Gå til innhold

NHD- zeldox vs zyprexa - er svaret kommet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Erfaringene med Zeldox ved bipolar lidelse er fortsatt svært begrensede.

Det finnes en stor studie på 210 pas i manisk fase. (Keck P.E. et al). Denne falt gunstig ut for Zeldox.

Min vurdering er at Zeldox foreløpig kun er et alternativ der mer studerte medisiner enten har utilstrekkelig effekt eller uakseptable bivirkninger.

Vi får vente på flere studier.

PS1. Jeg har for to uker siden startet behanling med Zeldox på en pasient med bipolar lidelse.DS

PS2. Dette svaret gjelder Zeldox og bipolar lidelse. Det gjelder _IKKE_ Zeldox og schizofreni. DS

Skal begynne med Zeldox nå - og har fått en hel del informasjon av psykiateren min.

I tillegg til å være relativt vektnøytral, skal Zeldox også ha en gunstig antidepressiv effekt ved dosering på 80x2 mg daglig - eller mer. Den skal også - som du nevner - være mer skånsom i forhold til andre bivirkninger, som EPS. Vanligste bivirkning er, som vanlig er med AD og anti-psykotika; tretthet.

• 1 år senere...
Gjest TheoBoy

Erfaringene med Zeldox ved bipolar lidelse er fortsatt svært begrensede.

Det finnes en stor studie på 210 pas i manisk fase. (Keck P.E. et al). Denne falt gunstig ut for Zeldox.

Min vurdering er at Zeldox foreløpig kun er et alternativ der mer studerte medisiner enten har utilstrekkelig effekt eller uakseptable bivirkninger.

Vi får vente på flere studier.

PS1. Jeg har for to uker siden startet behanling med Zeldox på en pasient med bipolar lidelse.DS

PS2. Dette svaret gjelder Zeldox og bipolar lidelse. Det gjelder _IKKE_ Zeldox og schizofreni. DS

Jeg har nå brukt Zeldox i ca. 4 måneder. Før det brukte jeg Zyprexa. Zyprexa var en fin medisin mot angst. Men jeg følte meg hele tiden sløv, trøtt og deprimert. Ikke minst gikk jeg opp altfor mange kilo, siden Zyprexa gir matlyst lang utover det normale. Jeg hadde en enorm munntørrhet som gjorde at jeg våknet flere ganger vær natt av tørste og kanskje måtte spise litt i tilegg. Jeg tenkte på mat og søtsaker hele tiden og jeg har aldri vært så tiltaksløs i hele mitt liv. Siden jeg har diagnosen schizofreni har jeg prøvd mange medisiner opp igjennom mange år. Hittil har Zeldox vist seg å være den klart beste, på de 4 månedene jeg har brukt de har jeg gått ned nesten 20 kilo. Grunnen til dette er også at jeg ikke lenger er så sløv og derfor har får første gang i mitt liv har kunne fokusere på ett sunt kosthold. Min partner bruker også zeldox og våre erfaringer er veldig like. Jeg har hørt av en kamerat som brukte den at han ikke kunna ta den fordi han ble så trøtt. Jeg og min partners problem er at vi må ha sovemedisin i tillegg, vanskelig å få ro på seg til å sove, med andre ord. Jeg har en tendens for å bråvåkne tidlig om morgenen. Men dette er bedre en å føle at man må ha 16 timer søvn i døgnet med zyprexa. Zeldox har på meg hatt en klar og umiddelbar anti-depresiv effekt, jeg føler jeg har mer energi, uten at jeg nødvendigvis er helt gira og i hundre som jeg ble av "risper dhal". Jeg tar bare 2*40 mg i døgnet og er veldig overasket at jeg kun trener en så liten dose. Jeg brukte ca. 10 mg zyprexa. Fikk jeg mindre en det ble jeg fort veldig usamlet. Så jeg tror zeldoz har bedre effekt i lave doser en andre medisiner. Sex lysten/livet er noe redusert, men det (den :)funker greit nok. (Er du mann og har problemer med utholdenhet i senga, kan zeldox kanskje hjelpe deg :) Over gangen fra zyprexa kan være litt hard, men gi det en månes tid, så kan du få deg ett bedre liv. Jeg tror for mange vil en alternativ tileggs medisin mot angst og søvnproblemer være tingen. Har du problemer med depresjon, tror jeg at sammen med enkelte anti-depresiva vil man kunne ha en meget god effekt. Kanskje også for de som har "tvangs" problemer. Håper mine erfaringer kan være til nytte for noen.

TheoBoy

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...