Gå til innhold

Mengde melk ved pumping?


Gjest Solveig J

Anbefalte innlegg

Gjest Solveig J

Jeg fullammer vår datter på

3 mnd. og er heldig i den forstand at barnet får nok mat(hun legger på seg og er ikke sur og grinete), og jeg lekker ikke fra brystene.

Likevel vil jeg begynne å pumpe meg for å ha noe melk i bakhånd til de som asser henne f.eks. når jeg er på trening. Hvor mye er det normalt å pumpe ut for hver gang? Jeg drikker ammete og prøver å drikke endel vann i løpet av dagen. Når jeg i tillegg vil pumpe meg er det vel ikke noe fare for å miste melken, men jeg føler at jeg får veldig lite ut ved pumping. Hva er normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos meg varierer mengden med toden på dagen. Om morgenen/formiddagen kan jeg pumpe ut mye (ca 160 ml til sammen, uten å anstrenge meg for mye. Ei jeg kjenner pumper ut ca 210 ml, så det varierer), om kvelden lite (noen ganger bare ca 70-80 ml tilsammen, fremdeles uten å anstrenge meg for mye). Mengden har også variert med alderen på babyen (eller kanskje utdrivingsrefleksen har blitt proffere, hvem vet..). Det er lettere å pumpe ut nå enn det var til å begynne med. Hovedtrikset er uansett å få igang utdrivingsrefleksen før du begynner å pumpe. Ellers kommer det lite, og brystvortene blir unødvendig belastet. Sett deg ned, len deg litt forover (sånn at puppene henger fritt, if you see what I mean :o) og rull brystvorta på den ene puppen melom fingrene mens pupma plasseres mot den andre puppen. Når utdrivingsrefleksen kommer i gang, er det bare å sette igang. Det er også lurt å holde trykket på pumpa oppe i 2-3 sekunder, slik at du har "lange sugetak" - det synes jeg funker best, hvertfall.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 16 mnd amming bak meg klarer jeg fremdeles ikke få ut mer enn tilsammen 40 ml når jeg pumper.Pumpa klarer ikke holde utdrivningsrefleksen i gang,om jeg er så heldig at jeg klarer å få den i gang uten vesla :-)

Er ikke like lett for alle det der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...