Gå til innhold

aftenbønn


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Hei!

Er ikke spesielt religiøse, men liker å be aftenbønn (eller egentlig synge,da...) for barnet. Hva synes dere: bør de biologiske foreldrene inngå i denne bønnen? Det har vi gjort til nå, men blir det _for_ nært at disse får en like viktig plass som oss andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi ber også aftenbønn hver kveld, men har ikke hatt med biologiske foreldre konkret i denne.

Derimot snakker vi masse om de biologiske foreldrene , eller "mamma-(landet)" /"pappa".

Ungene er veldig klar over at de er født i et annet land av den andre mamma'n.

Litt på siden: Vi var her en dag på besøk til en enslig mamma med et adoptivbarn, og vår eldste spurte om hvor pappa'n var. Vi svarte at han var i det andre landet. Altså hadde vår eldste to av hver , mens hun andre hadde to mammaer og en pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke relgiøse, og ønsket derfor ikke å bruke en tradisjonell aftenbønn. Jeg kom heldigvis over denne:

Godnatt dyr og blomster

Godnatt mor og far

Godnatt alle venner og kjente jeg har

Godnatta små stjerner

Godnatt vind og vann

Godnatt mine søsken i femmede land!

....også legger vi av og til noen kommentarer om andre i familien og de han kjente før vi hentet han.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det føles naturlig for dere - og barnet, kan jeg ikke skjønne at det skulle være noe i veien for å også ta de biologiske foreldrene med i aftenbønnen.

Hos oss har ikke det vært naturlig, men vi tar med "barna i India" (dvs. de fattige og foreldreløse som barna har sett og kanskje kan identifisere seg med). Dette startet forresten da vi ventet på å få hente andremann; vår sønn på da 5 år, begynte på eget initiativ å ta med henne i aftenbønnen. Nå da hun er vel hjemme, er det de som "ble igjen" som opptar oss.

Så mitt råd er å gjøre det som føles naturlig for dere som familie.

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...