Gå til innhold

hva gjør vi?(litt langt)


Gjest flo

Anbefalte innlegg

Skal vi si ja takk til å få hjelp med adopsjonskostnadene fra foreldre? Før vi bestemte oss for å adoptere var forslaget om egenbetaling for ivf lagt fram, og vi forela et spørsmål om lån til foreldrene våre hvis det ble innført - og fikk nei. Når vi bestemte oss for å adoptere (faktisk tre dager før egenbetaling på ivf ble innført, det passer ikke oss) har pipa fått en annen lyd. Nå har de faktisk tilbydt oss hjelp økonomisk.

Det irriterer meg at de sa nei når vi spurte om et lån (det er tross alt vanskeligere å hoste opp flerfoldige tusen til ivf en mnd etter vi fikk vite om betaling - til å legge til side til adopsjon) - jeg er vanskelig. Jeg har lyst til å si at vi greier oss selv, og at jeg er uenig i at de nå vil gi oss penger, men når vi trodde vi muligens trengte det ville de ikke stille opp. Jeg er barnslig, og vet det.

samtidig tenker vi jo at vi ønsker å adoptere minst to barn, og da kunne jo det vi eventuelt får nå gå itl adopsjon nr to....

skal jeg bare si takk og la det ligge, eller bør jeg si nei takk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Ja, du er barnslig som tenker slik.

Å hjelpe økonomisk med en adopsjon er en langt sikrere "invstering" enn å hjelpe med egenbetaling for ivf.

Jeg syns forøvrig det er foreldrenes soleklare rett å selv velge hva de vil hjelpe til med økonomisk eller ikke.

Akseprerer du ikke deres avgjørelse gjør du rett i å si nei, men å gjøre det fordi du har barnslige reaksjoner blir bare latterlig. Til slutt går det heller ikke ut over noen andre enn deg og mannen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Tre dager før egenbetalingen ble innført var det vel klinkende klart at det skulle et politisk jordskjelv til for å unngå at forslaget ble vedtatt. Men hvis det er så viktig for deg å signalisere at VI valgte adopsjon uavhengig egenbetaling så gjerne for meg. Man bruker jo helst de argumenter som ser penest ut!

Forøvrig - ta nå imot pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

så hissige svar du fikk av de andre her da!

Jeg synes du skulle ta i mot pengene jeg.

Det er så flott at de er interessert i å hjelpe.

Se bort i fra ivf nå. Det er lite håndfast for folk som ikke er midt oppe i det selv å ta stilling til.

Mine foreldre har hjulpet oss med adopsjonene men ikke med ivf. Det var helt greit for meg.

En annen ting er jo at de viser støtte i forhold til adopsjon. Det skjer jo ikke alltid det heller. Ta det med deg.

Glem din egen "stolthet" i forhold til det med ivf og lån. Smil og si ja takk - pengene kommer godt med, det skal jeg love deg.

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Flo

De to første svarene til deg var jammen meg ikke “gode”. Du skal absolutt ikke måtte forsvare ovenfor noen hvorfor du går direkte på adopsjon. Og til ditt “forsvar”, jeg husker godt da du skiftet forum og hvorfor. Det hadde i hvert fall ikke noe med kuttet i statsbudsjettet å gjøre. :o)

Jeg synes du skal bite stolheten i deg jeg og si ja takk til økonomisk støtte. Nå er jo uansett IVF et tilbakelagt stadium for deg, men jeg forstår jo godt at du tenker litt på tiden rundt det ennå. Om det er barnslig eller ikke å tenke slik, for være opptil hver enkelt å avgjøre. Jeg synes i hvert fall ikke at det er barnslig å tenke slik.

Ta i mot den økonomiske støtten du kan få. Det blir dyrt nok.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre dager før egenbetalingen ble innført var det vel klinkende klart at det skulle et politisk jordskjelv til for å unngå at forslaget ble vedtatt. Men hvis det er så viktig for deg å signalisere at VI valgte adopsjon uavhengig egenbetaling så gjerne for meg. Man bruker jo helst de argumenter som ser penest ut!

Forøvrig - ta nå imot pengene!

Ja, det er viktig for oss å si at det ikke er pengene som avgjorde valget for oss.

Enig i at det er opp til foreldrene våre hva de vil bruke pengene til, men måten de gjør ting på reagerer jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ChiengMai

Ja, det er viktig for oss å si at det ikke er pengene som avgjorde valget for oss.

Enig i at det er opp til foreldrene våre hva de vil bruke pengene til, men måten de gjør ting på reagerer jeg på.

Vi trenger ikke være enige i måten foreldrene våre tenker på, men vi er i alle tilfelle nødt til å akseptere at de bestemmer over sine egne midler enten vi liker tankegangen eller ikke.

Dette gjelder forøvrig i andre sammenhenger også. JEG ville i alle fall ikke funnet meg i om mamma eller mine svigerforeldre la seg opp i mine prioriteringer om de var aldri så uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei flo.

Jeg synes du skal ta imot hjelpen jeg. På den måten får dere jo det litt lettere økonomisk når den lille er i hus. Og da er det jo nok å bruke pengene på........

Men jeg skjønner kvalene du har. Hadde sikkert tenkt i de baner selv.

Lykke til uansett hva du velger.

Venteklem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummla

Hei flo!

Si jatakk du. Ikke tenk mere på hva som har skjedd tidkigere og heller se framover. Pengene får du bruk for.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta imot det du får. Penger får man aldri nok av - ihvertfal ikke med barn i huset :)

Kanskje foreldrene dine har gått "en runde" med seg selv også, og vil gjøre godt igjen med dette. Jeg synes du skal se positivt på tilbudet deres. Tenk om det hadde vært motsatt, da hadde kanskje følelsene blitt satt enda mer i sving. Dessuten har man ingen rett til å kreve, men det er lov å ta imot.

Selv fikk vi uventet hjelp til begge adopsjonene, og det kom godt med, det kan jeg fortelle deg (selv om vi hadde basert oss på "egenhjelp") Må nok si at vi fikk "støtte" til IVF også, så ønsket om barnebarn var _stort_ :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta imot det du får. Penger får man aldri nok av - ihvertfal ikke med barn i huset :)

Kanskje foreldrene dine har gått "en runde" med seg selv også, og vil gjøre godt igjen med dette. Jeg synes du skal se positivt på tilbudet deres. Tenk om det hadde vært motsatt, da hadde kanskje følelsene blitt satt enda mer i sving. Dessuten har man ingen rett til å kreve, men det er lov å ta imot.

Selv fikk vi uventet hjelp til begge adopsjonene, og det kom godt med, det kan jeg fortelle deg (selv om vi hadde basert oss på "egenhjelp") Må nok si at vi fikk "støtte" til IVF også, så ønsket om barnebarn var _stort_ :))

det var ikke mine foreldre...men takk for gode råd alle sammen.....god helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe veldig mange vet at om ikke ivf gir barn så gir det ofte mye depresjoner,men det er jo et barn som kanskje er ment for dere et sted i verden, , ta imot hjelpen ,betalingen skjer jo når det er sikkert at dere får barn.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...