cathy23 Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Jeg lurer på hva det vil si å være mentalt retardert? Hvordan kan man evt. tyde en slik diagnose, og hvordan vil et menneske med en slik diagnose klare seg i hverdagen? Hva er symptomene? På forhånd takk. Vennlig hilsen Cathrine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50487-kan-du-hjelpe-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 http://www.google.com/search?q=mentalt+retardert&hl=no&btnG=Google-s%F8k&lr=lang_no 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50487-kan-du-hjelpe-meg/#findComment-197700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Mentalt retardert er et annet navn på det som nå kalles psykisk utviklingshemming. Dessverre lager vi ord som er vanskelige å forstå eller kan bety flere ting. Ordet betyr et intelligensen er nedsatt. Dvs lav IQ. Det finnes alle grader av nedsatt IQ. I det diagnosetsystemet vi bruker i Norge, ICD-10, snakker vi om "marginal intellektuell fungering" når IQ er i området 85 - 70. Ved IQ mindre enn 70, kaller vi det psykisk utviklingshemming. Det vanligste problemet ved lav IQ er skolevansker. Ved alvorligere former vil den det gjelder også ha vansker med å greie dagliglivets oppgaver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50487-kan-du-hjelpe-meg/#findComment-198592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ER DER SLIK Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Mentalt retardert er et annet navn på det som nå kalles psykisk utviklingshemming. Dessverre lager vi ord som er vanskelige å forstå eller kan bety flere ting. Ordet betyr et intelligensen er nedsatt. Dvs lav IQ. Det finnes alle grader av nedsatt IQ. I det diagnosetsystemet vi bruker i Norge, ICD-10, snakker vi om "marginal intellektuell fungering" når IQ er i området 85 - 70. Ved IQ mindre enn 70, kaller vi det psykisk utviklingshemming. Det vanligste problemet ved lav IQ er skolevansker. Ved alvorligere former vil den det gjelder også ha vansker med å greie dagliglivets oppgaver. Betyr det at man har lav IQ,hvis man er disgnostisert etter dette systemet?I så fall er det tvert imot i mitt tilfelle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50487-kan-du-hjelpe-meg/#findComment-198633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Betyr det at man har lav IQ,hvis man er disgnostisert etter dette systemet?I så fall er det tvert imot i mitt tilfelle. Nei, her har du misforstått. ICD-10 har diagnoser med tilhørende koder for alle slags lidelser: øreverk, angst, krokodillebitt, HIV, kreft, fotsopp, problem med svigermor etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50487-kan-du-hjelpe-meg/#findComment-198679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathy23 Skrevet 27. april 2002 Forfatter Del Skrevet 27. april 2002 Mentalt retardert er et annet navn på det som nå kalles psykisk utviklingshemming. Dessverre lager vi ord som er vanskelige å forstå eller kan bety flere ting. Ordet betyr et intelligensen er nedsatt. Dvs lav IQ. Det finnes alle grader av nedsatt IQ. I det diagnosetsystemet vi bruker i Norge, ICD-10, snakker vi om "marginal intellektuell fungering" når IQ er i området 85 - 70. Ved IQ mindre enn 70, kaller vi det psykisk utviklingshemming. Det vanligste problemet ved lav IQ er skolevansker. Ved alvorligere former vil den det gjelder også ha vansker med å greie dagliglivets oppgaver. Hei igjen Nils Håvard. Tusen takk svaret ang. spm. om mentalt retardert... Årsaken til at jeg spør hva dette innebærer er at jeg har en nydelig liten gutt på 14 mnd. som har fått diagnosen "sannsynlig mentalt retardert". Denne diagnosen fikk han på bakgrunn av èn "fagans" test. -Kan jeg stole på denne testen? Må innrømme at jeg syntes den så litt tvilsom ut. Jeg synes at det er en alvorlig diagnose å stille, dersom de ikke er helt sikre. Grunnen til at Magnus er under utredning er at han ligger etter motorisk. Han kryper ikke, men ruller seg dit han vil. Magnus er ellers et uhyre oppvakt barn.Han er sunn og frisk, blid og fornøyd.Pludrer og prater.Sier mama og papa. Helt fra han var nyfødt har han hatt luftveisplager, som har gjort det vanskelig for han og ligge på magen for å utvikle grovmotorikken sin. Må også nevne at han er veldig var, og på grensen til å virke litt nervøs(for ukjente mennesker og mye styr/ bråk). Dette har nok også hemmet hans utvikling. Synes at barnepsykologen har vært for rask med en diagnose, da barn tross alt er forskjellige. Jeg ser magnus som en frisk gutt, som bare trenger litt ekstra med tid. Skjønner at det kan være vanskelig å skulle mene noe bare ved denne E-mailen, men kanskje kan du si meg hva du evt. måtte tenke om Magnus og "Fagans" testen. På forhånd takk. Med vennlig hilsen Cathrine(-bekymret mor). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50487-kan-du-hjelpe-meg/#findComment-198888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Hei igjen Nils Håvard. Tusen takk svaret ang. spm. om mentalt retardert... Årsaken til at jeg spør hva dette innebærer er at jeg har en nydelig liten gutt på 14 mnd. som har fått diagnosen "sannsynlig mentalt retardert". Denne diagnosen fikk han på bakgrunn av èn "fagans" test. -Kan jeg stole på denne testen? Må innrømme at jeg syntes den så litt tvilsom ut. Jeg synes at det er en alvorlig diagnose å stille, dersom de ikke er helt sikre. Grunnen til at Magnus er under utredning er at han ligger etter motorisk. Han kryper ikke, men ruller seg dit han vil. Magnus er ellers et uhyre oppvakt barn.Han er sunn og frisk, blid og fornøyd.Pludrer og prater.Sier mama og papa. Helt fra han var nyfødt har han hatt luftveisplager, som har gjort det vanskelig for han og ligge på magen for å utvikle grovmotorikken sin. Må også nevne at han er veldig var, og på grensen til å virke litt nervøs(for ukjente mennesker og mye styr/ bråk). Dette har nok også hemmet hans utvikling. Synes at barnepsykologen har vært for rask med en diagnose, da barn tross alt er forskjellige. Jeg ser magnus som en frisk gutt, som bare trenger litt ekstra med tid. Skjønner at det kan være vanskelig å skulle mene noe bare ved denne E-mailen, men kanskje kan du si meg hva du evt. måtte tenke om Magnus og "Fagans" testen. På forhånd takk. Med vennlig hilsen Cathrine(-bekymret mor). Når jeg besvarer spørsmål, antar jeg at det dreier seg om voksne når ikke annet er nevnt. Her ble plutselig saken noe anderledes etter at du kom med nye opplysninger. Jeg oppfatter at du har tre spørsmål: 1. Jeg synes ikke psykologen har vært "for rask" i diagnostiseringen. Det er beskrevet som "sannsynlig". Dermed er det fortsatt rom for tvil. Det er mye verre med alle de forsømmelser som er gjort med barn hvor en har "normalforklart" alle avvik med den følge at oppfølging og nødvendige tiltak ikke har blitt satt i verk. Med denne forløpige diagnosen har psykologen sikret at gutten din får oppfølging enten fordi han trenger det, eller til mistanken om avvik er definitivt avkreftet. 2. Retardert betyr forsinket. Som du skjønner, gir det en annen mening hos en på 14 mnd enn hos en på 30 år. Dette innebærer at sønnen din kan være nettopp _forsinket_ av de grunner du nevner. Det betyr også at han etterhvert kan "kjøre inn" forsinkelsen og etterhvert komme på et nivå som andre på samme alder. 3. Om Fagans test må jeg melde pass. Jeg er ikke barnepsykiater, og har begrensede kunnskaper om evnetester på barn under skolealder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50487-kan-du-hjelpe-meg/#findComment-200221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.