Gjest zuuul Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 De truer med å tvangsinnlegge meg om jeg ikke går frivillig til samtaleterapi, er det lov da? Jeg har ikke noen diagnose en gang! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50776-er-dette-lov/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Z@pvir Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 Er det familien din? I så fall er det forståelig at de ønsker deg innlagt, hvis du feks har truet med selvmord - og nekter noen form for behandling. De orker isåfall selvfølgelig ikke å ha ansvaret for ditt liv. Da blir de jo i tillegg syke selv etter en stund. Da vil du ikke ha noen hjelp i dem mer heller. Vet jo ikke om denne settingen er tilfelle for deg. Men det er gjerne slike grunner til at det blir foretatt tvangsinnleggelse, tror jeg. Er det fare for liv, er det visst lov - heldigvis! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50776-er-dette-lov/#findComment-199818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
avil Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 Er det familien din? I så fall er det forståelig at de ønsker deg innlagt, hvis du feks har truet med selvmord - og nekter noen form for behandling. De orker isåfall selvfølgelig ikke å ha ansvaret for ditt liv. Da blir de jo i tillegg syke selv etter en stund. Da vil du ikke ha noen hjelp i dem mer heller. Vet jo ikke om denne settingen er tilfelle for deg. Men det er gjerne slike grunner til at det blir foretatt tvangsinnleggelse, tror jeg. Er det fare for liv, er det visst lov - heldigvis! En helt alminnelig psykisk frisk person har faktisk lov å ta livet sitt, og kan snakke om dettte uten å bli tvangsinnlagt. Det er ikke straffbart å begå selvmord, og det er fullt lovlig. Men hvis man er psykisk ute av stand til å ta vare på seg selv, eller er suicidal fordi man er psykotisk (f.eks. stemmer som sier man skal drepe seg selv), kan man tvangsinnlegges. Samfunnet er pliktig til å ta hånd om dem som ikke kan ta hånd om seg selv. Men ikke å tvangsinnlegge folk som er vrangvillige, umulige eller bare vil dø. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50776-er-dette-lov/#findComment-199823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Z@pvir Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 En helt alminnelig psykisk frisk person har faktisk lov å ta livet sitt, og kan snakke om dettte uten å bli tvangsinnlagt. Det er ikke straffbart å begå selvmord, og det er fullt lovlig. Men hvis man er psykisk ute av stand til å ta vare på seg selv, eller er suicidal fordi man er psykotisk (f.eks. stemmer som sier man skal drepe seg selv), kan man tvangsinnlegges. Samfunnet er pliktig til å ta hånd om dem som ikke kan ta hånd om seg selv. Men ikke å tvangsinnlegge folk som er vrangvillige, umulige eller bare vil dø. Er ikke det psykiateren/legen da? Mener de at du ikke er psykisk i stand til å ta vare på deg selv, så tror jeg ikke det nytter hva en mener selv. Eller gjør det det? Tror nok de finner en utvei hvis de vil tvangsinnlegge noen! Legen min mener jeg ikke har noen psykisk sykdom, så hvis jeg forteller han at jeg kunne tenke meg å ta livet av meg, så må det altså avgjøres om jeg er i psykisk ubalanse eller ikke? Hvis jeg sier nei og han sier jo til dette, så tilsier all erfaring at hans ord vil veie tyngre enn mine. Har erfaring med dette fra bekjentskapskretsen. Er det noen psykisk h e l t friske mennesker som ønsker å ta livet av seg da? Utenom de som er så sterke fysisk plaget av sykdom at de ikke orker livet lenger. Men da er vel psykisk ubalanse inne i bildet når det har kommet så langt. Det fysiske og psykiske går ikke an å skille, samme hvilke av dem du er plaget av først. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50776-er-dette-lov/#findComment-199920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest retvizan Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 Fant denne linken til deg, zuuul. her finner du kriteriene. http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-062-003.html Klemz fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50776-er-dette-lov/#findComment-199946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
avil Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Er ikke det psykiateren/legen da? Mener de at du ikke er psykisk i stand til å ta vare på deg selv, så tror jeg ikke det nytter hva en mener selv. Eller gjør det det? Tror nok de finner en utvei hvis de vil tvangsinnlegge noen! Legen min mener jeg ikke har noen psykisk sykdom, så hvis jeg forteller han at jeg kunne tenke meg å ta livet av meg, så må det altså avgjøres om jeg er i psykisk ubalanse eller ikke? Hvis jeg sier nei og han sier jo til dette, så tilsier all erfaring at hans ord vil veie tyngre enn mine. Har erfaring med dette fra bekjentskapskretsen. Er det noen psykisk h e l t friske mennesker som ønsker å ta livet av seg da? Utenom de som er så sterke fysisk plaget av sykdom at de ikke orker livet lenger. Men da er vel psykisk ubalanse inne i bildet når det har kommet så langt. Det fysiske og psykiske går ikke an å skille, samme hvilke av dem du er plaget av først. "Er ikke det psykiateren/legen da? Mener de at du ikke er psykisk i stand til å ta vare på deg selv, så tror jeg ikke det nytter hva en mener selv." I en innleggelseserklæring skal man begrunne skriftlig hvorfor man mener dette. Man må som lege bevise slikt utfra konkrete ting man har observert og sitere pasienten. Det nytter ikke å bare skrive "jeg syns". "Tror nok de finner en utvei hvis de vil tvangsinnlegge noen! ": Hvorfor skulle en lege ha et ønske om å tvangsinnlegge noen? Han/hun har en jobb, og er gjennom dennne underlagt noen juridiske regler, bl.a. at man er nødt til å bruke tvang dersom en pasient er i umiddelbar fare for seg selv eller andre OG er sinnsyk eller vil miste håp om bedring dersom man ikke får behandling straks. Det er ikke det minste morsomt å bruke tvang, og de fleste unngår det i det lengste. "Legen min mener jeg ikke har noen psykisk sykdom, så hvis jeg forteller han at jeg kunne tenke meg å ta livet av meg, så må det altså avgjøres om jeg er i psykisk ubalanse eller ikke? Hvis jeg sier nei og han sier jo til dette, så tilsier all erfaring at hans ord vil veie tyngre enn mine. Har erfaring med dette fra bekjentskapskretsen.": Ja, dersom vi snakker om UBALANSE så er det neppe nok. Man skal enten være psykotisk (og det kan man i sakens natur ikke avgjøre selv) eller så skal man stå i en situasjon der behandling straks er nødvendig, ellers tapes utsiktene til bedring. Og det siste er det selvsagt også lettere for en lege å vite noe om. "Er det noen psykisk h e l t friske mennesker som ønsker å ta livet av seg da? Utenom de som er så sterke fysisk plaget av sykdom at de ikke orker livet lenger. Men da er vel psykisk ubalanse inne i bildet når det har kommet så langt. Det fysiske og psykiske går ikke an å skille, samme hvilke av dem du er plaget av først.": Ja, man behøver ihvertfall ikke være psykotisk for å begå selvmord. Dersom man vil dø fordi man er motløs og trist, er det ingen som kan nekte en det. Jeg vil også tilføye at det er ikke legen alene som bestemmer tvangsinnleggelse. Institusjonen som MOTTAR kan vurdere at innleggelsen er feil, og dessuten kan pasienten alltid klage til kontrollkommisjonen, og de vil da forlange gode argumenter og beviser for tvangsinnleggelsen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50776-er-dette-lov/#findComment-200237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Z@pvir Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 "Er ikke det psykiateren/legen da? Mener de at du ikke er psykisk i stand til å ta vare på deg selv, så tror jeg ikke det nytter hva en mener selv." I en innleggelseserklæring skal man begrunne skriftlig hvorfor man mener dette. Man må som lege bevise slikt utfra konkrete ting man har observert og sitere pasienten. Det nytter ikke å bare skrive "jeg syns". "Tror nok de finner en utvei hvis de vil tvangsinnlegge noen! ": Hvorfor skulle en lege ha et ønske om å tvangsinnlegge noen? Han/hun har en jobb, og er gjennom dennne underlagt noen juridiske regler, bl.a. at man er nødt til å bruke tvang dersom en pasient er i umiddelbar fare for seg selv eller andre OG er sinnsyk eller vil miste håp om bedring dersom man ikke får behandling straks. Det er ikke det minste morsomt å bruke tvang, og de fleste unngår det i det lengste. "Legen min mener jeg ikke har noen psykisk sykdom, så hvis jeg forteller han at jeg kunne tenke meg å ta livet av meg, så må det altså avgjøres om jeg er i psykisk ubalanse eller ikke? Hvis jeg sier nei og han sier jo til dette, så tilsier all erfaring at hans ord vil veie tyngre enn mine. Har erfaring med dette fra bekjentskapskretsen.": Ja, dersom vi snakker om UBALANSE så er det neppe nok. Man skal enten være psykotisk (og det kan man i sakens natur ikke avgjøre selv) eller så skal man stå i en situasjon der behandling straks er nødvendig, ellers tapes utsiktene til bedring. Og det siste er det selvsagt også lettere for en lege å vite noe om. "Er det noen psykisk h e l t friske mennesker som ønsker å ta livet av seg da? Utenom de som er så sterke fysisk plaget av sykdom at de ikke orker livet lenger. Men da er vel psykisk ubalanse inne i bildet når det har kommet så langt. Det fysiske og psykiske går ikke an å skille, samme hvilke av dem du er plaget av først.": Ja, man behøver ihvertfall ikke være psykotisk for å begå selvmord. Dersom man vil dø fordi man er motløs og trist, er det ingen som kan nekte en det. Jeg vil også tilføye at det er ikke legen alene som bestemmer tvangsinnleggelse. Institusjonen som MOTTAR kan vurdere at innleggelsen er feil, og dessuten kan pasienten alltid klage til kontrollkommisjonen, og de vil da forlange gode argumenter og beviser for tvangsinnleggelsen! Jeg høres unektelig litt vrang ut, kanskje. Grunnen til det er jo selvfølgelig at jeg er i en slik fase for tiden, hvor det av og til blir litt håpløst - og den tanken melder seg i korte stunder. Da bør jeg med andre ord ikke være redd for å nevne det for psyker'n. Føler meg ikke så dårlig at jeg bør innlegges, men jeg har jo hørt om noen som, sier de selv, har blitt innlagt mot sin vilje. Vet jo at en sak har flere sider. Tror det er langt igjen til jeg er psykotisk - håper jeg. Unnskyld den provoserende tonen, skal ta meg sammen - den er et uttrykk for hvordan jeg har det for tiden! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50776-er-dette-lov/#findComment-200409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
avil Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Jeg høres unektelig litt vrang ut, kanskje. Grunnen til det er jo selvfølgelig at jeg er i en slik fase for tiden, hvor det av og til blir litt håpløst - og den tanken melder seg i korte stunder. Da bør jeg med andre ord ikke være redd for å nevne det for psyker'n. Føler meg ikke så dårlig at jeg bør innlegges, men jeg har jo hørt om noen som, sier de selv, har blitt innlagt mot sin vilje. Vet jo at en sak har flere sider. Tror det er langt igjen til jeg er psykotisk - håper jeg. Unnskyld den provoserende tonen, skal ta meg sammen - den er et uttrykk for hvordan jeg har det for tiden! Skjønner godt du har piggene ute når det gjelder tvang, og det er kjempeviktig at man vet hva som er lov og ikke. Så slipper man å være unødvendig redd eller å lyve for psyk. Lykke til, håper du får det bedre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50776-er-dette-lov/#findComment-200454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zuuul Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 javel, da kan aldri i verden noen klare å legge meg inn faktisk. ikke så bra som jeg er nå. ikke har jeg tenkt å gå i no jævla samtaleterapi heller, jeg skal ha et liv jeg ikke starte karriere som psykisk pasient. *lol* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50776-er-dette-lov/#findComment-200830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.