Gå til innhold

Enig med zuuul

Anbefalte innlegg

Gjest Tussi17
Skrevet

Er helt enig med deg i at personer som gir uttrykk for/truer med å ta sitt eget liv, IKKE gjør dette for å få oppmerksomhet. Eller dvs. både ja og nei. Jeg tror nok at sånne folk som har sånne tanker sliter og har det forferdelig vondt, og føler at de ikke klarer mer og at derfor er døden eneste utvei for å slippe å lide mer. Jeg har erfaring med dette selv (NB! ikke nødvendigvis at dette gjelder erfaringer med meg selv altså.....).

Noen som gir uttrykk for at de vil ta sitt eget liv gjør vel dette fordi egentlig, innerst inne, så vil de leve...og de ønsker at noen skal oppdage dem og dermed stoppe det. Da de er preget av en voldsom ambivalens.

Det tror jeg iallefall er grunn til at folk velger å si det til andre. For dersom de har bestemt seg og er 100% sikker på at de vil dø, så hadde de vel ikke sagt ifra.....slik at andre kunne stoppe dem???

Ikke vet jeg, det finnes jo ingen fasit på dette, men dette er bare noe jeg tror om dette emnet.

Men folk som truer med dette, og gir uttrykk for at de vil dø......bør bli tatt på alvor. Det er utrolig viktig at man ikke overser dette og tenker som så at "pytt pytt.....er sikkert bare noe hun sier, men egentlig ikke mener".

Jeg har selv opplevd at en bekjent tok selvmord for et par år siden, og jeg vet at h*n ikke gjorde det fordi det var gøy eller spennende. Selfølgelig ikke. Hallo liksom.....

Som sagt, folk som har sånne tanker og ønsker trenger mye hjelp og omsorg. Det er ikke bare bare, selv om mennesker rundt den det gjelder kanskje tror det ikke er så ille som det virker. Som sagt, det er VIKTIG å ta sånne ting på alvor. På den måten viser man også at man ikke "driter i" at den selvmordstruend personen tar livet sitt eller ikke. Man viser at man bry seg, ved å vise omsorg og ta det på alvor.

Men folk som truer med sånne ting gjør det nok mest sannsynlig IKKE for å få oppmerksomhet. Det finnes sikkert noen der ute som er sånn, som truer med sånne ting for at andre skal se ham/henne. Men likevel, alle mennesker er forskjellige, så om noen er sånn som ikke mener truslene seriøst (men for å få oppmerksomhet) så gjelder nok dette langt ifra alle.

Håper folk forstår det, og tenker seg om om de skulle oppleve sånne ting.

Dersom folk har mistanke om at en person "lyver" om sånne ting (alså at h*n ikke mener alvor) så snakk med denne personen. Prøv å skaff hjelp til denne personen).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...