Gå til innhold

Nå har det skjedd


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest anonym

Nå har det skjedd i Norge også. En familie som har ventet i 14 måneder på tildeling fra Kina, har i steden fått beskjed om at de ikke er akseptert som søkere der. Giverlandene har selvsagt rett til å avgjøre selv hvem de aksepterer som søkere, men det er helt uakseptabelt at de venter 14 måneder før de gir beskjed - mener nå jeg.

(For ordens skyld: Det gjelder ikke kvinnen som ifjor fikk mye avisomtale fordi hun var evneveik).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Mener du at norske søkere som har hatt søknaden sin i Kina i 14 måneder har fått avslag, istedenfor tildeling, uten forvarsel??At de altså ventet på TELEFONEN, men isteden fikk beskjed om at de ikke fikk noe barn? Dette kan da ikke være mulig? Eller har de kanskje visst hele tiden eller en stund at det har vært usikkert? Hva var grunnen til at de ikke ble akseptert, for det må jo ha vært en grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Mener du at norske søkere som har hatt søknaden sin i Kina i 14 måneder har fått avslag, istedenfor tildeling, uten forvarsel??At de altså ventet på TELEFONEN, men isteden fikk beskjed om at de ikke fikk noe barn? Dette kan da ikke være mulig? Eller har de kanskje visst hele tiden eller en stund at det har vært usikkert? Hva var grunnen til at de ikke ble akseptert, for det må jo ha vært en grunn?

Det kom som et sjokk! Grunn ikke oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gruff

Dette viser at norske godkjenningsregler er på utur med giverlandenes! Men veldig trist for de som rammes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kinadoptant

Dette viser at norske godkjenningsregler er på utur med giverlandenes! Men veldig trist for de som rammes.

NEI ! DET VISER DET IKKE GRUFF!! Det viser at adopsjonsforeningene ikke vet nok om giverlandenes krav, eller at kravene ble endret etter at søknaden var sendt. Det viser også respektløshet fra giverlandets side når det ikke blir gitt beskjed tidligere.

Det er mange eksempler på at giverland ikke godtar søkere, men det er vanlig å gi beskjed på et mye tidligere tidspunkt. Det at søkere ikke blir godkjent i et land, betyr ikke at de ikke oppfyller kravene i et annet giverland.

Jeg håper adopsjonsforeningene gjør sitt til at sånt som dette ikke skjer igjen. De bør be om å få bekreftelse på at søkerne er godkjent i Kina etter at de har mottatt alle papirene der. Sånn behandling som dette håper jeg de ikke finner seg i !

Også håper jeg de tar seg godt av det paret som er rammet av dette her, og hjelper dem med å finne et annet giverland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snø

Mener du at norske søkere som har hatt søknaden sin i Kina i 14 måneder har fått avslag, istedenfor tildeling, uten forvarsel??At de altså ventet på TELEFONEN, men isteden fikk beskjed om at de ikke fikk noe barn? Dette kan da ikke være mulig? Eller har de kanskje visst hele tiden eller en stund at det har vært usikkert? Hva var grunnen til at de ikke ble akseptert, for det må jo ha vært en grunn?

Jeg vet om noen som skulle adoptere fra India, men som ble avvist. Aner ikke hvor fort de fikk beskjed om det. De byttet til et annet land, og er i dag foreldre :-)

Ellers er det jo så klart veldig trist for de som fåre returnert søknaden, men det må vi jo bare akseptere. Det man kan spørre se om er om ikke adopsjonsforeningen burde "sett tegningen" og anbefalt dem et annet land. Når det gjelder at det tok 14 mnd før de fikk avslag, så skyldes vel kanskje det at det var først da de behandlet søknaden. De leser neppe gjennom søknadene med en gang de kommer til landet, men først når de skal til med tildelinger. Vil jeg tro.

Kjempesynd for dem det gjelder, så klart, men kinesiske myndigheter må nesten få lov til å ta en selvstendig vurdering av hvem de adopterer vekk barna sine til.

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kinadoptant

Jeg vet om noen som skulle adoptere fra India, men som ble avvist. Aner ikke hvor fort de fikk beskjed om det. De byttet til et annet land, og er i dag foreldre :-)

Ellers er det jo så klart veldig trist for de som fåre returnert søknaden, men det må vi jo bare akseptere. Det man kan spørre se om er om ikke adopsjonsforeningen burde "sett tegningen" og anbefalt dem et annet land. Når det gjelder at det tok 14 mnd før de fikk avslag, så skyldes vel kanskje det at det var først da de behandlet søknaden. De leser neppe gjennom søknadene med en gang de kommer til landet, men først når de skal til med tildelinger. Vil jeg tro.

Kjempesynd for dem det gjelder, så klart, men kinesiske myndigheter må nesten få lov til å ta en selvstendig vurdering av hvem de adopterer vekk barna sine til.

Beste hilsen fra

Ja, vi må respektere at giverland returnerer søknader, men ikke at det tar 14 måneder før det skjer! Det må være grenser for å legge seg flat. Det virker som om noen mener vi skal finne oss i all mulig respektløs behandling fordi vi ønsker oss adoptivbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom som et sjokk! Grunn ikke oppgitt.

Ingen grunn oppgitt? Og de selv har ikke fjerneste ide om hva det kan være?

Det har vært noen sånne amerikanske saker, og der har det gått på sykdommer som epilepsi, psykiske ting og pletter på rullebladet. Men noe har det altså vært, hver gang. Det er ikke bare trukket ut noen navn av hatten, hvis dere forstår hva jeg mener. Det synes helt åpenbart at Kinesiske myndigheter har bestemt seg for å håndheve reglene de har strengere enn det som har vært praktisert tidligere, og det ser ut til at de i noen tilfeller gjør det med tilbakevirkende kraft.

Det må være grusomt for de det gjelder, helt forferdelig, spesielt når det skjer etter så lang ventetid. Håper vi aldri aldri kommer i lignende situasjon.

Men kan ikke adopsjonsorganisasjon gjøre noe? Jeg vet at ved noen av tilfellene det har skrevet om på de amerikanske listene, har byråene til de aktuelle søkerne gått inn og engasjert seg ganske kraftig, og i et par av tilfellene, men ikke alle, har Kina ombestemt seg.

Håper det ordner seg for dine bekjente.

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snø

NEI ! DET VISER DET IKKE GRUFF!! Det viser at adopsjonsforeningene ikke vet nok om giverlandenes krav, eller at kravene ble endret etter at søknaden var sendt. Det viser også respektløshet fra giverlandets side når det ikke blir gitt beskjed tidligere.

Det er mange eksempler på at giverland ikke godtar søkere, men det er vanlig å gi beskjed på et mye tidligere tidspunkt. Det at søkere ikke blir godkjent i et land, betyr ikke at de ikke oppfyller kravene i et annet giverland.

Jeg håper adopsjonsforeningene gjør sitt til at sånt som dette ikke skjer igjen. De bør be om å få bekreftelse på at søkerne er godkjent i Kina etter at de har mottatt alle papirene der. Sånn behandling som dette håper jeg de ikke finner seg i !

Også håper jeg de tar seg godt av det paret som er rammet av dette her, og hjelper dem med å finne et annet giverland.

Som jeg skrev i et annet innlegg lengre nede, så vil jeg tro at kineserne neppe leser gjennom søknadene før de skal til med tildelinger. Tvilsomt at det skyldes respektløshet. Med tanken på hvor mange søknader kinesiske myndigheter får, så er det vel litt tvilsomt at man kan forlange at adopsjonsmyndighetene i Kina skal lese gjennom alle og godkjenne dem før de skal til med tildelinger.... Da tror jeg man må regne med vesentlig lengre behandlingstid....

Ellers er jeg helt enig i at adopsjonforeningene bør passe nøye på at søkere tilfredsstiller kravene som giverlandene stiller. Det er dette myndighetene i giverlandene må kunne forvente. At søknadene de mottar fyller kravene de på forhånd har satt!

Ellers er jeg av den oppfatning av vi som mottakerland ikke kan "kreve" noe som helst av giverlandene. De er ikke barnefabrikker som spyr ut unger. Vi må rett og slett bare bøye oss for de krav og regler de setter.

Og så klart har jeg full medlidenhet for de som har kommet i denne ulykkelige situasjonen. Håper det ordner seg for dem, og at de kan få barn fra et land som de fyller kravene :-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Ingen grunn oppgitt? Og de selv har ikke fjerneste ide om hva det kan være?

Det har vært noen sånne amerikanske saker, og der har det gått på sykdommer som epilepsi, psykiske ting og pletter på rullebladet. Men noe har det altså vært, hver gang. Det er ikke bare trukket ut noen navn av hatten, hvis dere forstår hva jeg mener. Det synes helt åpenbart at Kinesiske myndigheter har bestemt seg for å håndheve reglene de har strengere enn det som har vært praktisert tidligere, og det ser ut til at de i noen tilfeller gjør det med tilbakevirkende kraft.

Det må være grusomt for de det gjelder, helt forferdelig, spesielt når det skjer etter så lang ventetid. Håper vi aldri aldri kommer i lignende situasjon.

Men kan ikke adopsjonsorganisasjon gjøre noe? Jeg vet at ved noen av tilfellene det har skrevet om på de amerikanske listene, har byråene til de aktuelle søkerne gått inn og engasjert seg ganske kraftig, og i et par av tilfellene, men ikke alle, har Kina ombestemt seg.

Håper det ordner seg for dine bekjente.

Hilsen fra

Kina har sikkert en grunn. Det jeg skrev var at søkerne ikke har fått oppgitt noen grunn, og at avslaget kom som et sjokk på dem.

Jeg håper adopsjonsforeningen er villig til å stå på for dem !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kina-adoptant

Hei. Dette var triste nyheter. Vi som venter tildeling om etpar måneder føler oss ikke så høye i hatten nå. Hadde du vært redd for at familien du kjenner ikke skulle bli godkjent i Kina, eller kom det helt uforstående på deg også ?? Jeg mener- er det spesielle forhold i familien som gjør at du kan "forstå" vedtaket, eller er alle i faresonen....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonym

Hei. Dette var triste nyheter. Vi som venter tildeling om etpar måneder føler oss ikke så høye i hatten nå. Hadde du vært redd for at familien du kjenner ikke skulle bli godkjent i Kina, eller kom det helt uforstående på deg også ?? Jeg mener- er det spesielle forhold i familien som gjør at du kan "forstå" vedtaket, eller er alle i faresonen....?

Jeg har aldri tenkt på at den familien skulle være i faresonen på noen måte. Det kom helt uforberedt på meg også. Jeg trodde faktisk at de som ventet på tildeling fra Kina var godkjente der. Det har aldri falt meg inn at noe sånt kunne skje. Ettersom jeg forstod var også saksbehandleren nesten lammet av sjokk. Men som jeg har skrevet før, Kina har sikkert en grunn, men den er altså ikke oppgitt til mine bekjente. I det minste håper jeg at adopsjonsforeningene her i Norge nå krever å få klare kriterier for å bli godkjente i Kina, sånn at dette ikke skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest I Kinakøen

NEI ! DET VISER DET IKKE GRUFF!! Det viser at adopsjonsforeningene ikke vet nok om giverlandenes krav, eller at kravene ble endret etter at søknaden var sendt. Det viser også respektløshet fra giverlandets side når det ikke blir gitt beskjed tidligere.

Det er mange eksempler på at giverland ikke godtar søkere, men det er vanlig å gi beskjed på et mye tidligere tidspunkt. Det at søkere ikke blir godkjent i et land, betyr ikke at de ikke oppfyller kravene i et annet giverland.

Jeg håper adopsjonsforeningene gjør sitt til at sånt som dette ikke skjer igjen. De bør be om å få bekreftelse på at søkerne er godkjent i Kina etter at de har mottatt alle papirene der. Sånn behandling som dette håper jeg de ikke finner seg i !

Også håper jeg de tar seg godt av det paret som er rammet av dette her, og hjelper dem med å finne et annet giverland.

Enig med deg. Dette er så sjokkerende og trist. Det må jo være mulig for adopsjonsforeningen å få vite grunnen hos CCAA? Det virker helt meningsløst at det ikke skal oppgis, eller at man skal være så flat fra foreningens side at man ikke tør spørre? Det må jo være en grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...