Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Soleil70
Skrevet

Min mor er alvorlig psykisk syk og har gjort oppveksten min til et helvete. Jeg har k-ptsd etter oppveksten. De senere årene har hun vært helt ute av kontroll og gjort mitt fars liv til et helvete. Vi har kjempet så hardt for å få avlastning men det har vært så tunge år og jeg så ingen ende på det. Forrige mandag ble hun lagt innpå sykehus for hundrede gang, og vi ventet henne som vanlig hjem etter et par dager. Men plutselig får jeg den største overraskelsen i mitt liv: bydelen ringer og sier hun har fått sykehjemsplass og vil bli overført direkte fra sykehuset!!! Nå har det gått noen dager og vi tør fortsatt nesten ikke å tro på det. Min far er endelig fri og kan ha et godt liv de siste årene av sitt liv, jeg kan besøke jam uten å være redd for henne. I dag ryddet jeg ut av et skap og kastet tre bæreposer fulle av gammel mat. Alt skulle nemlig spares på. Jeg håper det snart går ordentlig opp for meg. Da tror jeg jeg blir veldig lettet og trolig også glad, hvis jeg tør å tillate meg den følelsen. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fantastisk!!

Anonymkode: 6f169...f5e

emilie321
Skrevet
Soleil70 skrev (4 minutter siden):

Min mor er alvorlig psykisk syk og har gjort oppveksten min til et helvete. Jeg har k-ptsd etter oppveksten. De senere årene har hun vært helt ute av kontroll og gjort mitt fars liv til et helvete. Vi har kjempet så hardt for å få avlastning men det har vært så tunge år og jeg så ingen ende på det. Forrige mandag ble hun lagt innpå sykehus for hundrede gang, og vi ventet henne som vanlig hjem etter et par dager. Men plutselig får jeg den største overraskelsen i mitt liv: bydelen ringer og sier hun har fått sykehjemsplass og vil bli overført direkte fra sykehuset!!! Nå har det gått noen dager og vi tør fortsatt nesten ikke å tro på det. Min far er endelig fri og kan ha et godt liv de siste årene av sitt liv, jeg kan besøke jam uten å være redd for henne. I dag ryddet jeg ut av et skap og kastet tre bæreposer fulle av gammel mat. Alt skulle nemlig spares på. Jeg håper det snart går ordentlig opp for meg. Da tror jeg jeg blir veldig lettet og trolig også glad, hvis jeg tør å tillate meg den følelsen. 

Leit å høre om hvordan du har hatt det med din mor, men godt at hun nå har fått sykehjemsplass. 

Du kan og bør etter min mening tillate deg den følelsen. Utifra det du skriver har du god grunn til å føle lettelse og glede. Nå er moren din ivaretatt og du kan besøke din far uten å være redd.  

psykedeliker
Skrevet

Hvorfor har dere tolerert dette så lenge i utgangspunktet?

stjernestøv
Skrevet
Soleil70 skrev (5 timer siden):

Så bra :) Det går nok om for deg etter hvert, det blir nok en lettelse ja. 

Skrevet
Soleil70 skrev (12 timer siden):

Håper dere får det godt fremover og kan slippe at hennes sykdom preger hverdagene. 

Jeg synes at innlegget ditt tar opp et lite omtalt problem knyttet til psykisk uhelse. Hva kan/skal man som familie gjøre når et familiemedlem er alvor syk, - det blir feil at en hel familie rammes voldsomt, samtidig som det ikke er så mange gode alternativer dersom det offentlige ikke tilbyr et boalternativ. Dersom personen er syk nok, så mangler også ofte evnen til å kunne bo alene på en verdig måte.

Det er en del oppmerksomhet knyttet til hvor belastende det er for foreldre med alvorlig syke ungdommer/unge voksne, men det er lite omtalt hvordan ektefelle og barn påvirkes. 

Er din mor fortsatt samtykkekompetent, slik at hun selv avgjør om hun vil være på sykehjemmet? I så fall bør din far muligens se på om virkningen av å ta ut separasjon vil kunne forhindre at hun flytter tilbake. 

Soleil70
Skrevet
frosken skrev (14 minutter siden):

Håper dere får det godt fremover og kan slippe at hennes sykdom preger hverdagene. 

Jeg synes at innlegget ditt tar opp et lite omtalt problem knyttet til psykisk uhelse. Hva kan/skal man som familie gjøre når et familiemedlem er alvor syk, - det blir feil at en hel familie rammes voldsomt, samtidig som det ikke er så mange gode alternativer dersom det offentlige ikke tilbyr et boalternativ. Dersom personen er syk nok, så mangler også ofte evnen til å kunne bo alene på en verdig måte.

Det er en del oppmerksomhet knyttet til hvor belastende det er for foreldre med alvorlig syke ungdommer/unge voksne, men det er lite omtalt hvordan ektefelle og barn påvirkes. 

Er din mor fortsatt samtykkekompetent, slik at hun selv avgjør om hun vil være på sykehjemmet? I så fall bør din far muligens se på om virkningen av å ta ut separasjon vil kunne forhindre at hun flytter tilbake. 

Hun er samtykkekompetent og har skrevet under på søknaden. Men jeg kjenner at jeg fortsatt er redd for at det skal komme en kontrabeskjed og at dette er for godt til å være sant. Jeg tror ikke hun helt har skjønt at hun er på sykehjem enda. 

AnonymBruker
Skrevet
Soleil70 skrev (9 timer siden):

Hun er samtykkekompetent og har skrevet under på søknaden. Men jeg kjenner at jeg fortsatt er redd for at det skal komme en kontrabeskjed og at dette er for godt til å være sant. Jeg tror ikke hun helt har skjønt at hun er på sykehjem enda. 

Det som er problematisk i denne situasjonen er at hun er samtykkekompetent. Som du sier har hun ikke helt skjønt at hun er på sykehjem ennå. Den dagen hun finner ut at hun vil hjem kan ingen stoppe henne. Dere burde kontakte en advokat for og diskutere hvordan din far kommer best ut av denne situasjonen. Dere kan ikke leve med redselen at hun plutselig ombestemmer seg.

Anonymkode: 68dc2...028

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det som er problematisk i denne situasjonen er at hun er samtykkekompetent.

Dersom hun er samtykkekompetent er hun også juridisk ansvarlig for sine handlinger, så da er det bare å håndtere det deretter.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Dersom hun er samtykkekompetent er hun også juridisk ansvarlig for sine handlinger, så da er det bare å håndtere det deretter.

Du snakker så lettvint. Kan du være konkret.
Hva mener du de skal de gjøre hvis hun står på døra og sier at hun ikke vil være på sykehjemmet. Hun vil være hjemme.
Hvordan skal dette løses juridisk. Hun eier sikkert sin del i eiendommen. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du snakker så lettvint. Kan du være konkret.

Jeg er så konkrét jeg kan være ut fra trådstarters beskrivelse av problemene:

Soleil70 skrev (22 timer siden):

De senere årene har hun vært helt ute av kontroll og gjort mitt fars liv til et helvete.

Hva betyr dette? Hva er det helt konkrét hun sier og gjør? Hva kan hun egentlig gjøre med 2 andre voksne mennesker tilstede?

Soleil70
Skrevet
psykedeliker skrev (9 minutter siden):

Hva betyr dette? Hva er det helt konkrét hun sier og gjør? Hva kan hun egentlig gjøre med 2 andre voksne mennesker tilstede?

Jeg beklager men jeg orker ikke å forholde meg til innspillene dine. 

Skrevet

Så bra. Håper det ordner seg. ❤️

psykedeliker
Skrevet
Soleil70 skrev (1 minutt siden):

Jeg beklager men jeg orker ikke å forholde meg til innspillene dine.

Da bør du heller ikke tåkeprate i utgangpunktet.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (30 minutter siden):

Da får du lese deg opp på hva en alvorlig psykisk syk person er istand til og gjøre mot sine nærmeste, før du hiver deg på og kommenterer noe du tydeligvis ikke har kunnskap om.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da får du lese deg opp på hva en alvorlig psykisk syk person er istand til og gjøre mot sine nærmeste, før du hiver deg på og kommenterer noe du tydeligvis ikke har kunnskap om.

Jeg vet veldig godt hva en alvorlig psykisk syk person er i stand til å gjøre mot sine nærmeste, og jeg vet også veldig godt hvordan man håndterer det: man setter hardt mot hardt.

Skrevet

Så godt at hun har fått sykehjemsplass. Jeg forstår at du ikke helt kan tro på det. Jeg tror at Froskens råd om å snakke med din far om å ta ut separasjon er et godt råd. Samtidig er det jo en grunn til at han ikke har gjort det før.

Det er hjerterått synes jeg å stå å se på at en partner skal få livet sitt til de grader redusert pga partners sykdom. Min farfar begynte ikke å leve før min farmor kom på sykehjem og døde. Det var da vi så hvordan han levde da hun ikke bodde hjemme at vi så hvor mye hennes psykiske uhelse styrte livet hans. Det viste seg de siste årene av hans liv at han var en helt annen person enn jeg trodde

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...