Gå til innhold

Hvilke vaksiner til Kina ???


kina-nina

Anbefalte innlegg

Nå har det snart gått 9 mnd. siden papirene ble sendt til Kina, og i den forbindelse lurer jeg på hvilke vaksiner vi trenger for hentereisen.

Vi skal også ha med oss "poden" på 4 år, og lurer på om han trenger alle vaksiner på nytt. (Han har fulgt vanlig vaksinasjons-program.)

Så til slutt: _NÅR_ bør vi sette i gang med vaksinasjonene???

Og hvor (Oslo-området) er det mulig å bli vaksinert uten at det koster ut av hvitøyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

venterigjen

Når vi hentet jenta vår i Kina tok vi følgende:

oppfriskning av stivkrampe, difteri og polio

hep. A og B

tyfus

kolera (mikstur som du drikker hjemme)

Hep. A og B må tas over flere ganger med noen mnd. mellomrom - ta kontakt med ditt lokale vaksinasjonskontor så lager de en plan til dere.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hep A smitter via bla vann, denne må du ha.

Hep. B smitter via blod og seksuell omgang. Denne trenger du ikke. Hvis barnet skulle vise seg å ha Hep. B blir den nærmeste familie vaksinert i Norge på statens bekostning.

En hep. A vaksine heter Havrix. Du trenger 2 stikk, en tid etter første injegsjon er du imun, hvis du tar ett stikk til 6 mnd til 1 år etter føste er du immun i minst 10 år.

Du får en kombisprøyte som heter Twinrix med både A og B. denne tas 3 ganger (2. stikk etter 1 mnd. og siste etter 6 mnd.) og at den koster en del mer. Hepatitt B beskyttelsen er ikke komplett før etter siste sprøyte.

Mitt råd er ta Hepatitt A.

Uansett, ta vaksisnene nå, siden ikke alle vaksiner har full effekt med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hep A smitter via bla vann, denne må du ha.

Hep. B smitter via blod og seksuell omgang. Denne trenger du ikke. Hvis barnet skulle vise seg å ha Hep. B blir den nærmeste familie vaksinert i Norge på statens bekostning.

En hep. A vaksine heter Havrix. Du trenger 2 stikk, en tid etter første injegsjon er du imun, hvis du tar ett stikk til 6 mnd til 1 år etter føste er du immun i minst 10 år.

Du får en kombisprøyte som heter Twinrix med både A og B. denne tas 3 ganger (2. stikk etter 1 mnd. og siste etter 6 mnd.) og at den koster en del mer. Hepatitt B beskyttelsen er ikke komplett før etter siste sprøyte.

Mitt råd er ta Hepatitt A.

Uansett, ta vaksisnene nå, siden ikke alle vaksiner har full effekt med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nijni

Når vi hentet jenta vår i Kina tok vi følgende:

oppfriskning av stivkrampe, difteri og polio

hep. A og B

tyfus

kolera (mikstur som du drikker hjemme)

Hep. A og B må tas over flere ganger med noen mnd. mellomrom - ta kontakt med ditt lokale vaksinasjonskontor så lager de en plan til dere.

Lykke til!

Kjære dere.

Jeg vil anbefale å ta både Hepatitt A og B. Det er det mest sikreste. Hepatitt A smitter med spytt. Hebatitt B med blod og avføring.

For å unngå bekymringer har v i tatt begge Hepatitt inj. og vi hører til i august gruppa. Det er akkurat 9 mnd. siden vi også fikk sendt papirene til Kina.

Så hadde jeg vært dere, ville jeg startet inj.

Vi har den siste injeksjonen igjen.

Lykke til...Spennende å se om vi reiser samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melis

Vi vaksinerte oss i går kveld. Vi er i aprilgruppen (Kina). Jeg hadde noen fra før (8 år siden) og tok bare hepatitt A. Min mann hadde ikke tatt noen vaksiner de siste 10 årene og han tok hep. A i tillegg til polio, stivkrampe og difteri. Det var to av dem som var i samme vaksine, så han fikk 3 stikk og jeg 1.

I tillegg fikk vi med oss drikkevaksine på kolera. Den skal taes 2 uker før avreise og 1 uke før avreise. (De kostet 400,- pr. pers.)

Det var ikke store prisforskjellen om vi hadde tatt hep A og B sammen, så hadde vi visst det, hadde vi nok gjort det. Vi tok dem på Haukeland sykehus og min kostet 1193,- og min manns kostet ca. 1293,- Da var det 193,- i konsultasjon og de han fikk kostet bare en hundrelapp hver eller noe sånt. Hep. A kostet 500,- pr. pers. mens kombivaksinen med hep. A & B kostet 600,-

Hep. A-vaksinen varer i 20 år når vi tar en vaksine til innen et år. Vi kunne fint ha ventet litt med å ta dem, men det er jo greit med alt som er gjort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære dere.

Jeg vil anbefale å ta både Hepatitt A og B. Det er det mest sikreste. Hepatitt A smitter med spytt. Hebatitt B med blod og avføring.

For å unngå bekymringer har v i tatt begge Hepatitt inj. og vi hører til i august gruppa. Det er akkurat 9 mnd. siden vi også fikk sendt papirene til Kina.

Så hadde jeg vært dere, ville jeg startet inj.

Vi har den siste injeksjonen igjen.

Lykke til...Spennende å se om vi reiser samtidig.

Bruker dere AF eller VB?

Vi adopterer gjennom VB, og fikk sendt papirene til Kina 15. august 2001.

Vi er alså i samme gruppe, som forøvring er ganske liten, tror jeg....iallefall er det ingen fler enn oss (foreløpig) som er aktive her på DOL, etter det jeg kan se.

Jeg hadde også tenkt å være tidlig ute med vaksinasjonene (etter tips fra vår fastlege som er pappa til tre adoptivbarn...)

Håper vi får en fin sommer med godt vær, slik at vi kan være mye ute,- da går tiden enda fortere!!!!

Ha en fortsatt fin ventetid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...