Gå til innhold

Anorektikere på trening

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Z@pvir

Tror ikke dette blir tatt tak i av helsestudio-ansatte, dessverre.

Noe som jeg synes er betenkelig er denne test-utskriften du får på enkelte studioer, hvor det står angitt andel fett på kroppen, i % og kg.

Må jo være en skikkelig trigger for anorexia-spirer i tenåra! Der står det svart på hvitt at kroppen består av så og så mange kg FETT. Det mange ikke tenker på da ( i disse slanketider) er jo at mye av dette fetter må vi jo ha. Unge jenter vil vel lett tenke at det er det antall fett de må slanke vekk.

Jeg er gammel nok til å tåle å se det svart på hvitt. Vet hvordan jeg ser ut, men hadde kanskje ikke tatt det like lett og humoristisk den gangen jeg var 16.

Bare et tankekors!

Gjest (ikke undertegnet)

Tror ikke dette blir tatt tak i av helsestudio-ansatte, dessverre.

Noe som jeg synes er betenkelig er denne test-utskriften du får på enkelte studioer, hvor det står angitt andel fett på kroppen, i % og kg.

Må jo være en skikkelig trigger for anorexia-spirer i tenåra! Der står det svart på hvitt at kroppen består av så og så mange kg FETT. Det mange ikke tenker på da ( i disse slanketider) er jo at mye av dette fetter må vi jo ha. Unge jenter vil vel lett tenke at det er det antall fett de må slanke vekk.

Jeg er gammel nok til å tåle å se det svart på hvitt. Vet hvordan jeg ser ut, men hadde kanskje ikke tatt det like lett og humoristisk den gangen jeg var 16.

Bare et tankekors!

Det står jo på treningsmaskinene at dersom man føler seg svimmel skal man straks avslutte. Dette er jo for at man skal ta hensyn til trenerens helse. Det er jo også 18 års aldersgrense ved treningsstudioer. Det er vel også en hensikt med det. Jeg syntes det er så vondt å se skjelletter delta på tøffe aerobictreninger som vare 1 1/2 time med instruktører som skal pushe oss til å gjøre en ekstra innsats. Normalvektige trenger denne treningen, men anorektikere burde vel heller bli fanget opp av helsevesenet. Dersom man er anorektiker uten et sosialt nettverk som kan hjelpe, er man jo veldig sårbar hvis ikke andre kan hjelpe dem.

Gjest ikke nå

Hvem skulle i så fall ha ansvaret om de tente i skogen? Skogeieren?

Eller langs veien? Statens veivesen?

Bra sagt!!!

Jeg får ikke lov til å trene på SATS eller lignede.Og er veldig irritert!!!De påstår jeg er for tynn.Jeg synes jo det stikk motsatte...

Gjest (ikke undertegnet)

Dette kan ikke sammenlignes, men jeg skjønner hva du mener. Hvis skogeieren ser at noen tenner på skogen, er det klart at han ville reagert og fått dem straffet. I dette tilfellet dreier det seg om anorektikere som ser ut som skjeletter og som kanskje ved å trene svimer av eller det som verre er, burde det ikke da settes en grense for hva som er akseptabelt på et treningsstudio. De har vel ansvar hvis et treningsapparat er satt sammen feil og det skjer en skade. Jeg syntes du noen ganger gir frekke og tåpelige svar tilbake Nils. Å lese dine kommentarer er noen ganger som å få et slag i ansiktet.

Annonse

Gjest (ikke undertegnet)

Dette kan ikke sammenlignes, men jeg skjønner hva du mener. Hvis skogeieren ser at noen tenner på skogen, er det klart at han ville reagert og fått dem straffet. I dette tilfellet dreier det seg om anorektikere som ser ut som skjeletter og som kanskje ved å trene svimer av eller det som verre er, burde det ikke da settes en grense for hva som er akseptabelt på et treningsstudio. De har vel ansvar hvis et treningsapparat er satt sammen feil og det skjer en skade. Jeg syntes du noen ganger gir frekke og tåpelige svar tilbake Nils. Å lese dine kommentarer er noen ganger som å få et slag i ansiktet.

Gjest Engelen33

Kjære, ikke undertegnet.

Vet du, jeg er faktisk helt enig med deg. Takk for at du spurte om det i det hele tatt. Har faktisk ikke flere ord...

Klem fra

Nils Håvard Dahl, psykiater

Obs. Det ble en viktig r for lite i mitt forrige innlegg. Her er korrekt versjon:

Hvem skulle i så fall ha ansvaret om de trente i skogen? Skogeieren?

Gjest anna banana@

Enig du ''ikke undertegnede''. Syntes også du fikk et litt kvasst svar av Nils Håvard Dahl, men det var faktisk litt morsomt og... spesiellt det at du misforstod den skivefeilen! Men likevel må jeg få si at jeg holdr med deg, fordi de som jobber på treningsstudioer har/burde ha et visst annsvar overfor deres medlemmer. Det kan ikke sammenlignes med skogseiere og statens vegvesen i det hele tatt. Men hvis noen derimot hadde hugget ned et tre på ulovlig vis/ødelagt veien kunne en av disse komt på banen. Det er det som er DERES felt! Treningstudioer har TRENING/HELSE som felt.

Enig med deg!!

Klems fra

Nils Håvard Dahl, psykiater

Enig du ''ikke undertegnede''. Syntes også du fikk et litt kvasst svar av Nils Håvard Dahl, men det var faktisk litt morsomt og... spesiellt det at du misforstod den skivefeilen! Men likevel må jeg få si at jeg holdr med deg, fordi de som jobber på treningsstudioer har/burde ha et visst annsvar overfor deres medlemmer. Det kan ikke sammenlignes med skogseiere og statens vegvesen i det hele tatt. Men hvis noen derimot hadde hugget ned et tre på ulovlig vis/ødelagt veien kunne en av disse komt på banen. Det er det som er DERES felt! Treningstudioer har TRENING/HELSE som felt.

Enig med deg!!

Klems fra

Hvordan ser du for deg kriteriene og prosedyrene for å nekte noen inngang?

Skal en regne ut BMI på alle brukere og kaste ut de som ligger under 19?

Hva da med de slanke uten spiseforstyrrelse?

Skal en kreve legeattest av alle som vil trene på helsestudio? I så fall, hvor lang gyldighet skal den ha? Vil det øke terskelen for å trene for svært mange andre?

Når alle disse stømmer til legen for attest og fortrenger syke, vil den netto helsegevinsten bli positiv eller negativ?

Om en greier å hindre anorektikerne i å trene på helsestudio, vil de da slutte med treningstullet" og bli friske, eller vil de bare trene et annet sted - i skogen eller langs veien? Vil det være et fremskritt?

Bør sportsforretninger kreve legeattest av skummelt slanke som vil kjøpe ergometersykkel?

Vil det være "gauking" om en litt korpulent kjøper ergometersykkel til en anorektiker for å omgå kravet om legeattest?

Kan vi i det hele tatt komme unna at folk til syvende og sist må ta ansvar for seg selv?

Gjest (ikke undertegnet)

Obs. Det ble en viktig r for lite i mitt forrige innlegg. Her er korrekt versjon:

Ja, det var en viktig skrivefeil du rettet opp der. Nå skjønner jeg svaret ditt bedre. Nei, selvfølgelig kan man ikke kreve legeattest for å trene på treningsstudio. Det er bare det at jeg får så vondt av disse skjelettene som kommer på treningen (da mener jeg virkelige skjeletter som man ser er syke). Jeg syntes bare det er så leit at alle bare har ansvar for seg selv og ingen er opptatt av hverandre lenger. Det jeg mente med innlegget mitt var ikke at man skulle kreve legeattester i hytt og pine, men at folk viser litt mer medmenneskelighet med hverandre. Hvis det var jeg som var i ferd med å sulte meg til døde og jeg ikke hadde noe sosialt nettverk å henvende meg til, ville kanskje en som brydde seg om meg få meg til å tenke og forhåpentligvis komme på bedre tanker. I dag skal liksom alle bare passe seg selv selv om man ser at andre har det vondt. Det er forstålig det, men det er også vondt. "Du skal ikke tåle så indelig vel den urett som ikke rammer deg selv".

Annonse

Gjest (ikke undertegnet)

Ja, det var en viktig skrivefeil du rettet opp der. Nå skjønner jeg svaret ditt bedre. Nei, selvfølgelig kan man ikke kreve legeattest for å trene på treningsstudio. Det er bare det at jeg får så vondt av disse skjelettene som kommer på treningen (da mener jeg virkelige skjeletter som man ser er syke). Jeg syntes bare det er så leit at alle bare har ansvar for seg selv og ingen er opptatt av hverandre lenger. Det jeg mente med innlegget mitt var ikke at man skulle kreve legeattester i hytt og pine, men at folk viser litt mer medmenneskelighet med hverandre. Hvis det var jeg som var i ferd med å sulte meg til døde og jeg ikke hadde noe sosialt nettverk å henvende meg til, ville kanskje en som brydde seg om meg få meg til å tenke og forhåpentligvis komme på bedre tanker. I dag skal liksom alle bare passe seg selv selv om man ser at andre har det vondt. Det er forstålig det, men det er også vondt. "Du skal ikke tåle så indelig vel den urett som ikke rammer deg selv".

Gjest bellaen

Bra sagt!!!

Jeg får ikke lov til å trene på SATS eller lignede.Og er veldig irritert!!!De påstår jeg er for tynn.Jeg synes jo det stikk motsatte...

Hvis du syntes du er stor, og ALLE rundt deg mener du er for tynn (de har til og med gått så langt som å nekte deg adgang på SATS) da er det jo faktisk en SVÆRT stor sjangse for at du er syk jo!! Men du ser det kanskje ikke selv.....

Det er jo nettopp dette som er tegn på anoretikere!!!

Gjest bulimiker

Bra sagt!!!

Hei

Er helt enig folk må slutta å legge seg opp i kossen andre ser ut. Har og blitt nekta å trena på sats sjølv om eg hadde legeerklæring der psykiateren min anbefalte trening. Vekta mi er og slik som den var før eg fekk sf, he lagt på meg 10kg, og blir nekta å trena, det er helt på tryne. Eg vil trena på grunn av at det hjelpe på depresjonen, men å bli nekta for at noen syns at ein er for tynn, det er tross alt eins egen valg koss ein vil sjå ut. og når andre legg seg opp i det blir det feil. Sa de noe til deg kva tid du kunne begynna å trena? Eg kommer iallefall til å begynna å trena ein annen plass, når sats setter seg over kva ein psykiater sier er best ang trening, kan de for min del dra til helvete, det er mesten som eg har lyst å gå til avisa og henga de ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...