frosken Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg bare fortjener ikke å få det bedre. Men du har nok rett i at jeg burde forsøke å ta frem min voksne side, det er bare vanskelig. Jeg tenker jeg skal ikke klage men jeg tenker jeg klarer ikke takke ja til behandling jeg ikke fortjener. Anonymkode: f0259...a29 Jeg synes du skal starte med å fokusere på at DU skal si ja til behandling, DU skal forsøke å nyttiggjøre deg den - i motsetning til at du skal "tildeles" omtanke og omsorg fra andre for å kunne delta. Det er på en måte urimelig å legge dette ansvaret på andre, - det er rimelig at akkurat dette ansvaret skal du selv ta. Om du ikke klarer det umiddelbart, så sørg i det minste for å jobbe med dette som mål. Kanskje skal du nekte deg å gjenta "mantraet ditt" om at du ikke fortjener behandling. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27 minutter siden Skrevet 27 minutter siden frosken skrev (45 minutter siden): Jeg synes du skal starte med å fokusere på at DU skal si ja til behandling, DU skal forsøke å nyttiggjøre deg den - i motsetning til at du skal "tildeles" omtanke og omsorg fra andre for å kunne delta. Det er på en måte urimelig å legge dette ansvaret på andre, - det er rimelig at akkurat dette ansvaret skal du selv ta. Om du ikke klarer det umiddelbart, så sørg i det minste for å jobbe med dette som mål. Kanskje skal du nekte deg å gjenta "mantraet ditt" om at du ikke fortjener behandling. Hvordan jobber jeg med det som mål da? Det er ikke så lett at jeg bare svisj kan endre måten jeg tenker på? Anonymkode: f0259...a29 0 Siter
frosken Skrevet 25 minutter siden Skrevet 25 minutter siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan jobber jeg med det som mål da? Det er ikke så lett at jeg bare svisj kan endre måten jeg tenker på? Anonymkode: f0259...a29 To ting kan du umiddelbart gjøre: 1. "Arrestere" deg selv hver gang du begynner å kverne på temaet "fortjene behandling". Bare stopp tanken og si til deg selv at du - i samme grad som andre mennesker med en sykdom - i Norge har rett til medisinsk behandling 2. Forsøk å ta opp temaet med behandler, med fokus på hvordan du kan slutte med å la forestillingen om å fortjene behandling begrense deg. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18 minutter siden Skrevet 18 minutter siden Ser du forskjellig på f.eks medisinsk behandling for psykisk sykdom, og medisinsk behandling for fysisk sykdom? Må du gjøre deg fortjent til hjelp for et brukket ben? Hva med skolegang; måtte du gjøre deg fortjent til det? Hva med lønn/trygd/sykepenger/AAP; har du mindre rett på noe av dette enn andre? Må du gjøre deg fortjent til det? Nå har helse tatt en avgjørelse for deg. Du sier det er enklere når andre tar avgjørelsen for deg. Benytt deg av det. De har bestemt at du skal være innlagt, og de bestemmer at du skal ha samtaler. Ikke tenk mer enn det akkurat nå. Og så bør du adressere dette med at du ikke ønsker å ta avgjørelser på egne vegne til behandler. Det bør være noe av det første dere snakker om. Det du gjør nå er å umyndiggjøre deg selv. Du ønsker at andre skal ta ansvar for deg og dine valg. Hvorfor? Du gjør deg selv avhengig av andre. Hvorfor? Sånn sett er det lett å trekke det videre til at du rett og slett er blitt avhengig av (tvangs)innleggelse fordi du synes det er behagelig å la andre bestemme. Det er ikke heldig. Hvordan tenker du at det hjelper deg? Anonymkode: 2bb38...add 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.