Gå til innhold

blålilla brystvorte

Anbefalte innlegg

Fikk sår på den ene brystvorten for 3 uker siden, og har etter det kun pumpet denne siden forsiktig for hånd. Etter en og en halv uke så det bra ut, men etter to måltider hvor poden suget, ble det sår igjen. Nå en og en halv uke etter dette igjen begynte jeg å pumpe med avent pumpen. Da blir vorten blålilla etter pumping, og det er ubehagelig når jeg pumper. Ubehag i hele brystet, ikke bare vorten (det stikker liksom). Hva er dette, og vil det gå over?. Er det noe jeg kan gjøre???????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5198-bl%C3%A5lilla-brystvorte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære libe.

Fargeforandringen på brystvorten kan være et slags blåmerke fordi pumpen har pumpet feil på brystet ditt. En slags blod uttredelse. Du sier at du har fått sår igjen og det stikker. Såret er en infeksjonsrisiko og jeg anbefaler at du tar kontakt med lege for å ta en melkeprøve og eventuell prøve av såret selv om det ikke er noe puss å se. Min erfaring er at dette ofte er bakterier når det er smerter i brystet og kvinnen har hatt sår. Du burde også få hjelp til å vurdere hvordan barnet ditt tar brystet slik at du ikke fortsetter å få nye sår. Du skrev ikke noe om hvor gammelt barnet ditt er. Det er lurt med håndmelking. Det er den mest skånsomme måten å pumpe ut melk på.

Lykke til!

Informasjon via internett erstatter ikke

konsultasjon med lege eller annet kvalifisert

medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp ibrevet bør du rådføre

deg med din kontaktperson i det offentlige

helsevesen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5198-bl%C3%A5lilla-brystvorte/#findComment-28428
Del på andre sider

Det kan være sopp også. Da må du behandle med salve mot sopp, husk også å kaste ullinnleggene, hvis ikke kan soppen komme tilbake. Jeg sitter med en liten i fanget akkurat nå, men det står i Gro Nylanders bok hvordan du kan gå frem hvis du mistenker sopp.

Lykke til!

hilsen mamman til Jenny

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5198-bl%C3%A5lilla-brystvorte/#findComment-28520
Del på andre sider

Kjære libe.

Fargeforandringen på brystvorten kan være et slags blåmerke fordi pumpen har pumpet feil på brystet ditt. En slags blod uttredelse. Du sier at du har fått sår igjen og det stikker. Såret er en infeksjonsrisiko og jeg anbefaler at du tar kontakt med lege for å ta en melkeprøve og eventuell prøve av såret selv om det ikke er noe puss å se. Min erfaring er at dette ofte er bakterier når det er smerter i brystet og kvinnen har hatt sår. Du burde også få hjelp til å vurdere hvordan barnet ditt tar brystet slik at du ikke fortsetter å få nye sår. Du skrev ikke noe om hvor gammelt barnet ditt er. Det er lurt med håndmelking. Det er den mest skånsomme måten å pumpe ut melk på.

Lykke til!

Informasjon via internett erstatter ikke

konsultasjon med lege eller annet kvalifisert

medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp ibrevet bør du rådføre

deg med din kontaktperson i det offentlige

helsevesen.

Legen nærmest lo av meg da jeg kom for å ta melkeprøve. Det hadde han aldri hørt om! Vel , vel crp en var ok, men jeg blir fortsatt bare så- Tror ikke det er ammestillingen, men formen på vorta?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5198-bl%C3%A5lilla-brystvorte/#findComment-29143
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Legen nærmest lo av meg da jeg kom for å ta melkeprøve. Det hadde han aldri hørt om! Vel , vel crp en var ok, men jeg blir fortsatt bare så- Tror ikke det er ammestillingen, men formen på vorta?

Kjære libe. Hvis du fremdeles er sår så oppsøk legen igjen for å ta melkeprøve og prøve fra brystknoppen/areola for bakteriologisk undersøkelse. I tillegg er det lurt om en helsesøster, jordmor eller annen ammekyndig kan vurdere sugeteknikken. Legen din kan gjerne ta kontakt med Nasjonalt ammesenter hvis han lurer på noe om melkeprøver.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5198-bl%C3%A5lilla-brystvorte/#findComment-29159
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...