Gå til innhold

Røykeavvenningspillen Zyban!!!!!!

Anbefalte innlegg

Hallo!

I ett tidligere innlegg på dette forumet leste jeg om Zyban,nå lansert som den nye helbrederen for røykere,også brukt mot depressivitet.Noen foreslo dette for barn og voksne med AD/HD.Den skal vistnok produserer dopamin,noe som AD/HDere har for lite av.

I kveldens TV2 nyheter kl 21.00 får vi høre om bivirkningene av denne medisinen.......Kanskje det er noe å få med seg før noen inntar denne pillen??????

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5166-r%C3%B8ykeavvenningspillen-zyban/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg så innslaget på TV 2 om bivirkningene på Zyban. Men jeg hører at min datter (hun er i USA) har stor nytte av denne medisinen. Hun har brukt Ritalin i nesten 1 år, og har ikke hatt den ventede effekt av dette. 2 timer etter at hun tok 2 stk. Ritalin satt hun og skalv, og greide ikke konsentrere seg om noe.

Hun sto og hoppet på gulvet, for det var sånn uro inne i henne, og greide ikke føre en samtale på lengre enn 1 minutt.

Plutselig er hun helt rolig, føler selv at dette hjelper (skriver mailer til meg om virkningen), og har til og med lest en bok, noe hun ikke har greid på flere år.

Hennes bror, som hun er på besøk hos, sier hun er som et nytt menneske.

Les hva psykiater Nils Havard Dahl svarer på mitt innlegg om Zyban tidligere. Han viser til en studie fra USA hvor 76% av ADHD'ere hadde positiv respons på denne behandlingen. Det må da være en sensasjon ?? Sammenlignet med Ritalin kan da ikke disse bivirkningene være verre?

Ja, jeg så innslaget på TV 2 om bivirkningene på Zyban. Men jeg hører at min datter (hun er i USA) har stor nytte av denne medisinen. Hun har brukt Ritalin i nesten 1 år, og har ikke hatt den ventede effekt av dette. 2 timer etter at hun tok 2 stk. Ritalin satt hun og skalv, og greide ikke konsentrere seg om noe.

Hun sto og hoppet på gulvet, for det var sånn uro inne i henne, og greide ikke føre en samtale på lengre enn 1 minutt.

Plutselig er hun helt rolig, føler selv at dette hjelper (skriver mailer til meg om virkningen), og har til og med lest en bok, noe hun ikke har greid på flere år.

Les hva psykiater Nils Havard Dahl svarer på mitt innlegg om Zyban tidligere. Han viser til en studie fra USA hvor 76% av ADHD'ere hadde positiv respons på denne behandlingen. Det må da være en sensasjon ?? Sammenlignet med Ritalin kan da ikke disse bivirkningene være verre?

Hei igjenn!

Jeg syntes at bivirkningene så litt skummle ut jeg.

Søvnforstyrrelsene var jo greie,for dt har min sønn også med Ritalin.

Selvmordstanker-jeg vet at noen AD/HDere har det,men mest før de begynner med Ritalin,kanskje.OBS,OBS.

Epeleptiske anfall-høres alvorlig ut spør du meg!

Og så depresjon da,trodde denne pillen var mot depresjon jeg.

Hvis dere hørtehva hun damen som satt og leste om bivirkningene fra en bok,sa,så nevnte hun også konsentrasjonsproblemer,og det trenger i allefall ikke min sønn mer av!

Nei,jeg tror jeg fortsatt sverger til Ritalin jeg,og hvis effekten av den skulle avta,så har vi jo nå fått den nye Dexaminen,som sikkert er verdt å prøve.

Skal ikke si at din datter ikke skal bruke dette preparatet jeg,sikkert ett godt alternativ til henne,men med tanke på min sønn på 9 år,så tror jeg nok at røykeavvenningen bør komme når den tid melder seg:-)

Tror du ikke at din datter muligens fikk for stor dose,hvis hun fikk skjelvinger-min får skjelvinger hvis han tar for mye av astma sprayen sin.Ritalin og Becotide er ingen god blanding for han.

Klæm fra

Jeg skjønner godt at man blir skremt av bivirkninger. Hvem blir ikke det. Jeg kan jo nevne noen som står i Felleskatalogen om Ritalin:

Nervøsitet, søvnløshet, nedsatt appetitt (disse er forbigående). Kan forekomme: Hodepine, døsighet, svimmelhet, takykardi (hurtigere hjerterytmer, blodtrykk og pulsforandringer, sjelden angina pectoris, isolerte tilfeller av toksis psykose, forbigående senket stemningsleie osv. osv. osv.

Man bør kanskje prøve medisinen først og se hvilken nytte/effekt den har på personen før en leser/skriver om bivirkninger.

Vi har i alle fall store forventninger til Zyban.

PS. Min datter er 18 år.

Jeg skjønner godt at man blir skremt av bivirkninger. Hvem blir ikke det. Jeg kan jo nevne noen som står i Felleskatalogen om Ritalin:

Nervøsitet, søvnløshet, nedsatt appetitt (disse er forbigående). Kan forekomme: Hodepine, døsighet, svimmelhet, takykardi (hurtigere hjerterytmer, blodtrykk og pulsforandringer, sjelden angina pectoris, isolerte tilfeller av toksis psykose, forbigående senket stemningsleie osv. osv. osv.

Man bør kanskje prøve medisinen først og se hvilken nytte/effekt den har på personen før en leser/skriver om bivirkninger.

Vi har i alle fall store forventninger til Zyban.

PS. Min datter er 18 år.

Hei

Forskjellen på Ritalin og denne Zyban er nok at bivirkningene var mye oftere tilstede ved Zyban. Såpass ofte at de så et poeng å advare spesielt.

Men det er klart. For de som har store bivirkninger eller ingen effekt av Ritalin, (som nok er tryggere, da de alvorlige bivirkningene her er MEGET sjeldne) skjønner jeg godt at man ønsker å prøve Zydan. Jeg syns nok det er lurt med tett oppfølging av lege, og at brukeren som din datter er voksen. Lykke til i alle fall.

Annonse

Hei igjenn!

Jeg syntes at bivirkningene så litt skummle ut jeg.

Søvnforstyrrelsene var jo greie,for dt har min sønn også med Ritalin.

Selvmordstanker-jeg vet at noen AD/HDere har det,men mest før de begynner med Ritalin,kanskje.OBS,OBS.

Epeleptiske anfall-høres alvorlig ut spør du meg!

Og så depresjon da,trodde denne pillen var mot depresjon jeg.

Hvis dere hørtehva hun damen som satt og leste om bivirkningene fra en bok,sa,så nevnte hun også konsentrasjonsproblemer,og det trenger i allefall ikke min sønn mer av!

Nei,jeg tror jeg fortsatt sverger til Ritalin jeg,og hvis effekten av den skulle avta,så har vi jo nå fått den nye Dexaminen,som sikkert er verdt å prøve.

Skal ikke si at din datter ikke skal bruke dette preparatet jeg,sikkert ett godt alternativ til henne,men med tanke på min sønn på 9 år,så tror jeg nok at røykeavvenningen bør komme når den tid melder seg:-)

Tror du ikke at din datter muligens fikk for stor dose,hvis hun fikk skjelvinger-min får skjelvinger hvis han tar for mye av astma sprayen sin.Ritalin og Becotide er ingen god blanding for han.

Klæm fra

Epilepsi/kramper er en bivirkning av zyban som forekommer sjeldent. Fakta er at Zyban er en mer selektiv og svakere dopaminforsterker enn ritalin og har derfor både færre virkninger og bivirkninger. Rent farmakologisk er zyban en svakere analog av khatinone som igjen er en svakere analog av amfetamin. Ritalin en likeverdig analog av amfetamin. Dvs Amfetamin = ritalin > khatinone > zyban.

Faren med zyban er kanskje at den ikke gir noen ubehagelige bivirkninger/rus før man har tatt altfor mye. For å unngå dette er det bare å være forsiktig. Har forresten lest på obskure amerikanske nettsider at zyban gir skuffende lite ruseffekt i sammenlignet med sine mer potente slektninger.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...