Musikk Skrevet 15. september Skrevet 15. september Angst gir økt svette helt normalt🙂SSIR tabeletter = økt svette. 0 Siter
Angstlei Skrevet 18. september Forfatter Skrevet 18. september Er det realistisk å tro at dette vil mildne snart. To timer etter jeg tar tabletten er det som å få en sprøyte adrenalin rett i hjertet. Synes ingen av bivirkningene har lettet noe heller motsatt. I går fikk jeg migreneanfall rett før jeg la meg i tillegg til ett når jeg våknet. Er så nervøshele tiden at vet ikke hvordan jeg skal holde ut. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. september Skrevet 19. september Forhåpentligvis kommer det til og mildne snart. Mye av det du føler er nok stress relatert. Du bekymrer deg og overtenker mye. Tror det er grunnen til at du får migreneanfall. Alt henger sammen. Du sier du er nervøs hele tiden, får du noen støttesamtaler nå ved oppstart av Zoloft. Tror du kunne trenge det, noen og lufte bekymringene dine med. Jeg har bare det rådet at du må stå i det og holde ut. Og beholde troen på at dette klarer du. Anonymkode: 3fbed...69c 1 Siter
Angstlei Skrevet 19. september Forfatter Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Forhåpentligvis kommer det til og mildne snart. Mye av det du føler er nok stress relatert. Du bekymrer deg og overtenker mye. Tror det er grunnen til at du får migreneanfall. Alt henger sammen. Du sier du er nervøs hele tiden, får du noen støttesamtaler nå ved oppstart av Zoloft. Tror du kunne trenge det, noen og lufte bekymringene dine med. Jeg har bare det rådet at du må stå i det og holde ut. Og beholde troen på at dette klarer du. Anonymkode: 3fbed...69c Ja, henger nok sammen. Vil den følelsen jeg får etter å ha tatt medisinen mildne vil jeg kanskje tenke mindre på det, samme med synsforstyrrelsene. Snakket med mental helse i stad og traff en som hadde erfaring med hvor tøft medisinoppstart er, det hjalp å høre, selv om jeg har lest det. Skal til psykolog til uken, håper jeg klarer å kommemeg dit. I dag var det bare så vidt jeg kom meg til matbutikken. 0 Siter
Angstlei Skrevet tirsdag kl 18:22 Forfatter Skrevet tirsdag kl 18:22 Skjønner ikke lengre hva som skyldes Zoloft oppstarten eller om jeg har blitt så mye dårligere. Klarte helt utrolig å komme meg til psykologen. Hun sa jeg trengte mer hjelp får å ikke bli utbrent og at legen burde gi meg sobril i kort tid framover siden det er så ille. Har nevnt for fastlegen at jeg har angt hele tiden og at jeg ikke holder dette ut, han sier jeg ikke må fokosere på angsten. Selv om det er sant så er det ikke så enkelt. Vurdere å slutte med Zoloften, fryker ellers jeg kommer til å bli suicidal. Er det mulig dette vil bli bedre? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:06 Skrevet tirsdag kl 19:06 Angstlei skrev (24 minutter siden): Skjønner ikke lengre hva som skyldes Zoloft oppstarten eller om jeg har blitt så mye dårligere. Klarte helt utrolig å komme meg til psykologen. Hun sa jeg trengte mer hjelp får å ikke bli utbrent og at legen burde gi meg sobril i kort tid framover siden det er så ille. Har nevnt for fastlegen at jeg har angt hele tiden og at jeg ikke holder dette ut, han sier jeg ikke må fokosere på angsten. Selv om det er sant så er det ikke så enkelt. Vurdere å slutte med Zoloften, fryker ellers jeg kommer til å bli suicidal. Er det mulig dette vil bli bedre? Trist og høre at du sliter så mye. Tror mye handler om at du er redd for at du har blitt mye dårligere. Du hadde det ikke så bra tidligere, men nå er det verre. Det er veldig skremmende. Angsten overskygger alt. Men det er ikke du som har blitt dårligere, det er et resultat av oppstart bivirkninger på medisinen. Du er ikke alene om og oppleve disse bivirkninger. Det er tøft, mye tøffere enn enkelte tror. Veldig mange får sobril som støtte i oppstarten av SSRI. Kan ikke psykologen snakke med legen at du trenger mere hjelp. Prøv om du orker og holde ut litt til. Anonymkode: 3fbed...69c 1 Siter
Angstlei Skrevet tirsdag kl 19:47 Forfatter Skrevet tirsdag kl 19:47 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Trist og høre at du sliter så mye. Tror mye handler om at du er redd for at du har blitt mye dårligere. Du hadde det ikke så bra tidligere, men nå er det verre. Det er veldig skremmende. Angsten overskygger alt. Men det er ikke du som har blitt dårligere, det er et resultat av oppstart bivirkninger på medisinen. Du er ikke alene om og oppleve disse bivirkninger. Det er tøft, mye tøffere enn enkelte tror. Veldig mange får sobril som støtte i oppstarten av SSRI. Kan ikke psykologen snakke med legen at du trenger mere hjelp. Prøv om du orker og holde ut litt til. Anonymkode: 3fbed...69c Ja, handler mye om det. Psykologen sa at siden jeg var så sensitiv kunne det ta lenre tid for meg. Er «between a rock and a hard place”, er ofte så dårlig at jeg ikke klarer å få dratt på fontenehuset selv om jeg vet dagen vil bli enda verre hvis jeg ikke gjør det, men har jeg ikke sovet noe særlig så er jeg tom. I fjor var jeg der 09-16 hver dag, er så skuffende å ikke klare. En annen konkret ting som har endret seg er at jeg er så nervøs at hender og føtter stort sett er klamme hele dagen. Sliter men å få roet nervesystemet. Mengden panikk har jo også kommet uventet på. Et det kanskje ett positivt tegn at hjernen reagerer så ekstremt på sikt hvis jeg holder ut? Altså at den viser at endringer skjer, selv om det bare oppfattes som angst nå. 0 Siter
Angstlei Skrevet torsdag kl 18:15 Forfatter Skrevet torsdag kl 18:15 I natt fikk jeg panikk hver gang jeg holdt på å sovne, dette har jeg aldri opplevd før, sov ingenting.. Fortsatt konstant nervøs hele tiden, bare avbrutt av ett migreneanfall. Er det mulig at jeg forsatt er i tilvenningsfasen? Noen som har opplev at den varer så lenge? (Dag 17 på 50mg) 1 Siter
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:04 Skrevet torsdag kl 19:04 Angstlei skrev (39 minutter siden): I natt fikk jeg panikk hver gang jeg holdt på å sovne, dette har jeg aldri opplevd før, sov ingenting.. Fortsatt konstant nervøs hele tiden, bare avbrutt av ett migreneanfall. Er det mulig at jeg forsatt er i tilvenningsfasen? Noen som har opplev at den varer så lenge? (Dag 17 på 50mg) Har du målt nivået av Zoloft. En serumskonsentrasjonsmåling for og se om mengden av medisinen i blodet ligger innenfor det det anbefalte referanseområdet. Dette kan sikkert @ISW mer om enn meg. Anonymkode: 3fbed...69c 0 Siter
Angstlei Skrevet torsdag kl 19:19 Forfatter Skrevet torsdag kl 19:19 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har du målt nivået av Zoloft. En serumskonsentrasjonsmåling for og se om mengden av medisinen i blodet ligger innenfor det det anbefalte referanseområdet. Dette kan sikkert @ISW mer om enn meg. Anonymkode: 3fbed...69c Nei, har ikke målt det, bare tatt CYP test som var normal. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:38 Skrevet torsdag kl 19:38 Angstlei skrev (11 minutter siden): Nei, har ikke målt det, bare tatt CYP test som var normal. Du burde absolutt ta en serumskonsentrasjonsmåling. Spesielt siden du reagerer med så mange bivirkninger. Den viser om du har for lite medisin eller for mye medisin i kroppen. Blodprøven tar du hos fastlegen Anonymkode: 3fbed...69c 1 Siter
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:25 Skrevet torsdag kl 22:25 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du burde absolutt ta en serumskonsentrasjonsmåling. Spesielt siden du reagerer med så mange bivirkninger. Den viser om du har for lite medisin eller for mye medisin i kroppen. Blodprøven tar du hos fastlegen Anonymkode: 3fbed...69c Lite trolig. Mest sannsynlig er det at han får økt angst fordi han har en kraftig angstlidelse. Og kjenner for godt etter, slik sykdommen angst får mentol å gjøre. Anonymkode: e1a3b...3cd 0 Siter
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:43 Skrevet fredag kl 16:43 Hvis du har mulighet, ville jeg tatt en ekspert vurdering av medisiner og dosering. Anonymkode: 3fbed...69c 1 Siter
Angstlei Skrevet i går, 13:13 Forfatter Skrevet i går, 13:13 Føler jeg ikke orker mer, får ikke sove lenger, orker ikke dusje, ligger bare på sofaen med angst og ett hjerte som hamrer. Fastlegen har ikke svart på meldingene jeg sendte forrige uke. Orker ikke ringe mental helse heller. Klarte å skrive dette 0 Siter
Sokk Skrevet i går, 13:27 Skrevet i går, 13:27 Angstlei skrev (5 minutter siden): Føler jeg ikke orker mer, får ikke sove lenger, orker ikke dusje, ligger bare på sofaen med angst og ett hjerte som hamrer. Fastlegen har ikke svart på meldingene jeg sendte forrige uke. Orker ikke ringe mental helse heller. Klarte å skrive dette Kontakt legevakt om det blir uutholdelig og/eller du får tanker om å skade deg selv. Hvis du ikke sover noen ting kan det hende Zoloft ikke er riktig for deg. Enkelte får uventede eller uheldige reaksjoner på SSRI. Jeg vet ikke om det gjelder deg, men hvis det er så ille at du faktisk ikke sover, så må du kontakte lege. Det er dårlig av fastlegen å ikke svare, men da blir legevakten det nest beste alternativet. Det har vel vært nevnt tidligere, men kanskje burde du også vært utredet/vurdert for bipolar 2, evt at depresjonen og angsten ligger et sted på et bipolart spektrum. I så fall er det andre medisiner som heller bør forsøkes. Men igjen, det må du få en lege til å vurdere. Også mistenker jeg at Rivotrilen er med på å gjøre ting verre, og i en drømmeverden a skulle jeg gjerne sett deg få en stabiliserende innleggelse med igangsetting av denne nedtrappingen… 0 Siter
ISW Skrevet i går, 14:39 Skrevet i går, 14:39 Angstlei skrev (1 time siden): Føler jeg ikke orker mer, får ikke sove lenger, orker ikke dusje, ligger bare på sofaen med angst og ett hjerte som hamrer. Fastlegen har ikke svart på meldingene jeg sendte forrige uke. Orker ikke ringe mental helse heller. Klarte å skrive dette Hei. Jeg forstår at dette er helt forferdelig for deg. Angst er utrolig vondt, særlig når den er så sterk som den er nå. Jeg har ti råd til deg. Du trenger ikke følge alle, men klarer du å følge noen få, så er det utrolig bra. 1) Forstå at dette er en midlertidig situasjon, selv om den er for jævlig. Det ville være dumt å gi seg nå, selv om det er fristende (og da snakker jeg både om oppstart SSRI og om selve livet). 2) Gi angsten mindre makt over deg. Det kjennes jævlig og hjertet hamrer, og du svetter. Det er grusomt ubehagelig, men det er ikke farlig. 3) Ikke kjenn etter. Fokuser på å skrive her, du kan ringe Mental Helse/KSOS, du kan ta et par minutter frisk luft. Alt er bedre enn å bare ligge og marinere hjernen i vonde følelser. 4) Ikke "forstå" angsten. Det er en ren biokjemisk reaksjon på opptrapping av en medisin, på toppen av at du er sterkt plaget med angst allerede. Og den vil gå over. 5) Å gjøre "ingenting" med det, kan iblant være det beste du kan gjøre. 6) Ikke flykt unna angsten eller definer den til å være farlig. Ideelt sett skulle du jogget en liten tur eller tatt noen pushups eller en liten treningsøkt. Kroppen din tåler dette, selv om det kjennes både umulig og farlig. 7) Følg mindre med på alle symptomer angsten skaper. Se deg selv litt utenfra og se at nå jobber kroppen din på høygir. Det gir rett og slett sånne symptomer. Det er bare en falsk alarm i kroppen din. 8 ) Vit at det du kjenner når du skal sove er hypnagoge fenomener og ikke noe farlig. Du kan trygt sove, det er bare hjernen som er i alarmberedskap. 9) Ikke slutt med Zoloft. 10) Ikke gi opp. Det kommer bedre dager. 1 Siter
Angstlei Skrevet i går, 14:53 Forfatter Skrevet i går, 14:53 ISW skrev (9 minutter siden): Hei. Jeg forstår at dette er helt forferdelig for deg. Angst er utrolig vondt, særlig når den er så sterk som den er nå. Jeg har ti råd til deg. Du trenger ikke følge alle, men klarer du å følge noen få, så er det utrolig bra. 1) Forstå at dette er en midlertidig situasjon, selv om den er for jævlig. Det ville være dumt å gi seg nå, selv om det er fristende (og da snakker jeg både om oppstart SSRI og om selve livet). 2) Gi angsten mindre makt over deg. Det kjennes jævlig og hjertet hamrer, og du svetter. Det er grusomt ubehagelig, men det er ikke farlig. 3) Ikke kjenn etter. Fokuser på å skrive her, du kan ringe Mental Helse/KSOS, du kan ta et par minutter frisk luft. Alt er bedre enn å bare ligge og marinere hjernen i vonde følelser. 4) Ikke "forstå" angsten. Det er en ren biokjemisk reaksjon på opptrapping av en medisin, på toppen av at du er sterkt plaget med angst allerede. Og den vil gå over. 5) Å gjøre "ingenting" med det, kan iblant være det beste du kan gjøre. 6) Ikke flykt unna angsten eller definer den til å være farlig. Ideelt sett skulle du jogget en liten tur eller tatt noen pushups eller en liten treningsøkt. Kroppen din tåler dette, selv om det kjennes både umulig og farlig. 7) Følg mindre med på alle symptomer angsten skaper. Se deg selv litt utenfra og se at nå jobber kroppen din på høygir. Det gir rett og slett sånne symptomer. Det er bare en falsk alarm i kroppen din. 8 ) Vit at det du kjenner når du skal sove er hypnagoge fenomener og ikke noe farlig. Du kan trygt sove, det er bare hjernen som er i alarmberedskap. 9) Ikke slutt med Zoloft. 10) Ikke gi opp. Det kommer bedre dager. Tusen takk, det hjalp veldig å høre. Prøver å si til meg selv at dette er hjernen som tilpasser seg. En av de mindre plagsomme bivirkningene er at jeg bruker tid på å fokusere nærme når jeg har på linser, men det går nå bra med briller. Så er veldig tydelig på at hjernen kalibrer seg. Er litt trøst i det. 0 Siter
Angstlei Skrevet i går, 14:55 Forfatter Skrevet i går, 14:55 Psykologen sa det kunne ta lengre tid å venne seg til for meg siden jeg har så alvorlig angst og er så sensitiv når det kommer til medisiner. Kjemper nå alt jeg har for å få ett bedre liv. 0 Siter
ISW Skrevet i går, 14:57 Skrevet i går, 14:57 Angstlei skrev (Akkurat nå): Tusen takk, det hjalp veldig å høre. Prøver å si til meg selv at dette er hjernen som tilpasser seg. En av de mindre plagsomme bivirkningene er at jeg bruker tid på å fokusere nærme når jeg har på linser, men det går nå bra med briller. Så er veldig tydelig på at hjernen kalibrer seg. Er litt trøst i det. Bare hyggelig ❤️ Og takk for at du orket å svare meg. Det som skjer er at hjernen din ikke er vant med at det er mye serotonin i synapsene. Derfor reagerer de stimulerende serotoninreseptorene (5-HT2-reseptorer) veldig. Det tar noe tid (varierer litt hvor lenge) før de nedregulerer seg og angsten slipper. Jeg ville lest om detached mindfullness. Jeg synes det hjelper veldig. Ellers kan du sende meg melding når du vil hvis du har det vanskelig. Jeg har trening fra KSOS og kan støtte deg hvis du trenger. 1 Siter
Angstlei Skrevet i går, 14:59 Forfatter Skrevet i går, 14:59 ISW skrev (2 minutter siden): Bare hyggelig ❤️ Og takk for at du orket å svare meg. Det som skjer er at hjernen din ikke er vant med at det er mye serotonin i synapsene. Derfor reagerer de stimulerende serotoninreseptorene (5-HT2-reseptorer) veldig. Det tar noe tid (varierer litt hvor lenge) før de nedregulerer seg og angsten slipper. Jeg ville lest om detached mindfullness. Jeg synes det hjelper veldig. Ellers kan du sende meg melding når du vil hvis du har det vanskelig. Jeg har trening fra KSOS og kan støtte deg hvis du trenger. Tusen takk for at du svarer meg 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.