Gå til innhold

Problembryst - Nytt forsøk

Anbefalte innlegg

Jeg skrev følgende innlegg den 13 september, men fikk aldri noe svar:

"Jeg er nå gravid for andre gang, i 39 uke. I begge svangerskap har jeg hatt mye råmelk i venstre bryst (det tømmer seg hver natt), men nesten ingenting i det høyre. Høyre brystvorte har også vokst mye mindre enn det venstre.

Da jeg fikk morsmelk, var det på samme måte. Fra venstre bare rant det i strie strømmer, men det kom tydelig mye mindre i det høyre. Når jeg håndmelket, kom en tykk stråle fra det venstre, og en svært tynn fra det høyre.

På grunn av litt komplikasjoner i forbindelse med fødselen, fikk vi en lite gunstig start på ammingen. Fra datteren min var to dager, begynte hun imidlertid å vise interesse for brystet. Men før hun var to uker gammel, hadde hun fullstendig brystvegring mot det høyre brystet. Jeg ønsket å amme med begge bryst, og jeg forsøkte nok å presse henne litt vel mye. Etterhvert fikk hun også brystvegring mot det venstre brystet. Vektøkningen hennes i denne perioden var absolutt ikke tilfredsstillende. Jeg gikk derfor over til kun håndmelking. begge bryst ble da tømt til siste dråpe hver gang, og jeg brukte like lang tid på hvert bryst. Likevel fikk jeg ca. 6 ganger så mye melk ut av det venstre som av det høyre. Det syntes som om det ikke var mulig å gjøre noe med dette.

Nå lurer jeg på om jeg burde gi opp det høyre brystet hvis også dette barnet vegrer seg mot det? Det er nok melk i det venstre hvis jeg bare ammer ofte nok. Men kan det være slik at melken i det høyre brystet er fetere, siden volumet der er mindre? I såfall er det jo dumt hvis barnet skal gå glipp av dette.

Jeg kan også nevne at jeg hadde gjentatte brystbetennelser i høyre bryst, men at dette aldri forekom i det venstre. Problemet med det høyre brystet tror jeg rett og slett er trange kanaler."

Datteren min ble født alt den 15. september, så hun er nå 10 dager gammel. Hun har vært interessert i å suge fra fødselen, men er ikke spesielt storspisende. Det virker som om hun helst vil bruke meg som smokk, når melken kommer slipper hun taket og venter til det ikke renner lenger. Så begynner hun å suge igjen. Jeg er derfor redd hun kan få i seg litt for lite.

Er det lurt å begynne med smokk nå, eller bør vi vente? Og hvis hun ikke legger på seg, hvor lenge kan satse på kun amming før jeg eventuelt begynner å pumpe (jeg vil helst amme). Hun suger riktig, det er jeg sikker på.

Forøvrig har jeg bra med melk i begge bryst, men jeg har alt hatt tilstoppede melkeganger med tilhørende influensasymptomer i høyre bryst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5095-problembryst-nytt-fors%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære sprellik.

Det høres ut som om du kan ha mindre kjertelvev i det høyre brystet som du beskriver som mindre. Spesielt siden du sier at det har forandret seg mindre i svangerskapet. Barnet vegrer seg antagelig mot å ta dette brystet fordi det kommer mindre melk ut. Dette fører igjen til mindre melkeproduksjon og at hun kanskje vegrer seg enda mer. Du har flere muligheter.1. Du kan venne av på det minste brystet og bare amme på venstre. 2. Du kan amme på venstre bryst og prøve over en fastsatt periode å pumpe opp melkeproduksjonen på høyre bryst slik at hun kanskje vil ta dette.3. Du kan amme så lenge det går på begge to.Du har antagelig mest på høyre bryst om morgenen og kanskje vi hun akseptere dette da, men ikke om kvelden. Du må bestemme hva du vil. Det er fullt mulig å amme på et bryst, men man kan føle litt ubehag ved å da ha ekstra stor tyngdeforskjell på brystene. Det er ikke noe problem med den feite melken. Den er jo i begge bryst. Årsaken til gjentatte brystbetennelser på høyre side kan være tette melkeganger pga liten interesse fra barnet til å suge da det ikke kommer så mye der. Fortsetter du å amme på begge sider så vær ekstra påpasselig med å melke ut kuler om barnet fort mister interessen for å suge. Det er også en mulighet at kvinner som er plaget av tette melkeganger har melkeganger som er mer krokete og ikke tømmes godt nok.

Du lurer på om barnet ditt går nok opp i vekt. For å være helt sikker er den eneste måtenå finne ut det på, å veie barnet. Ikke alle barn sier fra om de er sultne og noen barn suger også melken raskt i seg. Jeg ville anbefalle deg til å vente med smokk inntil du er helt sikker på at hun suger effektivt nok til at hun legger på seg. Hun bør nå igjen fødselsvekten ved ca 14 dager. Før du begynner å pumpe om vekøkningen ikke er god nok så bør ammingen observeres. Kanskje barnet sovner ved brystet eller må stimuleres til å suge mer effektivt.

Informasjon via internett erstatter ikke

konsultasjon med lege eller annet kvalifisert

medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp ibrevet bør du rådføre

deg med din kontaktperson i det offentlige

helsevesen.

Hei Sprellik!

Det høres ut som om du har noe av det samme problemet som jeg har.

Etter brystbetennelse i høyre bryst var det veldig vanskelig å få noe ut av det, og selv om jeg pumpet og ammet steg ikke produksjonen noe særlig, sikkert fordi jeg ikke greide å få tømt brystet helt når jeg ammet. (Jeg mistet nesten all melka da jeg var syk + det var en del andre komplikasjoner inne i bildet.) Jeg slet også veldig med å greie å få noe ut når jeg håndmelket. Det bare dryppet, jeg fikk nesten ikke til at det kom noen stråle i det hele tatt. Når jeg pumpet tok det nesten dobbelt så lang tid å få tømt det høyre brystet enn det venstre, enda jeg hadde 4 ganger så mye melk i det venstre.

Da jeg var på seksukerskontroll fikk jeg Syntocinon nesespray av legen. Den inneholder en kunstig framstilt utgave av hormonet som setter i gang melkeudrivningen. Det hjalp masse. Siden sprayen hjelper på utdrivningen av melka, greier vi å få tømt brystet helt hver gang nå.

Nå har melkeproduksjonen økt på det høyre brystet også. Jeg har forsatt mest i venstre bryst, men forskjellen er ikke så stor lenger. Legger til at jeg alltid starter å amme på høyre bryst. Selvom det i begynnelse ikke var så mye i det, tømte derfor datteren min det helt hver gang.

Jeg vet at legene/jordmødrene er uenige om sprayen skal gis. Noen mener at den kan stoppe den naturlige produksjonen av hormonet, men jeg hadde uansett ikke greid meg uten sprayen. Jeg har prøvd å la være å ta den. Utdrivningen funker fint på venstre puppen, men datteren min sier fort i fra at høyrepuppen ikke er bra nok.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...