Gå til innhold

Medisiner og amming


isbe

Anbefalte innlegg

Jeg tar epilepsimedisiner (Orfiril og Trileptal) og er nå anbefalt av barnelege å slutte og amme i 2 uker pga symptomer hos barnet som sitringer, dårlig blikkontakt, hyperrefleksi (han er 8 uker gml). ANbefalt å gi nutramigen i disse ukene og pumpe for å holde oppe melkeproduksjonen. Jeg har pumpet før for min datter som nå er 2 år, og synes det er veldig tungt - pumper også litt for min sønn nå pga mye gulping vil han ha mat etter at han har tømt brystet så jeg pumper om kvelden /morgenen slik at jeg har litt ekstra "påfyll" etter gulpingen - det fungerer ok, MEN

nevrologen min sier det er OK å ta medisinene jeg gjør selvom jeg ammer, og dermed er jeg i tvil om hvem jeg skal høre på!!! Vi ser jo også at barnet har symptomer på at noe er galt, men hvem skal vi tro på, skal vi kjøre på at han bør utredes mer, eller skal jeg gå gjennom prosessen med å slutte amming i 2 uker og dermed det utrolige arbeidet det er å pumpe + usikkerheten om at han kanskje ikke tar pupp igjen etterpå - har strevd for at han skal ta skikkelig nå, og han er en unge som tydelig trenger mye nærkontakt og som koser seg ved brystet.

Vanskelig/umulig valg - hvem skal man høre på??? Har noen av helsesøstrene råd her? Barnelegene har ikke kontaktet nevrologene, virker som de er uenig med disse i medisinenes virkning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære isbe. Vedrørende medikamenter å amming så står det ofte i litteraturen at det ikke er rapportert bivirkninger og da er det dette man forholder seg til. En måte å finne mere ut av dette på er å ta blodprøver av barnet for å se hvilket nivå av medikamenter som er i barnets blod. Legen kan også kontakte RELIS (regionalt legemiddel informasjonssenter) de har en database hvor de registrerer alle henvendelser og hvilke erfaringer og forskning som er gjort på det aktuelle medikamentet og amming. I enkelte tilfeller om man er i tvil om det er medikamentet som forårsaker symptomene hos barnet så må man kanskje slutte å amme en periode. Er din barnelege bekymret bør dere gå nærmere innpå å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...