Gjest Effex Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Jeg er en kvinne på 31 år som sliter med forfærdelige mareritt så og si hver enenste natt. Jeg våkner kliss blaut av svette, og må snu dyne og pute flere ganger. Jeg sover godt, kanskje takket være 15 mg Tolvon hver kveld. I tillegg bruker jeg 75 mg x 2 Efexor. Kan marerittene ha en sammenheng med medisinbruken, evnt blandingen? Jeg syns det er litt vanskelig å snakke med min doktor da han ikke er Norsk, og ikke får med seg mer enn 90 % av det jeg sier. Jeg begynte med Effexor etter at jeg ble innlagt på psyk for to og et halvt år siden. Min diagnose den gang var Ustabile Personlighetsforstyrrelser. Disse marerittene har holdt på i ca et halvt år som jeg kan huske, kanskje lenger. Jeg lever i et turbulent ekteskap med en utlending, og tenker at kanskje det har noe med de fæle drømmene å gjøre. Han er aldri hjemme, og ofte borte om natten, derfor føler jeg at jeg trengr medisin for å sove. Jeg har ligget våken og bekymret sikkert tusen netter og ventet på han. Drømmene dreier seg om død og fordervelser, at jeg mister folk jeg er glad i osv. Ellers har jeg ikke mer problemer enn folk flest. Har jobb, bil og normale fritidsinteresser. Er litt overvektig, og har også de siste månedene slitt med diarre og mavesmerter. Kunne Doktoren ha hjulpet meg? Burde jeg oppsøke en psykolog eller psykiater? Disse drømmene tar snart livet av meg. Jeg er like sliten når jeg våkner som da jeg la meg. Takk på forhånd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51475-mareritt-hver-eneste-natt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulva Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Medisiner døyver bare symptomene - men fjerner dem ikke. Det du trenger er vel ikke mer eller andre medisiner, men å slippe å bekymre deg mer hver natt? Enten må du få orden på ekteskapet, eller bryte ut av det. Mareritt betyr at du sliter fælt med å bearbeide vonde opplevelser og følelser - både fra fortid og nåtid. Ellers tror jeg du kan vinne på å ikke spise mye de siste to-tre timene før du legger deg, og dersom du er sulten må du for all del ikke stappe i deg før sengetid. Det kan gi magesmerter og urolig søvn. Men ellers finnes det vel verre ting enn trøstespising. For øvrig kjenner jeg til mange som får underlige og livlige drømmer ved bruk av AD - og særlig Tolvon! Dersom du ikke holder ut mer, syns jeg du skal konsultere en søvnekspert. Det finnes faktisk medisiner som gir dypere og mer drømmeløs søvn. Men det beste er nok å bearbeide vonde følelser og problemer - og selvsagt: Forandre den livssituasjonen som gjør deg ulykkelig og urolig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51475-mareritt-hver-eneste-natt/#findComment-204688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.