Gå til innhold

Savner fagfolk som svarer og gir gode råd


Gjest ønsker fagråd

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker fagråd

I mange av de andre forumgruppene er det fagfolk som svarer på innlegg. Jeg savner det her.

Blir dette sett på som kun et lykke- og gratulasjonsforum ? Her blir det tatt opp mange viktige ting. Både når det gjelder adopsjonsprosessen rent formelt, og foreldrenes følelsesmessige tilstand i den lange og usikre ventetiden. Det blir dessuten tatt opp problemer i forbindelse med forskjellige skader og reaksjoner barna kan ha, og foreldrenes og omgivelsens reaksjoner på adoptivbarnet. Vi burde derfor absolutt være et forum som får råd og tilbakemeldinger fra fagfolk.

Så kan man jo si at mange av de andre forumgruppene dekker de samme problemstillingene. Men de gjør faktisk ikke det. Man ser både her, og i det vanlige hjelpeapparatet at det er altfor lite kunnskap om det spesielle som gjelder adoptivbarn og adoptivforeldre. For det er spesielt og annerledes på veldig mange måter. Jeg mener det er en like god måte å få barn på som å føde selv, ikke noe dårligere, men ANNERLEDES. Mange av oss adoptivforeldre blir spesialister på enkelte områder etterhvert, sånn at vi kan hjelpe og veilede hverandre, og godt er det. MEN JEG SAVNER ALTSÅ EN FAGPERSON I TILLEGG!!!

Jeg mener det må være en person som har god greie på adopsjonsprosessen, som vet og forstår mye om menneskelige reaksjoner, og som vet noe om å være annerledes i Norge. Seksjonssjefen i SUAK burde ha alle disse kvalifikasjonene. Han har antagelig nær kontakt både med adopsjonsforeningene, Departementet og sosialkontorene, og vet om alle lover, retningslinjer og regler på området. Han er utdannet psykolog og bør derfor kunne mye om den menneskelige og følelsesmessige siden. Jeg har dessuten lest lenger ned her at han er gift med en pakistaner, så da antar jeg at han også vet noe om å være annerledes i Norge. Han burde altså inneha alle de kvalifikasjonene som vi trenger. Om han har personlig egnethet til en sånn oppgave vet ikke jeg noe om. Suak har vært utsatt for mye kritikk, men jeg har inntrykk av at det for det meste er på saksbehandlernivå. Dette måtte jo være en unik mulighet for SUAK og han selv til å få bedre kontakt med noen av søkerne også. Få bedre kjennskap til hva vi føler og mener - hvordan vi har det. Og dessuten kunne gi oppklarende og faglige tilbakemeldinger.

Hva mener dere andre ? Har dere evt. noen forslag til kvalifikasjoner, erfaringer og utdannelse personen bør ha ? Håper på mange innspill !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette synes jeg var en god ide. Kunne vært veldig nyttig at en med gode kunnskaper og innsikt kunne svare her. Hvem kan spørre om det er mulig å få til en svarordning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker fagråd

Dette synes jeg var en god ide. Kunne vært veldig nyttig at en med gode kunnskaper og innsikt kunne svare her. Hvem kan spørre om det er mulig å få til en svarordning?

Jeg har sendt innlegget til Webmaster også. Håper han kan svare på om det er mulig, og hvor vi evt. kan henvende oss.

Eller vet noen her inne hvor vi kan henvende oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alba

Jeg støtter din oppfordring om at dette også burde kunne være et forum hvor man kan få svar og saklig informasjon fra kvalifiserte fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget ditt! Hva med den fagpersonen adopsjonsforeningene allerede samarbeider med (se Adopsjonsforum)? Hun er jo ikke underlagt verken SUAK eller adopsjonsforeningnene som sådan, men opererer helt uavhengig såvidt jeg har forstått. I alle fall,håper det lar seg gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kinadoptant

Jeg er helt enig! Tror kanskje ikke noen i SUAK er egnet til den jobben. Godt forslag med kuratoren adopsjonsforeningene bruker. Tviler på at DOL har økonomi til å ansette flere fagfolk. Kanskje adopsjonsforeningene og SUAK vil sponse en som kan svare på innlegg??? Det vil vel være i deres interesse også at brukerne får saklige og riktige svar. Så vidt jeg har forstått er mange av saksbehandlerne "fly forbanna" på internett og all feilinformasjonen de mener blir spredt via DOL. Her har de sin store sjanse !

Jeg sender hovedinnlegget videre til adopsjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...