Gå til innhold

Voksen person med ADHD


Gjest HelleS

Anbefalte innlegg

Gjest HelleS

Lurer på om noen her kan fortelle meg hvilke symptomer som vises på ADHD hos en voksen person.

Jeg vet nok om symptomene hos barn med denne diagnosen, med disse er visstnok noe annereldes hos voksne.

Kan aggresjon/sinne være et symptom?

Svært takknemlig for en innføring i dette - og merk at det er VOKSNE jeg spør om :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange har vanskeligheter med å organisere hverdagen , seg selv , sin familie , passe på avtaler , passe jobb og styre økonomi.

Kapasitet til et sosialt liv er det få som har.

Noen strever med å forplikte seg til vennskap , som lett oppleves som for tett og innvaderende.

Mange har søvnvansker fordi hjernen ikke greier å slappe av.

I voksen alder er det mange som har ett indre kaos og tilegger seg tvangspregede handlinger som f.eks ekstrem vasking , sjekking , telling eller lignende handlinger!

Angst , depresjoner og humørsvingninger er heller ikke uvanlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleS

Mange har vanskeligheter med å organisere hverdagen , seg selv , sin familie , passe på avtaler , passe jobb og styre økonomi.

Kapasitet til et sosialt liv er det få som har.

Noen strever med å forplikte seg til vennskap , som lett oppleves som for tett og innvaderende.

Mange har søvnvansker fordi hjernen ikke greier å slappe av.

I voksen alder er det mange som har ett indre kaos og tilegger seg tvangspregede handlinger som f.eks ekstrem vasking , sjekking , telling eller lignende handlinger!

Angst , depresjoner og humørsvingninger er heller ikke uvanlig!

Takk!

Skriv gjerne mer, om du vet mer ;-)

Og en annen ting- Vet du om det finnes en nett-side om dette?

Må vite mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Skriv gjerne mer, om du vet mer ;-)

Og en annen ting- Vet du om det finnes en nett-side om dette?

Må vite mer...

Hvis du går inn på Sol Kvasir og søker etter ADHD får du opp mange linker...

AD/HD hos voksne varierer veldig .

Noen ( en jeg kjenner) har ett veldig sinne, som han har problemer med å styre...

Jeg ( har ikke fått diagnosen , men min datter har) har tvangs handlinger og er meget rastløs!

Mange dagdrømmer mye og prøver å unngå utfordringer , mister raskt motet og gir fort opp i motgang.

Blir fort slitne når de skal løse oppgaver eller leser.

Frustrasjonsterskelen er lav og de overreagerer fort med å la følelsene ta overhånd.

Hjemme er de ofte negative og irritable og alt som i deres øyne er galt , er alle andres feil.

Framstår ofte som glemsomme , uorganiserte og med lite evne til konsentrere seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er da jente 30 år,med diagnosen,

Mye av det vin skriver er rett,men det bør også komme frem at symptomene er forskjellige hos menn og kvinner,slik de fremkommer hos gutt/jente i barneår/ungdomsår.

Jeg kjenner flere voksne adhd`ere både menn og kvinner...vi sliter med mye av det samme,men det er mye som viser seg kvinner opplever annerledes enn menn,bla annet kjærlighets livet..

Er selv i en fase hvor jeg lærer å se meg selv,med andre øyne enn jeg har sett tidligere.

Men synes det er mye negativt om oss med denne diagnosen,(selvfølgelig er det det alle har behov for å lufte.),men en venninde av meg sa nylig til meg at hun hadde aldri vært kjent med et menneske som har en like stor omsorg for andre,som er like optimistisk og glad,og ikke minst like krativ som jeg var!...(",)....

Det var jagu godt å høre,vi sliter med dårlig selvbilde som regel,så noen rosende ord varmet sjela godt.

Spør i vei du,lettere å svare konkret på spørsmål enn å fortelle generelt.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleS

Hei.

Jeg er da jente 30 år,med diagnosen,

Mye av det vin skriver er rett,men det bør også komme frem at symptomene er forskjellige hos menn og kvinner,slik de fremkommer hos gutt/jente i barneår/ungdomsår.

Jeg kjenner flere voksne adhd`ere både menn og kvinner...vi sliter med mye av det samme,men det er mye som viser seg kvinner opplever annerledes enn menn,bla annet kjærlighets livet..

Er selv i en fase hvor jeg lærer å se meg selv,med andre øyne enn jeg har sett tidligere.

Men synes det er mye negativt om oss med denne diagnosen,(selvfølgelig er det det alle har behov for å lufte.),men en venninde av meg sa nylig til meg at hun hadde aldri vært kjent med et menneske som har en like stor omsorg for andre,som er like optimistisk og glad,og ikke minst like krativ som jeg var!...(",)....

Det var jagu godt å høre,vi sliter med dårlig selvbilde som regel,så noen rosende ord varmet sjela godt.

Spør i vei du,lettere å svare konkret på spørsmål enn å fortelle generelt.

Mvh

Hei mamma 30!

Akkurat det jeg håpte, at det dukket opp en med diagnosen selv.

Jeg skal forklare hvorfor jeg lurer på det jeg spør om.

Min kjæreste fikk diagnosen ADHD da han var liten. I senere tid(for ca 5 år siden) tok psykologer en ny test, og han fikk vite han hadde ADD og et snev av hyperkinetisk lidelse ( som visstnok er det samme som ADHD)

Denne kjæresten min har en enorm oppmerksomhetssvikt. Han glemmer låse dører, han er ofte rastløs, står opp midt på natten og surrer med ett eller annet(spiser gjerne mat), glemmer skru av stekeovner etc.

MEN han er verdens mest omsorgsfulle, snille, nydelige, varme menneske. Han har mye empati og er en god menneskekjenner.

MEN (nok et men) Han har også et voldsomt utagerende mønster, når noe går ham i mot. Han har en tendens til å skylde på meg (eller andre som står ham nær), og han blir verbalt aggresiv. Han kan også slå og hamre på dører som et lite barn.

Dette er han nødt til å jobbe med- det har han forstått.

Jeg liker ikke dette sinnet hans, men forstår vel at det kan være vanlig hos mennesker med ADHD. Er det slik for deg også? Kjenner du deg igjen i noe av de symptomene jeg nevner?

Han har også dårlig selvtillit, og hans kroppsbilde er kjempedårlig.

Han er svært følsom, og har ikke like lett for å tilpasse seg andre mennesker.

Jeg er svært gla i ham, og vil at han skal få hjelp nå. Han har aldri fått behandling eller medisiner.

Har hørt at det i enkelte tilfeller av og til bare er et kjemisk stoff eller et mineral som kroppen mangler.

Hva vet du om behandling av dette?

Håper på svar igjen.

Kjæresten min er selv 32.,

vennlig hilsen Helle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei mamma 30!

Akkurat det jeg håpte, at det dukket opp en med diagnosen selv.

Jeg skal forklare hvorfor jeg lurer på det jeg spør om.

Min kjæreste fikk diagnosen ADHD da han var liten. I senere tid(for ca 5 år siden) tok psykologer en ny test, og han fikk vite han hadde ADD og et snev av hyperkinetisk lidelse ( som visstnok er det samme som ADHD)

Denne kjæresten min har en enorm oppmerksomhetssvikt. Han glemmer låse dører, han er ofte rastløs, står opp midt på natten og surrer med ett eller annet(spiser gjerne mat), glemmer skru av stekeovner etc.

MEN han er verdens mest omsorgsfulle, snille, nydelige, varme menneske. Han har mye empati og er en god menneskekjenner.

MEN (nok et men) Han har også et voldsomt utagerende mønster, når noe går ham i mot. Han har en tendens til å skylde på meg (eller andre som står ham nær), og han blir verbalt aggresiv. Han kan også slå og hamre på dører som et lite barn.

Dette er han nødt til å jobbe med- det har han forstått.

Jeg liker ikke dette sinnet hans, men forstår vel at det kan være vanlig hos mennesker med ADHD. Er det slik for deg også? Kjenner du deg igjen i noe av de symptomene jeg nevner?

Han har også dårlig selvtillit, og hans kroppsbilde er kjempedårlig.

Han er svært følsom, og har ikke like lett for å tilpasse seg andre mennesker.

Jeg er svært gla i ham, og vil at han skal få hjelp nå. Han har aldri fått behandling eller medisiner.

Har hørt at det i enkelte tilfeller av og til bare er et kjemisk stoff eller et mineral som kroppen mangler.

Hva vet du om behandling av dette?

Håper på svar igjen.

Kjæresten min er selv 32.,

vennlig hilsen Helle

hei igjen...

Samboeren din hadde hatt god hjelp hvis han hadde klart å finne noen som hadde kunne hjulpet ham til å fått prøvd ut medesiner....

Ser utallige eksempler på at et menneske omtrent blir til en annen person med rett hjelp.

Kan du ikke sende meg en mail da?

Adr:[email protected]

Litt lettere å "prate" der,...

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helleS

hei igjen...

Samboeren din hadde hatt god hjelp hvis han hadde klart å finne noen som hadde kunne hjulpet ham til å fått prøvd ut medesiner....

Ser utallige eksempler på at et menneske omtrent blir til en annen person med rett hjelp.

Kan du ikke sende meg en mail da?

Adr:[email protected]

Litt lettere å "prate" der,...

Mvh.

Sender en mail i løpet av dagen, jeg.Takk.

Fikk ikke svart i går. ikke på jobb da , vet du :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helle s

hei igjen...

Samboeren din hadde hatt god hjelp hvis han hadde klart å finne noen som hadde kunne hjulpet ham til å fått prøvd ut medesiner....

Ser utallige eksempler på at et menneske omtrent blir til en annen person med rett hjelp.

Kan du ikke sende meg en mail da?

Adr:[email protected]

Litt lettere å "prate" der,...

Mvh.

Har du skrevet rett mail-adresse her?

Jeg får mailen i retur.... :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skrevet rett mail-adresse her?

Jeg får mailen i retur.... :-/

Ja,det er rett adresse,prøv på nytt...

ehh,du ser at det er små bokstaver?

(LKESANEN) bare i små?

HVis du ikke kommer frem nå,send en beskjed på dol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er rett adresse,prøv på nytt...

ehh,du ser at det er små bokstaver?

(LKESANEN) bare i små?

HVis du ikke kommer frem nå,send en beskjed på dol...

Foresten,du kan jo sende meg en adresse

som jeg kan prøve å komme frem til deg på.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helle s

Ja,det er rett adresse,prøv på nytt...

ehh,du ser at det er små bokstaver?

(LKESANEN) bare i små?

HVis du ikke kommer frem nå,send en beskjed på dol...

Sånn, nå tenker jeg du får den. :-)

Jeg trodde den første bokstaven i din mailadresse var en stor i, jeg. Men nå har jeg sendt av gårde med L først ;-)

takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på Sol Kvasir og søker etter ADHD får du opp mange linker...

AD/HD hos voksne varierer veldig .

Noen ( en jeg kjenner) har ett veldig sinne, som han har problemer med å styre...

Jeg ( har ikke fått diagnosen , men min datter har) har tvangs handlinger og er meget rastløs!

Mange dagdrømmer mye og prøver å unngå utfordringer , mister raskt motet og gir fort opp i motgang.

Blir fort slitne når de skal løse oppgaver eller leser.

Frustrasjonsterskelen er lav og de overreagerer fort med å la følelsene ta overhånd.

Hjemme er de ofte negative og irritable og alt som i deres øyne er galt , er alle andres feil.

Framstår ofte som glemsomme , uorganiserte og med lite evne til konsentrere seg!

Hei.

Er det noen som vet hvor jeg skal henvende meg for å få sjekket om jeg har en ADD diagnose?

Klem fra voksen jente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Er det noen som vet hvor jeg skal henvende meg for å få sjekket om jeg har en ADD diagnose?

Klem fra voksen jente

Kjære trista....

Det kommer litt an på hvor du bor det...

Men det kan være en ide å kontakte en nevropsykolog....

Eller be legen din henvise deg til en psykolog som har peiling....

Hvor fikk gutten din diagnosen sin da?

Kan du ikke be om hjelp derfra,eller om de/den kjenner til en plass du kan henvende deg til...

Lykke Til...

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...