Gå til innhold

Hvile må man ha


John Gunnar Oppheim, Instruktør

Anbefalte innlegg

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Under trening reduseres kroppens overskudd. Dette kan betraktes som en nedbrytningsprosess som kroppen forsøker å forhindre ved å bygge opp igjen styrke og utholdenhet i de vev og funksjoner som rammes. For å forebygge at samme belastning medfører samme reduksjon ved en eventuell neste gang, bygger kroppen opp litt ekstra styrke/utholdenhet på toppen av tidligere nivå. Dette er en enkel skissering av kroppens adaptasjons-funksjon, dens evne til å tilpase seg økende belastning.

Kroppens tilpasningsevne vil alltid prøve å utføre sin funksjon, men det finnes likevel to hovedsaklige kriterier som bør nevnes:

Hvile

Ernæring

Fra ernæringen henter kroppen det den trenger av drivkraft og byggemateriale. Men for at kroppen skal få sjansen til å reparere, innhente og øke, er det ikke bare tilgangen på føde som avgjør om dette skjer eller ikke. Hvile er en faktor som er helt avgjørende for hvorvidt kroppen øker sin styrke/utholdenhet/muskelmasse/bedre sine trenbare evner.

Under trening bryter man ned. Under hvile bygger man opp. Riktig forhold mellom disse vil gi jevn økning mens et feilaktig forhold vil kunne gi alt fra dårlig framgang til stagnasjon og tilbakegang.

Treningen er bare stimuliet. Det er ved hvile at restitusjon og økning kommer.

Den beste hvilen får kroppen ved søvn. Da slapper den totalt av og er i ro. Deretter kommer den hviletiden hvor vi ligger, sitter eller oppholder oss i ro. Under aktivitet kan det også godt hende at kroppen, deler av kroppen, hviler. Det kommer an på hvor hard aktiviteten er i forhold til kroppens form. (Grad av styrke/utholdenhet/evner i forhold til påført aktivitet.)

Når aktiviteten blir langvarig eller/og hard nok, vil den påvirke kroppens tilpasningsevne ved at denne begynner å avta ved sin framgang. Blir aktiviteten hardere utover den som har fått tilpasningsevnen til å stagnere, vil nedbrytning og reduksjon starte, treningseffekt, styrke og utholdenhet og trenbare evner vil reduseres og avta. Blir nedbrytningen stor, vil det kunne resultere i kraftig nedsatt form, samt smerter og belastningsskader.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ofte at lett trening fører til at man raskere kommer seg igjen etter foregående treninger. Derfor kan hvilebegrepet også omfatte lett trening. Mange som trener veldig mye, med økter 2 ganger om dagen, legger inn restitusjonsøkter for raskere å komme seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fibulare1365380003

Til John Gunnar.

Syns det er bra at du svarer på spørsmål som går på selve treningen, men du må ikke svare på alle spørsmål som går på de patologiske tilstandene med at alt stammer fra overbelastning.

En bør holde seg til det en kan best. La medisinsk personell svare på slike spørsmål.

Hilsen fysio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine innlegg.

Så noen spørsmål.

Nå er det styrke jeg trener mest, i det jeg gjerne vil bli sterkere.

Jeg har en, til tider, fysisk tung jobb. Jobber to dager på (disse dagene på, jobber jeg formiddag, natt og ettermiddag... altså mye jobb.) og har fri to dager. Prøver å få inn en sytrkeøkt om morgenen på fridagene. Har delt kroppen inn i to. Bryst, skuldre og triceps den ene dagen og ben, rygg og biceps den andre dagen. Kjører en basis øvelse på hver muskelgruppe, med påfølgende to til tre under øvelser. Eks bryst. Benkpress, skrå flyes og peck deck.

Et par ganger i uka trener jeg gjerne aerobic eller spin for kondisens del.

I det siste har helsestudioet begynt med "pump". Synes dette er en ganske gøy måte å trene frivekter på. Men totalt forskjellig fra det jeg er vandt med. Men mitt spørsmål er: Kan jeg trene vanlig styrke dagen etter en "pump" økt. I forhold til de andre jentene, har jeg "mye" vekter på. Samtidig går det lekende og lett.

Ernæring. La inn et spørsmål om nattmat på kosthold siden. Har du noe forslag om nattmat på nattskiftet.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rullgardine

Til John Gunnar.

Syns det er bra at du svarer på spørsmål som går på selve treningen, men du må ikke svare på alle spørsmål som går på de patologiske tilstandene med at alt stammer fra overbelastning.

En bør holde seg til det en kan best. La medisinsk personell svare på slike spørsmål.

Hilsen fysio.

Til fibulare:

Jeg finner det meget usømmelig av dem å trakkasere John Gunnar når du uttaler deg på en slik ufin måte: "du må ikke svare på alle spørsmål som går på de patologiske tilstandene med at alt stammer fra overbelastning. En bør holde seg til det en kan best".

John Gunnar; du bør holde deg for god til å ta inn på deg slik ufortjent kritikk fra en enkelt person som overhode ikke har noe grunnlag for sin heller frekke brøler av en uttalelse. Personlig har jeg fått et inntrykk at du er en kjernekar som tar deg tid til å svare på disse sidene, det er både til stor hjelp og av interesse. Artiklene du skriver finner jeg også svært så lærerike. Særlig den: "Høst-trening". Den synes jeg var så vakkert skrevet på alle måter. I artikkelen greier du ved godt språk og overbevise leseren om at mosjon er sunt, ja i alle aldere. Slikt varmer meg helt i tåspissen, særlig da en har passert tenårene for en god stund siden, og hele tiden har innbilt seg at morsjon er noe som tilhører de yngre til.

Når da en uttaler seg så uforskammet negativt i forhold til dine kunnskaper og viten angående patologiske tilstander, ja det vil jeg kalle frekkaseri, og er rent forkastelig. John Gunnar; Ikke bry deg om'n!

hilsen lettet sjokkert eldre frue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til fibulare:

Jeg finner det meget usømmelig av dem å trakkasere John Gunnar når du uttaler deg på en slik ufin måte: "du må ikke svare på alle spørsmål som går på de patologiske tilstandene med at alt stammer fra overbelastning. En bør holde seg til det en kan best".

John Gunnar; du bør holde deg for god til å ta inn på deg slik ufortjent kritikk fra en enkelt person som overhode ikke har noe grunnlag for sin heller frekke brøler av en uttalelse. Personlig har jeg fått et inntrykk at du er en kjernekar som tar deg tid til å svare på disse sidene, det er både til stor hjelp og av interesse. Artiklene du skriver finner jeg også svært så lærerike. Særlig den: "Høst-trening". Den synes jeg var så vakkert skrevet på alle måter. I artikkelen greier du ved godt språk og overbevise leseren om at mosjon er sunt, ja i alle aldere. Slikt varmer meg helt i tåspissen, særlig da en har passert tenårene for en god stund siden, og hele tiden har innbilt seg at morsjon er noe som tilhører de yngre til.

Når da en uttaler seg så uforskammet negativt i forhold til dine kunnskaper og viten angående patologiske tilstander, ja det vil jeg kalle frekkaseri, og er rent forkastelig. John Gunnar; Ikke bry deg om'n!

hilsen lettet sjokkert eldre frue.

*ler*

Ny i spalten her du, eller?

Undrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...