Gå til innhold

Russefeiring/russebil


Gjest gruer meg

Anbefalte innlegg

Gjest gruer meg

Min eldste er ikke tenåring ennå - men jeg har allerede begynt forebyggingen mot russefeiring. Vi har aldri oppsøkt russetoget, og jeg har heller ikke applaudert russekort som hun har fått tak i, snarere tvert i mot. For et par uker siden snakket vi om russebiler (det er en vgs like ved skolen hun går på), og jeg lovet henne at hvis hun dropper russefeiringen (megafestene og russebil) skal hun i stedet få kr 10000 til begynnelse på egen "ordentlig" bil. Er det andre foreldre som klarer å holde ungdommen "unna" de største farene ved russefeiringen og hvordan gjør dere det? Det har jo aktualisert seg i dag, da 4 ungdommer ble drept i dag morges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Syns det du tenker er veldig flott jeg, men det kommer jo veldig an på hvordan hver enkelt person er. Jeg er russ nå, men føler veldig lite behov for å feste og "dumme" meg ut. Har ordna meg russeklær, men det er vel mest for å ha et minne.

Så uansett, er ikke sikkert din eldste blir den største festrussen heller, men det er greit å advare og snakke om hva som kan skje.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussetrollet

Synes også det er et flott forslag du kommer med.

Jeg var selv russ i fjor, og var ute for en trafikkulykke. (Jeg var på vei inn i bilen, og sjåføren begynte å kjøre mens døra var vid åpen, og jeg var på vei inn). Hun svingte med ett inn på en parkeringsplass, og jeg for baklengs ut av bilen. Holdt på å bli påkjørt av en buss mens jeg rullet rundt. Endte opp på sykehus, med kraftig hjernerystelse, forstuet fot, brukket hånd, og masse blåmerker...

Føreren av bilen ble dømt for uaktsom kjøring. Hadde jeg fått velge på nytt i dag med penger som alternativ til egen bil, ville jeg valgt 10000 kr fremfor russebil, helt klart.

Russetiden forbindes med biler, fyll og fester, men man burde tenke seg om flere ganger før man velger russebil. Mange av de er ikke særlig trafikksikre en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katrine M

Du får snakke med henne om dette i tiden fremover, og forklare hvorfor dere er redde. Et alternativ er jo at hun tar siste året og artium et annet sted /et annet land, og evt bare tar de fagene hun ikke får tatt der som privatist her hjemme.

Jeg var russ, men ikke med på russebil/ buss. Det var to av venninnene mine som heller ikke var så aktive. Var med på noen arrangementer, men drakk meg ikke veldig full. Ble hentet (litt diskret) av min student-storebror fra noen av festene, han fikk litt "lønn" av foreldrene mine for å være edru og tilgjengelig på mobil de kveldene jeg var ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gruer meg

Synes også det er et flott forslag du kommer med.

Jeg var selv russ i fjor, og var ute for en trafikkulykke. (Jeg var på vei inn i bilen, og sjåføren begynte å kjøre mens døra var vid åpen, og jeg var på vei inn). Hun svingte med ett inn på en parkeringsplass, og jeg for baklengs ut av bilen. Holdt på å bli påkjørt av en buss mens jeg rullet rundt. Endte opp på sykehus, med kraftig hjernerystelse, forstuet fot, brukket hånd, og masse blåmerker...

Føreren av bilen ble dømt for uaktsom kjøring. Hadde jeg fått velge på nytt i dag med penger som alternativ til egen bil, ville jeg valgt 10000 kr fremfor russebil, helt klart.

Russetiden forbindes med biler, fyll og fester, men man burde tenke seg om flere ganger før man velger russebil. Mange av de er ikke særlig trafikksikre en gang...

Takk for støtten! Jeg tror vi fortsetter slik vi har tenkt, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de fleste så blir jo russetiden er fin tid, og en tid man har mange morsome og gode minner fra.

Russetiden er selvsagt litt oppskrytt, men det blir galt å demonisere russefeiringen som om det skulle være en stor ulykke. Hvis dine barn i utgangspunktet er "oppegående" mennesker så blir ikke russetiden noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...