig av hvor lenge man må være i giverland og hvilke permisjoner man får eller ikke får fra arbeidsgiver i så måte.

Adopsjon har de siste årene økt, det ser ut til å fortsette i den retningen. Ville ikke forundre meg det aller minste om slike adopsjonsboomer har vært registrert tidligere også. Om man ser på statistikken var det f.eks 130 fler som adopterte fra utlandet i 2000 enn i 1999

Jeg syns man lager argumentasjoner ut fra ønsketenking om man velger å tro blindt at egenbetaling i forbindelse med ivf er eneste årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det gjelder å ha IS i magen selvom ryktene går i media... Men hvis så er tilfelle at søkermengden øker, må vel adopsjonsforeningene forholde seg til det og kanskje forsøke nye kontakter eller utvide det tilbudet de har pr. idag. Kanskje må søkerne belage seg på større fleksibilitet mht. ønske om land og alder, for pr. idag er det faktisk land med få søkere, der barn "står i kø" for å få nye foreldre (litt satt på spissen).

Og kanskje vil en adopsjons boom føre til økte ventetider både hos barnevern/ sosialkontor og SUAK. Men da bør vel både søkerne og adopsjonsforeningene jobbe opp mot politikerne for å få økte bevilgninger til disse etatene slik at ventetiden ikke blir uforholdsmessig lang. Man kan jo alltids håpe...

Men først og fremst - is i magen!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest (ikke undertegnet)

_Selv_om_ det gis støtte for de som adopterer kommer gjerne en adopsjon på rundt 70 - 100 000 kroner likevel, avhengig av hvor lenge man må være i giverland og hvilke permisjoner man får eller ikke får fra arbeidsgiver i så måte.

Adopsjon har de siste årene økt, det ser ut til å fortsette i den retningen. Ville ikke forundre meg det aller minste om slike adopsjonsboomer har vært registrert tidligere også. Om man ser på statistikken var det f.eks 130 fler som adopterte fra utlandet i 2000 enn i 1999

Jeg syns man lager argumentasjoner ut fra ønsketenking om man velger å tro blindt at egenbetaling i forbindelse med ivf er eneste årsak.

Hvem som driver med ønsketenkning kan vi vel diskutere - men det kan like gjerne være deg!

Klart det koster å adoptere, det vet vi da alle, og det er vel enighet om at kostnadene gjerne skulle ha vært lavere. Det beste hadde vel vært om både IVF og adopsjon hadde vært billigere - gjerne gratis. Det er bare det at det kan virke som at enkelte synes at siden vi må betale dyrt for å adoptere så er det rettefrdig at også IVF'ere må betale. Det blir da ikke bedre av at alle får det værre? For ikke å snakke om de som først nå betaler for flere IVF-forsøk, og så må ut med tilsvarende beløp for adopsjon. Dette er jo helt meningsløst. For de fleste er det jo ikke snakk om enten eller, men både og. Men nå ser vi høyst sannsynlig at mange har gått direkte på adopsjon. Jeg tror sikkert at det er et lykkelig valg for de som pga. egenbetaling gjør valget fortere enn de ellers ville ha gjort. Men at dette er en konsekvens av politikernes vedtak er det nok ikke noen tvil om. Uten at det behøver å være noe galt i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...