Gå til innhold

Frynsete fortid


Gjest Takknemlig for svar

Anbefalte innlegg

Gjest Takknemlig for svar

Jeg sysler for tiden med adopsjonstanker, etter flere mislykkede prøverørsforsøk.

Men jeg tror min mann og jeg har et problem, han har nemlig en temmelig frynsete fortid. For å si det rett ut har han vært narkoman, men har kommet seg ut av det og har nå vært nykter i flere år.

Det finnes ikke en snillere og mer omsorgsfull mann, han har bare kommet litt skjevt ut her i livet.

Selv har jeg alltid vært mors beste barn, har ikke rørt noe ulovlig og har alltid vært en lovlydig borger.

Er det noen som vet/har hørt om noen som oss har fått adoptere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg synes dere bør kontakte SUAK å lufte problemet. Det som er helt klart er at dere må levere en utvidet politiattest som viser din manns rulleblad. Det vil vel ha en betydning hvor lenge det er siden han sist ble dømt for noe osv, og så har vel landene ulike krav. Ta ikke sorgene på forskudd, undersøk nærmere. Det må vel være mulighet for tilgivelse i byråkratiet?

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Takknemlig for svar

Hei!

Jeg synes dere bør kontakte SUAK å lufte problemet. Det som er helt klart er at dere må levere en utvidet politiattest som viser din manns rulleblad. Det vil vel ha en betydning hvor lenge det er siden han sist ble dømt for noe osv, og så har vel landene ulike krav. Ta ikke sorgene på forskudd, undersøk nærmere. Det må vel være mulighet for tilgivelse i byråkratiet?

Lykke til

Takk for svar og tydeligvis stort hjerte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man har hatt "trøbbel" tidligere bør jo ikke bety at man skal nektes å få ha omsorgen for barn, det håper jeg virkelig ikke. Det vil selvsagt være av betydning hvor lenge din mann har vært rusfri, og hvor lenge han hadde rusproblemer. Jeg ønsker dere lykke til - og ønsker å sende et tips om at dere støtter hverandre i troen på at dere vil kunne bli gode foreldre. Denne troen vil nok også smitte over til de som skal vurdere dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor til to

Jeg er enig med Selly, hør med SUAK og det lokale sosialkontoret.

Nå er det jo ikke meg vitende kriminelt å være eller ha vært narkoman. Men desverre fører misbruket ofte med seg andre kriminelle aktiviteter. Tror graden av hva som står på rullebladet er avgjørende. Jeg vil tro at det vil bli sett mildere på en dom for bruk og besittelse enn en dom for for eksempel ran.

Men det skal jo være sånn (selv om det ikke alltid er sånn) at når man har sonet ferdig en evt dom som så skal man stille med blanke ark. Om dette er mange år siden (helst over 10 vil jeg tro) så vil jeg tro at man ikke er redd for gjentakelsesfare.

Har han "bare" vært narkoman, og ikke har dommer på rullebladet så er jo saken mye enklere. Dere må fortelle dette til saksbehandleren, men da bør det komme fram i saken hvor lenge dette er siden, og at det er et for lengst tilbakelagt kapittel som både du og han i dag tar avstand fra. Det vil nok da også hjelpe på om dere også er svært måteholdne med alkohol.

Det vil nok også hjelpe godt med en god attest fra dagens arbeidsgiver som kan gi ham gode skyssmål. Kanskje noen "høyt på strå" i lokalmiljøet (prest eller ordfører...eller skolesjef.....) også kan skrive en attest. Høres kanskje teit ut, men slike ting kan gjøre inntrykk på saksbehandlerne i giverlandet som mange plasser har mer respekt for autoriteter enn vi har.

Sjekk nøye med foreningene, hvilke land som lettere kan godta "grums" i fortiden. Noen land er veldig strikse på dette. Og for noen land må dere delta i rettsak i giverlandet. Jeg tror jeg ville unngått et slikt land.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Severin Suveren

Takk for svar og tydeligvis stort hjerte!

Dere må ha politiattester. Selv om man vanligvis får høre at all kriminell aktivitet henger ved på rullebladet resten av livet, stemmer ikke dette, det er koplet til hva man er straffet for, størrelse på straff og hvor lenge siden, samt i hvilken sammenheng man skal ha politiattest.

Spør hos deres lokale politikammer - de kan også si når evt ting som blir med nå er forelda i denne sammenhengen.

(Hadde selv bot for "sivil ulydighet" fra 1981 - den kom ikke på attesten i 1991.)

Attesten må være blank, er den det er han sikkert ferdig med fortida reelt sett også. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...