Gå til innhold

Snart på flyttefot !


bangkok

Anbefalte innlegg

Om 14 dager så flytter vi !

Og ferden går fra Nordland til Oslo !

Jeg har vært så heldig å få en jobb som jeg virkelig ønsket meg, så gjett om jeg er glad !

Flyttebyrået skal pakke for oss, men vi har så smått begynt med opprydning i div. skap og boder. Utrolig så mye unyttige ting som samler seg i løpet av noen år :-) Og med to snart tre åringer løpende rundt, så er det ikke alltid like enkelt å få gjort så mye :-)

Guttene skjønner nok at det er et eller annet på gang. Vi snakker stadig om at vi skal bo i et annet hus - og at vi skal reise her i fra, og de synes nok at det høres litt spennende ut, samtidig så har de nok ikke forstått helt hva det innebærer.

Det blir nok trist å flytte fra gode kompiser i gata vår.

Men med bestemor og bestefar et steinkast unna det nye huset, og sikkert nye kompiser etterhvert, så håper vi at det går seg til ganske snart.

Jeg innrømmer at vi er litt spente på hvordan de kommer til å takle såpass store endringer. Vår erfaring så langt er at de er ganske vare for endringer - men håper samtidig at dette kan bli nok en erfaring av at pappa og mamma ikke blir borte selv om omgivelsene skifter.

Er det noen av dere som har erfaring med flytting - så hører jeg gjerne om dem :-)

En av oss har hele tiden vært hjemme med dem siden vi kom hjem fra Thailand for 1 1/2 år siden - men nå i august så begynner de i barnehage for første gang. Med andre ord så blir det veldig mye nytt på en gang.

Derfor skal vi bruke hele sommeren på å "bo oss inn" i nytt hus og bli kjent med nye omgivelser.

Vi har hatt noen flotte år her i Nordland - men ser nå frem til å komme til hjemlige trakter igjen - og kanskje også kunne bli del at et litt større og litt mer aktivt adopsjonsmiljø enn her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så spennende nyheter, bangkok! Må få gratulere med ny jobb! Synd at dere forlater landsdelen, men skjønner likevel valget deres.

Vi flyttet motsatt vei, fra Oslo og hjem til Nordland da sønnen vår var nesten like gammel som deres gutter. Også han har alltid vært vàr for store forandringer i tilværelsen, selvom han hadde vært hjemme hos oss godt og vel ett år. Det ble veldig mye nytt på èn gang for ham også, da jeg begynte og jobbe og han skulle i barnehage vel en måneds tid etter flyttingen.

Jeg husker at han nesten daglig forkynte med sint stemme: Dette lille huset er ikke vårres, jeg vil ikke bo her!!! (Vi bodde midlertidig i en liten leilighet...) Han savnet også tydelig sine lekekamerater fra det forrige stedet vi bodde, så vi snakket mye om dem og skrev brev mm. for å holde en viss kontakt. Men med massevis av familie i nærheten og nye lekekamerater etterhvert som vi ble kjent på vårt nye hjemsted, slo han seg nå til ro her nord relativt raskt.

Likevel er det jo greit å være oppmerksom på at slike store forandringer i tilværelsen kan være vanskelige for barna våre selvom de kanskje ikke sier så mye om det konkret.

Det kommer sikkert til å gå fint med deres gutter også, og jeg vil bare ønske dere lykke til med flytting og etablering på nytt sted!

Mange hilsener fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sofie31

Jeg har ingen erfaring med flytting når man har små barn, men jeg vil bare ønske deg velkommen hit til Oslo!!

Skal dere flytte til oslo øst eller vest? Vb har to lokalforeninger her i oslo skjønner du. En for øst og en for vest. Vi hører til i øst, og noen arrangementer er det i løpet av året. Du skal se du snart får noen nye, gode "adoptivvenner" her også. Jeg har forresten to vennepar som har adoptert fra Thailand.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med flytting når man har små barn, men jeg vil bare ønske deg velkommen hit til Oslo!!

Skal dere flytte til oslo øst eller vest? Vb har to lokalforeninger her i oslo skjønner du. En for øst og en for vest. Vi hører til i øst, og noen arrangementer er det i løpet av året. Du skal se du snart får noen nye, gode "adoptivvenner" her også. Jeg har forresten to vennepar som har adoptert fra Thailand.

Hilsen

Vi flytter til Oslo øst :-)

Så ser du noen med to nesten helt like små Thai gutter og stor sort hund en gang i løpet av sommeren, ja da er det oss det :-)

Ang. adopsjonsarrangementer, pleier det ikke være et eller annet sommertreff på Hovedøya ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilja

Gratulerer med ny jobb, og god tur! :-)

Det blir vel ikke flere felles adopsjonstreff på våre unger da, men,men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende nyheter, bangkok! Må få gratulere med ny jobb! Synd at dere forlater landsdelen, men skjønner likevel valget deres.

Vi flyttet motsatt vei, fra Oslo og hjem til Nordland da sønnen vår var nesten like gammel som deres gutter. Også han har alltid vært vàr for store forandringer i tilværelsen, selvom han hadde vært hjemme hos oss godt og vel ett år. Det ble veldig mye nytt på èn gang for ham også, da jeg begynte og jobbe og han skulle i barnehage vel en måneds tid etter flyttingen.

Jeg husker at han nesten daglig forkynte med sint stemme: Dette lille huset er ikke vårres, jeg vil ikke bo her!!! (Vi bodde midlertidig i en liten leilighet...) Han savnet også tydelig sine lekekamerater fra det forrige stedet vi bodde, så vi snakket mye om dem og skrev brev mm. for å holde en viss kontakt. Men med massevis av familie i nærheten og nye lekekamerater etterhvert som vi ble kjent på vårt nye hjemsted, slo han seg nå til ro her nord relativt raskt.

Likevel er det jo greit å være oppmerksom på at slike store forandringer i tilværelsen kan være vanskelige for barna våre selvom de kanskje ikke sier så mye om det konkret.

Det kommer sikkert til å gå fint med deres gutter også, og jeg vil bare ønske dere lykke til med flytting og etablering på nytt sted!

Mange hilsener fra

Takk for at du deler erfaringer. Vi er som sagt litt spente på dette her, men håper virkelig at det går seg til etterhvert. Kanskje det til og med går mye bedre enn vi frykter - men det er nå greit å være litt føre var !

Tok det lang tid før du følte at gutten din slo seg til ro på nytt hjemsted ?

Det blir litt trist å forlate Nordland og vakre Helgeland - og alle venner og kjente her oppe, og jeg tror nok at denne landsdelen og folket her for alltid vil få en spesiell plass i mitt hjerte.

Samtidig så gleder vi oss veldig til å komme nær familie og særlig ser vi frem til hyppigere besteforeldrekontakt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...til Oslo fra meg også!!! Har jo ingen erfaring hverken med egne barn enda eller flytting av dem, men det går nok veldig bra iom. at dere er der sammen med dem. Dere er jo primær-omsorgspersonene og forsvinner IKKE! Men, det er sikkert lurt å bruke sommeren sammen med barna mest mulig i huset. Våre barn har jo opplevd flere oppbrudd og tap enn det som er vanlig for barn flest. Guttene vil nok også trives med å få familien så nærme, selv om de må flytte fra lekekamerater og kjente omgivelser.

Det hadde vært hyggelig å treffes en gang utpå sensommeren. Men, dere får ta sommermånedene til hjelp å komme ordentlig i orden først! Kan jo hende vi plutselig må sette oss på flyet sørover i sommer også... hadde ikke vært meg imot :-)

Til slutt; dere er heldige som har flyttefolk! Det var pyton da vi flyttet forrige helg - enda vi hadde stor leiebil og familien til hjelp. Vi flyttet bare noen km, og da går det likevel an å gjøre flyttingen selv. Ellers så er det utrolig hvor fort man kommer i orden i den nye boligen. En uke - så er det verste gjort! Lykke til!!!!

c",)

(Oslo - denne vei!)

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sofie31

Vi flytter til Oslo øst :-)

Så ser du noen med to nesten helt like små Thai gutter og stor sort hund en gang i løpet av sommeren, ja da er det oss det :-)

Ang. adopsjonsarrangementer, pleier det ikke være et eller annet sommertreff på Hovedøya ?

På hovedøya er det sjørøverfest på slutten av sommeren.

Nå ble jeg spent på hvor dere skal flytte!!

Hvis du vil si det så kan du maile meg på [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maas

Gratulerer så mye med jobb. Er det ikke deilig når ting klaffer. Vi bor litt utefor Oslo men ikke langt.

Vi har egne barn og men ikke erfaring med å flytte utenom stedet man er vant til. Men jeg ser for meg at dette ikke vil være noe problem på sikt for guttene, de går seg gjerne fort til (vi skiftet gate miljø da minste mann var 3 år og ikke problem).

Men vi snakket om evt nytt sted nå i fjor, men siden ungene er gått seg inn på skolene så syns jeg det er litt vanskeligere og gjøre det. Vi har det veldig bra her vi her nå.

Ønsker dere alle lykke til, så kan det jo hende at vi ses. Hadde vært morro med Thai adoptant kjente og..

klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest filipine

Jeg tenkte jeg kunne dele vår erfaring med flytting.

Vet ikke med 3 åringer, men vi fikk vår føsrte gutt da han var 4 år. 1 1/2 år etterpå flyttet vi sørøstover fra vestlandet altså ganske langt det også. Vi var veldig usikre og tenkte mye på hvvordan det ville gå for gutten, men alle trodde det ville gå greit. Barn er jo så tilpasningsdyktige fikk vi ofte høre.

Men det ble kjempetøft. Et halvt års tid stod det på, og han er også var for forandringer. Bar vi flytter på et møbel uttrykker han sin misnøye. Om det ble verre ettervi flyttet er jeg ikke sikker på, men jeg føler det slik.

Han var deprimert , trassig, sint og testet ut alle grenser på nytt. Han var avvisende med min familie som bodde tvers over veien. ( Han trodde nok de var en del av årsaken til at vi flyttet) og brukte vel det.

Ny barnehage og ikke så mange unger i gata, så ble det en tøff og slitsom periode, MEN, det gikk over. En psykolog jeg pratet med sa, dette er helt vanlig reaksojn og vi fikk høre om mange som hadde opplevd dette og de hadde ikke adoptert. Regn et halvt års tid sa hun, da bør det begynne å bedre seg, og det stemte.

Nå går alt så meget bedre. Menb han kan noen gange rsnakke om hvorfor vi måtte flytte.

Vi reiste opp 4 mnd. etterpå for å besøke bestevenninden hans som han savnte veldig. De hadde det utrolig gøy sammen.Og savnet av henne var stort. På samme turen fikk vi se inn i gamle huste vårt, og besølkte barnehagen han gikk et år i.Det var en svært vellyket reise og mye ble bedre etterpå. Tror samtidig at det var lurt at det gikk litt tid. Så fikk vi denne familien til å komme til oss i nyttårshelga og vi traff til påfølgende sommer 2 ganger. Og da roet alt seg.

Psykologen vi snakket med sa at mange tar for lett på det med flytting, det er en stor overgang for de fleste barn og oppleves forskjellig i de ulike alderene . Vår gutt skjønte ikke innholdet i det å flytte. Litt spennende, men så kom virkeligheten.

Ikke for å skremme dette her, for tross alt har det gått veldig bra, men dt er bedre å være før var og bli pos. overrasket. Kan hende deres er så små at det ikke vil slåut på samme måten. Har de noen de er veldig knyttet til der dere bor nå så kan dere kanskje være på vakt.

Vi tegnet tegninger og rammet inn bilder og gav til bestevennene. I tillegg ringte vi masse og sendte brev til bestevenninden lenge etterpå.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg kunne dele vår erfaring med flytting.

Vet ikke med 3 åringer, men vi fikk vår føsrte gutt da han var 4 år. 1 1/2 år etterpå flyttet vi sørøstover fra vestlandet altså ganske langt det også. Vi var veldig usikre og tenkte mye på hvvordan det ville gå for gutten, men alle trodde det ville gå greit. Barn er jo så tilpasningsdyktige fikk vi ofte høre.

Men det ble kjempetøft. Et halvt års tid stod det på, og han er også var for forandringer. Bar vi flytter på et møbel uttrykker han sin misnøye. Om det ble verre ettervi flyttet er jeg ikke sikker på, men jeg føler det slik.

Han var deprimert , trassig, sint og testet ut alle grenser på nytt. Han var avvisende med min familie som bodde tvers over veien. ( Han trodde nok de var en del av årsaken til at vi flyttet) og brukte vel det.

Ny barnehage og ikke så mange unger i gata, så ble det en tøff og slitsom periode, MEN, det gikk over. En psykolog jeg pratet med sa, dette er helt vanlig reaksojn og vi fikk høre om mange som hadde opplevd dette og de hadde ikke adoptert. Regn et halvt års tid sa hun, da bør det begynne å bedre seg, og det stemte.

Nå går alt så meget bedre. Menb han kan noen gange rsnakke om hvorfor vi måtte flytte.

Vi reiste opp 4 mnd. etterpå for å besøke bestevenninden hans som han savnte veldig. De hadde det utrolig gøy sammen.Og savnet av henne var stort. På samme turen fikk vi se inn i gamle huste vårt, og besølkte barnehagen han gikk et år i.Det var en svært vellyket reise og mye ble bedre etterpå. Tror samtidig at det var lurt at det gikk litt tid. Så fikk vi denne familien til å komme til oss i nyttårshelga og vi traff til påfølgende sommer 2 ganger. Og da roet alt seg.

Psykologen vi snakket med sa at mange tar for lett på det med flytting, det er en stor overgang for de fleste barn og oppleves forskjellig i de ulike alderene . Vår gutt skjønte ikke innholdet i det å flytte. Litt spennende, men så kom virkeligheten.

Ikke for å skremme dette her, for tross alt har det gått veldig bra, men dt er bedre å være før var og bli pos. overrasket. Kan hende deres er så små at det ikke vil slåut på samme måten. Har de noen de er veldig knyttet til der dere bor nå så kan dere kanskje være på vakt.

Vi tegnet tegninger og rammet inn bilder og gav til bestevennene. I tillegg ringte vi masse og sendte brev til bestevenninden lenge etterpå.

Lykke til

Takk for at du deler erfaringer filipine !

Det er betryggende å høre at det har gått seg til etterhvert med gutten deres.

Vi regner med at det blir reaksjoner her også,

samtidig så håper vi at det kanskje er en styrke at de er to - og at de så langt er hvarandres bestekamerater. Det er barn gata her som de leker med, men det er helt tydelig at de er veldig avhengig av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny jobb, og god tur! :-)

Det blir vel ikke flere felles adopsjonstreff på våre unger da, men,men...

Det blir nok ikke flere treff her nordpå for oss , så du får hilse masse til den skjønne frøkna deres fra gutta og oss:-)

Og hils andre kjente i dine omgivelser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler erfaringer. Vi er som sagt litt spente på dette her, men håper virkelig at det går seg til etterhvert. Kanskje det til og med går mye bedre enn vi frykter - men det er nå greit å være litt føre var !

Tok det lang tid før du følte at gutten din slo seg til ro på nytt hjemsted ?

Det blir litt trist å forlate Nordland og vakre Helgeland - og alle venner og kjente her oppe, og jeg tror nok at denne landsdelen og folket her for alltid vil få en spesiell plass i mitt hjerte.

Samtidig så gleder vi oss veldig til å komme nær familie og særlig ser vi frem til hyppigere besteforeldrekontakt :-)

Hei igjen!

Skjønner godt at dere gleder dere til å få hyppigere kontakt med barnas besteforeldre! Det var noe av det mest positive med å flytte hjem, syns vi. Og èn av faktorene som bidro sterkt til at vår lille venn falt nokså raskt til ro. Tror ikke det tok mer enn etpar mnd. før han forsto at her skulle vi være. Men som jeg sa, så godtok han ikke helt vår midlertidige bolig *s*... Først da vi var flyttet inn i Huset vårt, mener jeg å huske at han omtalte _det_ som "hjemme".

Det var forresten interessant å lese hva filipine skriver om psykologens utsagn på hvordan flytting påvirker barn generelt. At det kan gå ca. et halvår før ALT faller til ro, tror jeg nok kan stemme.

Vel, må bare tilføye helt på tampen at Gullklumpen fremdeles forveksler navnene Oslo og Bodø...*s*

Lykke til i alle fall, og god tur sørover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...til Oslo fra meg også!!! Har jo ingen erfaring hverken med egne barn enda eller flytting av dem, men det går nok veldig bra iom. at dere er der sammen med dem. Dere er jo primær-omsorgspersonene og forsvinner IKKE! Men, det er sikkert lurt å bruke sommeren sammen med barna mest mulig i huset. Våre barn har jo opplevd flere oppbrudd og tap enn det som er vanlig for barn flest. Guttene vil nok også trives med å få familien så nærme, selv om de må flytte fra lekekamerater og kjente omgivelser.

Det hadde vært hyggelig å treffes en gang utpå sensommeren. Men, dere får ta sommermånedene til hjelp å komme ordentlig i orden først! Kan jo hende vi plutselig må sette oss på flyet sørover i sommer også... hadde ikke vært meg imot :-)

Til slutt; dere er heldige som har flyttefolk! Det var pyton da vi flyttet forrige helg - enda vi hadde stor leiebil og familien til hjelp. Vi flyttet bare noen km, og da går det likevel an å gjøre flyttingen selv. Ellers så er det utrolig hvor fort man kommer i orden i den nye boligen. En uke - så er det verste gjort! Lykke til!!!!

c",)

(Oslo - denne vei!)

Klem,

Hei igjen :-)

Ville bare si at det absolutt hadde vært hyggelig å treffe dere dere en gang i løpet av sommeren:-) Har dere ikke fått hente deres egen lille gutt innen da, så kan dere jo få nyte synet av to andre Thai gutter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :-)

Ville bare si at det absolutt hadde vært hyggelig å treffe dere dere en gang i løpet av sommeren:-) Har dere ikke fått hente deres egen lille gutt innen da, så kan dere jo få nyte synet av to andre Thai gutter :-)

Hadde ikke vært så dumt det! Men, du måtte ha passet på meg, da; så jeg ikke stakk av med en av dine ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...