carol Skrevet 25. september 2000 Del Skrevet 25. september 2000 Hjelp, nå trenger jeg virkelig noen gode råd, nattesøvn er snart et fremmedord. De siste to månedene har nattmåtidet til min snart 7 måneder gamle datter økt fra ett til 5-6. Hun krever mat hver 1,5-2. time fra klokken 24 og til 0730 når vi står opp. For å i det hele tatt få litt søvn har jeg latt henne ligge i sengen vår og sutte kontinuerlig gjennom hele natten de siste ukene. På dagen kan det gå 5-6 timer mellom hvert måltid, så det er tydelig at hun får i seg det meste av den maten hun trenger om natten. Vi har de siste 3-4 ukene prøvd å innføre fast føde, men hun er lite interessert, så vi er ikke kommet opp i særlig store prosjoner av hverken grøt eller middag. Jeg skal snart begynne i jobb igjen og trenger desperat å få litt orden på dette med nattesøvn, derfor lurer jeg på om jeg skal kutte ut nattammingen. Det jeg bekymrer meg for er om hun da får nok mat, hvis hun ikke skal spise fra 2000 til 0730. Bør jeg vente til hun begynner å spise større prosjoner med grøt om kvelden? Hun er forresten ganske stor, over 9,5 kg. Gode råd mottas med takk, jeg går ut i fra at det ikke er så lett å kutte ned på antall nattmåltider, den eneste løsningen er vel å kutte helt ut. Hun vil vel ikke forstå hvorfor hun kan få ett måltid, men ikke flere. Hvordan gjennomfører jeg lettest en slik avvenning ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5058-slutte-med-nattamming-ved-7-m%C3%A5neder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaSa Skrevet 25. september 2000 Del Skrevet 25. september 2000 Du skal ihvertfall ikke ha dårlig samvittighet for å sette strek for nattmat nå. På dette tidspunktet blir det nok pappa som må ta en støyt. Når babyen våkner om natten, er det han som må opp og roe - du må holde deg unna, for kjenner babyen lukten av deg, er det gjort - da er det bare puppen som gjelder. Når babyen våkner om natten skal dere (pappa) tilby vann (fra flaske eller tutkopp) istedet for pupp. Det kan godt hende at det er tørsten som vekker, og i så falle er vann godt nok. Etterhvert som babyen oppdager at våkning om natten slett ikke nødvendigvis følges av en kosestund med mamma, vil det nok gå legre tid mellom hver oppvåkning. Får dere slutt på nattmaten, er det ikke usannsynlig at det også går bedre med innføring av fast føde. Det kan være greit å legge babyen på et annet rom - vi pleide å sette opp en reiseseng på kjøkkenet, og når minsten våknet bar vi henne dit og la henne der...lukket alle dører og forsøkte å få sove. Det ble bedre etterhvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5058-slutte-med-nattamming-ved-7-m%C3%A5neder/#findComment-27915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anette Huitfeldt, jordmor Skrevet 26. september 2000 Del Skrevet 26. september 2000 Kjære carol. Jeg skjønner godt at du blir sliten etter slike netter med hyppig amming og det kan virke som om hun har snudd døgnet. Du kan prøve å tilby brystet hyppigere på dagtid, slik at behovet for å suge på natten ikke er så fremtredende. Kopp med vann kan også introduseres til måltidene ved denne alderen. Fast føde bør introduseres gradvis frem til 9 mnd.alder. Morsmelk dekker fra 1/3-2/3 av barnets behov for energi mot slutten av det første leveåret.Det er ikke uvanlig at det tar litt tid før barnet venner seg til å spise grøt, så ikke forvent at barnet skal spise de helt store porsjonene fra starten. Dere kan prøve å legge barnet inn på et eget rom så hun ikke blir forstyrret av deres lyder. Når hun våkner kan far gå inn å berolige henne hvis hun våkner. Jeg vil ikke anbefale dere å tilby vann som erstatning for bryst da dette også raskt blir en vane. Mange barn ammes om natten til de er nærmere året eller lengre. Hvordan dere ønsker å redusere/slutte å amme på natten blir opp til dere. Noen prøver med noen skrikenetter med godt resultat, andre er avventende og ser om dette går over av seg selv. Lykke til. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5058-slutte-med-nattamming-ved-7-m%C3%A5neder/#findComment-28266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mymlen Skrevet 27. september 2000 Del Skrevet 27. september 2000 Vi hadde vel noen lignende tilstander som dere. Det vi gjorde var å kartlegge når hun var sulten og når hun var mest oppsatt på kos. På disse "kosevåkningene" ble far sendt fram til barnesenga med trøst og klem. Hun vente seg raskt til det. Hun begynte også ganske plutselig å spise større porsjoner med grøt etter lang tids tilvenning. Så det virket som om hun greide å finne ut av dette selv. på en måte - vi følte ikke at vi måtte tvinge henne og var heller ikke redd for at hun fikk for lite mat. Det vi ser i ettertid er at vi kunne ventet lengre med grøtintroduksjon, hun klarte seg fint med bare pupp til hun var mellom 6 og 7 mnd. Det var da hun begynte å spise grøt for alvor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5058-slutte-med-nattamming-ved-7-m%C3%A5neder/#findComment-28618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.