Gå til innhold

barn med på hentereise???


vannkastanje

Anbefalte innlegg

vannkastanje

Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt på å ta med vår datter på 10 år til Filippinene,men nå har vi begynt å tenke på at dette kansje er galt?? Grunnene som vi hadde var at det kansje blir vanskelig med maten(hun er utrolig kresen) og så tenkte vi å spare henne for alle vaksinene som vi må ha for å reise dit ( bl.a malariavaksine som jeg har hørt at det er mange som reagerer kraftig på ) Er veldig inntresert i å høre andres erfaringer når det gjelder disse tingene.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, vannkastanje!

Da vi var på hentereise til India ifjor sommer, hadde vi med på turen både min mor og min søster på 13. Hun er også noe kresen av seg i matveien, men har heldigvis ingen problemer med å ta vaksine. Så alt i alt gikk det rimelig godt, syns jeg. Det vil jo sikkert også være en stor opplevelse for storesøster å få være med på selve familieforøkelsen. Et såpass stort barn vil jo sikkert også få mye ut av turen, både kunnskaps - og opplevelsesmessig. Nøler i alle fall ikke med å anbefale å ta henne med.

En god idè er å ta med knekkebrød og tubeost, samt "Rett i koppen" - supper/ drikker og vannkoker. På den måten kan den kresne i alle fall få litt næring i seg. Ellers er det jo ingen fare med å spise frukt som man skreller selv, dersom deres datter liker det, da.

Når det gjelder malaria - vaksinen, så har verken jeg selv eller noen av de andre i familien reagert på denne. Bortsett fra muligens et større håravafall enn til vanlig. Nå vet jeg jo ikke om det er Lariam eller Klorokin dere vil trenge på Filippinene, men vi har brukt Klorokin, mens vår sønn brukte Lariam av medisinske grunner. Dere vil jo neppe være på Filippinene mer enn ca. 14 dager, og malaria - tablett - kuren avsluttes vel fire uker etter hjemkomst.

Ta kontakt med vaksinasjonskontor og forhør dere, slik at vaksiner o.a. kan forberedes i god tid hvis dere vil ta datteren deres med. Lykke til!

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annesophie

Dette er selvfølgelig individuelt, MEN hadde jeg vært 10 år og ikke fått vært med, så hadde ikke jeg vært særlig fornøyd. Så første spørsmål er: har hun lyst til å være med? I så fall er det jo greit. Har hun ikke lyst? Da gjelder det å gjøre det fristende for henne.

Som du skjønner, synes jeg dere burde ta henne med, og særlig siden hun er så stor. Det må jo være spennende og viktig å være med helt fra begynnelsen når lillesøster eller -bror kommer inn i familien.

+ tenk så mye å fortelle på skolen når hun kommer hjem. Hun kommer jo til å bli hovedpersonen i klassen for en stund - det har alle godt av å være innimellom.

Jeg er alenemor til Alexandra på 14 og hun skal være med til Kina og hente en lillesøster (eller bror). Noe annet hadde vært utenkelig, ekstrautgiftene til tross. Vi har reist mye helt siden hun var liten og hun var også veldig kresen tidligere, men de sulter ikke i hjel. Det er alltids noe man liker. I verste fall får dere ta med knekkebrød eller kjeks eller noe hun liker hjemmefra - da blir hun nok lei av det etterhvert og prøver seg frem, om enn aldri så forsiktig. Så lenge de får i seg nok væske går det bra. Ofte holder det å gjøre ting på andre (og mer fleksible) måter enn hjemme. Når man reiser med barn må man gjøre kompromisser, og det kan være ganske gøy. Vi har f eks gjort det sånn at Alex og jeg velger annenhver gang hvor vi skal spise, i praksis etnisk (thai, indonesisk eller hvor vi nå har vært) når det er min tur og McDonald's eller Hard Rock Café eller for den saks skyld roomservice (unger ser ut til å like det) når hun bestemmer.

Jeg er overbevist om at barn har kjempegodt av å reise; det er utdannelse i seg selv + det bygger opp selvtilliten deres. Hun kommer sikkert til å synes det er gøy å prute på markeder og se fremmede dyrearter og mye annet.

Det er bra å være godt forberedt - les mye om landet sammen med henne; det gjør det sikkert likevel - Filippinene blir jo deres andre familieland - men fokuser mer på barneting (hva driver filippinske tiåringer med, hvilke dyr er der, hvordan er det å gå på barneskolen der i forhold til i Norge, osv). Er 10-åringen også fra Filippinene?

Det kan også være en idé og reise noen dager i forveien for å komme over døgnvillheten og bli litt kjent med landet før dere henter lillesøster- eller bror.

Når det gjelder vaksiner, husk at hun sannsynligvis ikke trenger så mange som de voksne, hvis hun følger det vanlige vaksineprogrammet for barn. Vi voksne må oftest oppdatere difteri, stivkrampe og polio. Det har ungene allerede. Hun må nok ta en hepatitt-vaksine (Havrix), men dette er en liten dose og et lite stikk. Min datter tok sin i ca 10-årsalderen og gruet seg forferdelig (hun hater sprøyter), men hun merket knapt stikket. Malaria er for så vidt ikke en vaksine på samme måte som de andre; det tas i form av piller og det er forskjellige typer. De fleste reagerer ikke på det.

Dette ble fryktelig langt; som du skjønner brenner jeg for dette med å reise med barn. Lykke til uansett hva dere velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi har 3 barn, hvorav de 2 minste er adoptert fra Korea i -98 og -00. Vi har hatt barn med begge gangene, og vi har ikke angret på det. Første gang var storesøster nærmere 5 år, andre gang var barna nesten 7 og 2.5 år. Siste gang var farmor og farfar med i tillegg, de var til stor hjelp og syntes det var veldig stort og være med på å hente lilleprinsen, og å se hjemlandet til 2 av barnebarna.

VI har aldri angret på at barna ble med, det som vi syntes var mest

strevsomt var den lange flyreisen. Vi bestilte barnemeny på flyet(må gjøres på forhånd), og hadde med leker, bøker og diverse til aktivisering

Vår gutt, dengang 2.5 år har alltid vært veldig småspist og kresen i maten. Vi hadde med knekkebrød, fårepølse, hvitost som vi vet han liker. I tillegg spiser han ris - heldigvis- så han spiste kun ris når vi var på koreanske restauranter. Mc Donalds finner en ellers overalt, og slik mat spiser jo de fleste barn.

Vaksinasjoner er det som noen har sagt, ikke så mange av til barn. I tillegg til Havrix til storesøster gav vi begge to Ducoral -en drikkevaksine før avreise som beskytter bra mot turistdiare.

Du må gjerne sende meg en mail om du vil:

[email protected]

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...